erfenis huis

kokosplace
Topic Starter
Berichten: 2

erfenis huis

#1 , 18 jul 2014 17:03

Hallo, ik zit met een moeilijke situatie, mijn broer is mindervalide, hij en ikzelf zijn samen eigenaar van het ouderlijk huis (geërfd) en we wonen daar ook samen, nu is het moment aangebroken dat ik niet meer voor de verzorging van mijn broer kan instaan en hij opgenomen zal moeten worden in een verzorgingstehuis, hiervoor zijn er natuurlijk ellenlange wachtlijsten.Volgens een notaris zou ik verplicht kunnen worden om de woonst te verkopen om eventueel de kosten van het tehuis te betalen indien het inkomen van mijn broer niet hoog genoeg is om alle kosten te dekken, maar hij zei ook dat er een mogelijkheid is om zijn deel in te kopen zodat ik volledige eigenaar word van de woning.ik stel mezelf wel nog een paar vragen hieromtrent
: - wat met de gezamenlijke kosten (gas, water, elektriciteit, verzekering), die worden nu verdeeld 50/50- wat gebeurt er met de belasting op onroerende goederen, nu wordt daar een groot deel van kwijtgescholden omdat hij MV is, blijft dit zolang hij er blijft wonen of stopt deze mindering omdat ik volle eigenaar word want ondertussen heb ik vernomen dat het mogelijk is dat de wachttijd voor opname tot 3 jaar kan oplopen
- als ik zijn deel inkoop, moet ik dan een lening aangaan of kan het ook dat er onderling afgesproken word dat ik hem een maandelijkse som betaal tot het deel afgelost is en daarop volgend , als ik het huis inkoop en dus zogezegd aan hem leen ipv aan een bank en dus eigenlijk volle eigenaar ben kan ik dan aan hem "huur" vragen en zo dus als huur de som die ik hem zou moeten betalen als afkoop neutraliseren

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 18 jul 2014 19:41

Is uw broer enkel fysiek of ook mentaal invalide? Indien ook mentaal zal er tussenkomst van vrederechter nodig zijn om tot verkoop te kunnen overgaan. Indien u de woning inkoopt, en dus uw broer uitkoopt, bent u alleen eigenaar. Het is dan vanzelfsprekend dat u alleen instaat voor de kosten die verband houden met de eigendom. Niets belet echter dat u met uw broer die dan gebruiker wordt, afspraken maakt rond deling van kosten. Wat vermindering onroerende voorheffing betreft : deze blijft :

Voor één (of meerdere) gehandicapte persoon/personen

De vermindering wordt toegekend voor de woning waarin een gehandicapte persoon op 1 januari van het aanslagjaar zijn officiële woonplaats heeft volgens het bevolkingsregister.

Onderstaande voorwaarden gelden om een vermindering voor een gehandicapt persoon te kunnen genieten:

1) De gehandicapte persoon dient een invaliditeit van 66% of een vermindering van verdienvermogen tot één derde of minder, of een vermindering van zelfredzaamheid van minimum 9 punten te hebben.

2) De invaliditeit is het gevolg van feiten die overkomen en vastgesteld zijn vóór de leeftijd van 65 jaar.

3) De gehandicapte persoon moet volgens het bevolkingsregister zijn domicilie hebben in de woning waarvoor de vermindering wordt gevraagd.

4) Aan al deze voorwaarden dient op 1 januari van het aanslagjaar voldaan te zijn.

Voor de berekening van het forfaitaire bedrag van de vermindering wordt een gehandicapte gelijkgesteld met 2 kinderen.

Wat de uitkoop betreft : ik vermoed dat u daarvoor een lening zal moeten aangaan. Indien er aanwijsbaar te weinig middelen zijn om de kosten verzorgingstehuis te betalen, zal het OCMW niet toelaten dat een onroerende eigendom vervreemd wordt zonder boter bij de vis te vragen.

Niets belet u echter die koop te realiseren op het moment dat er effectief een plaats vrij komt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

kokosplace
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 15 nov 2014 10:23

bedankt voor het antwoord, heb ondertussen vernomen dat de opnamekosten van mijn broer berekend worden op zijn eigen inkomen, als het niet voldoende is om de kosten te dekken wordt de rest door het VAPH bijgepast, er zal dan wel een schatting van het huis gemaakt worden en een huurprijs bepaald worden die ik zal moeten betalen aan mijn broer nl de helft van de bepaalde huurprijs daar ikzelf ook halve eigenaar ben. dit zal dan bij zijn inkomsten geteld worden

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”