Schenking

lindadewitte
Topic Starter
Berichten: 18

Schenking

#1 , 02 okt 2010 16:21

GEACHTE?

Ik heb 2 kinderen waarvan een niet thuiskomst, kan ik mijn eigendom aan het andere kind schenken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 02 okt 2010 16:34

Ja dat kunt u, maar bij uw overlijden moet die eigendom terug in de erfenis worden ingebracht alvorens tot de verdeling over te gaan. Dus af te raden.
Tenzij u schenkt buiten erfdeel. Maar dan mag de schenking in uw geval - met twee kinderen- niet groter zijn dan 1/3 van uw bezit (op ogenblik van overlijden na herberekening met inachtname van de schenking).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jurman
Berichten: 62

#3 , 02 okt 2010 20:16

Is die verdeling (max beschikbaar deel) hetzelfde ingeval het een schenking onder levenden betreft aan een niet reservatair erfgenaam, namelijk 1/X ( waarbij X naar verhouding van het aantal kinderen) van het bezit op het ogenblik van overlijden + de schenkingen voordien aan de reservataire erfgenamen?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 02 okt 2010 20:32

Men kan het reservatair gedeelte dat toekomt aan (ieder van) de kinderen niet afnemen. Ook niet door te schenken aan een niet-reservatair erfgenaam. Zoniet zou het eenvoudig zijn om kinderen volledig te onterven (bijv. net voor dood alles wegschenken aan maîtresse).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Erik Verschoren
Berichten: 95
Locatie: Antwerpen, Belgie
Contacteer: Website

#5 , 03 okt 2010 10:07

Zoals reeds eeder gemeld door Roharro kan je het reservatair erfdeel niet aantasten MAAR het volgende kan je wel doen:
- je kan NU een bepaald geldbedrag schenken aan het ene kind: dat wordt dan wel bij je vererving terug ingebracht maar zonder intrest
- je kan ook goederen verkopen aan het ene kind maar dat moet dan wel gebeuren aan marktconforme prijs (dat is vooral handig als je een onderneming hebt, de marktconforme prijs is daar gemakkelijk voor discussie vatbaar).
- je kan mijn inziens - maar ik heb geen weet van iemand die het geprobeerd heeft - nu je bezit doorschenken aan je ene kind met behoud van het levenslange vruchtgebruik (je ene kind krijgt dus de facto niets tot je komt te overlijden). Bij overlijden moet de waarde van die schenking (zoals op de dag van vandaag bepaald en die dus "klein" is) opnieuw ingebracht worden en moet gezorgd worden dat het andere kind minstens 1/3 van de totale koek krijgt.

Raadpleeg hoe dan ook een advocaat vooraleer je iets onderneemt want het andere kind kan mischien furieus uit de hoek komen en dan beginnen de juridische troubles pas.
Goed juridisch werk is 90% transpiratie en 10% inspiratie, maar die 10% is dan wel héél belangrijk.
http://www.verschoren.net" onclick="window.open(this.href);return false;

Jurman
Berichten: 62

#6 , 03 okt 2010 22:01

Nuttige info, bedankt, maar is toch niet het antwoord dat ik zocht.
Ik verduidelijk graag mijn vraag als volgt : stel 2 reservataire erfgenamen (kinderen) hebben de onroerende goederen van hun ouders geschonken gekregen in BE en er is eveneens een verdelingsakte opgemaakt. De langstlevende ouder komt te overlijden en er is quasi geen nalatenschap meer (onroerend noch roerend). De reden waarom er quasi geen roerend inkomen meer overblijft is, omdat de langstlevende ouder regelmatig inlkomsten die konden ontvangen worden (bijvoorbeeld huurinkomsten) heeft doorgesluisd (niet officieel) aan een niet reservataire erfgenaam. Kan daarvan nog iets gerecupereerd worden door de kinderen (reservataire erfgenamen)?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 03 okt 2010 22:28

Nuttige info, bedankt, maar is toch niet het antwoord dat ik zocht.
Ik verduidelijk graag mijn vraag als volgt : stel 2 reservataire erfgenamen (kinderen) hebben de onroerende goederen van hun ouders geschonken gekregen in BE en er is eveneens een verdelingsakte opgemaakt. De langstlevende ouder komt te overlijden en er is quasi geen nalatenschap meer (onroerend noch roerend). De reden waarom er quasi geen roerend inkomen meer overblijft is, omdat de langstlevende ouder regelmatig inlkomsten die konden ontvangen worden (bijvoorbeeld huurinkomsten) heeft doorgesluisd (niet officieel) aan een niet reservataire erfgenaam. Kan daarvan nog iets gerecupereerd worden door de kinderen (reservataire erfgenamen)?
Ja, indien:

- dat meer vertegenwoordigt dan het reservataire deel van de kinderen, en bovendien,
- dat het bewijsbaar is dat er sommen naar die bepaalde persoon zijn gegaan
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jurman
Berichten: 62

#8 , 04 okt 2010 14:02

OK, maar dan komen we waar ik wou zijn. Wat is dan het reservataire deel van de kinderen. Een heel groot deel is vooraf weggeschonken aan de kinderen en bij overlijden langstlevende blijft quasi niets meer over.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 04 okt 2010 15:20

Bij het overlijden van een persoon , wordt de inhoud van de nalatenschap bepaald. Voor de wettelijke verdeling wordt de 'fictieve massa' terug samengesteld. Daarin zijn opgenomen : de bezittingen op het ogenblik van overlijden , vermeerderd met ALLE schenkingen die de overledene ooit heeft gedaan. Op basis van die fictieve massa wordt het reservatair deel van een kind/erfgenaam bepaald , dwz. wat moet hij wettelijk minstens krijgen.
Is er 1 kind , is dat 1/2. Zijn er 2 kinderen is dat 1/3 per kind. Bij 3 of meer kinderen , moeten die 3/4 van de erfenis verdelen. De rest kan door de erflater vrij weggeschonken worden.

Het probleem is dikwijls dat bepaalde schenkingen niet kunnen bewezen worden. Kan dat wel , kan een deel bij de begunstigde van die schenkingen gerecupereerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”