Liggend geld (BEF) bij overlijden

Century01
Topic Starter
Berichten: 3

Liggend geld (BEF) bij overlijden

#1 , 17 okt 2013 16:44

Een familielid is onlangs overleden en in zijn huis hebben we een som (Belgisch) geld gevonden.
Mijn vraag is nu hoe dit geld terug in 'circulatie' kan genomen worden, welke mogelijkheden er zijn voor dit om te wisselen/te declareren, eventuele belastingen die erop geheven worden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 17 okt 2013 17:49

Bij het omwisselen bij NBB wordt (gewoonlijk) de identiteit van de aanbieder genoteerd. Daarom max. voor een tegenwaarde van 10.000 € per keer en per kantoor aanbieden. Het bedrag dient wel aangegeven te worden bij de nalatenschap : koers blijft 40.3399 bef voor 1 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Century01
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 17 okt 2013 22:57

Moet je voor de omwisseling bij de NBB ook bepaalde taksen betalen? Het is een redelijk grote som, mijn familie zou hem inderdaad willen opsplitsen per keer/per kantoor maar vreest er een beetje voor dat ze deze som toch samenvoegen en zwaarder belasten, door de identiteit van de aanbieders op dezelfde familie terug te voeren.

basejumper
Berichten: 4661
Locatie: Diest

#5 , 22 okt 2013 19:20

opsplitsing is een maat voor niets; NBB is intussen al wel in zoverre geïnformatiseerd dat ze eenzelfde aanbieder in verschillende kantoren wel detecteert. Ik zou dat gewoon melden aan de notaris en dat officieel laten regelen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Century01
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 03 nov 2013 01:36

Ok, dankjewel voor alle informatie :)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”