Aangeklaagd wegens schade aan auto

Matthiasvds
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aangeklaagd wegens schade aan auto

#1 , 01 aug 2016 17:13

Ik (18j) ben aangeklaagd door een mevrouw waarvan ik in een dronken bui over haar auto heb gelopen. De politie heeft mij die nacht zelf opgepakt en een gas boete gegeven voor 'openbaar dronkenschap'. De mevrouw in kwestie heeft mij laten weten dat er schade is aan de motorkap, ruitenwissers, dak en antenne. Ik vroeg haar of ze daar van foto's zou willen doorsturen aangezien ik graag wil zien waarvoor ik zal moeten betalen. Hierop antwoordde zei dat dat geen nut heeft en dat ze verdere stappen zal ondernemen met haar verzekeraar. Mijn vraag is nu: heb ik recht op deze foto's? En hoe kan ik ervoor zorgen dat ze mij geen onderdelen laat betalen waar er misschien al schade aan zou geweest zijn?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 01 aug 2016 17:32

tja, de politie heeft een PV opgesteld en is op de hoogte dat je over mevrouw haar auto bent gelopen. Auto's lopen over het algemeen zomaar geen schade op bovenaan de motorkap én ruitenwssers én dak én antenne. Of je moet al behoorlijk gerollebold hebben met de wagen. Stel nu nog dat er vooraf iets mankeerde aan één van de ruitenwissers of de antenne. Eerlijk gezegd ben je niet in een positie om daarover te gaan muggeziften. Was het nu nog een verkeersongeluk geweest. Maar over een auto gelopen? Misschien best niet meer dronken worden. Je doet écht wel zeer vreemde dingen dan....

Matthiasvds
Topic Starter

#3 , 01 aug 2016 18:21

Dank u voor uw antwoord eylis.

Ook ben ik die nacht in de cel moeten blijven wegens openbaar dronkenschap. Ik neem aan dat er vermeld zal staan in de klacht dat ik dronken was maar wordt er ook vermeld dat ze mij daar een nacht hebben gehouden? Of zijn dit twee zaken die los staan van elkaar?
Zijn er nog dingen die ik kan ondernemen of is het gewoon afwachten tot er een brief in de bus komt? En dan nog een laatste vraag: heeft het zin om mijn verzekeraar te contacteren of zal ik sowieso de volle pot moeten betalen?

Mvg

Reclame

LeenW

#4 , 01 aug 2016 19:07

Er zijn twee zaken die u uiteen moet houden, enerzijds zal u strafrechtelijk vervolgd worden wegens openbaar dronkenschap en vandalisme (dit werd gedeeltelijk of volledig afgehandeld met de GAS-boete). Anderzijds zal er een burgerlijke procedure volgen waarin mevrouw de schade aan haar wagen zal terugvorderen bij u. Zij doet dit via de verzekering, wat haar goed recht is. U kunt ook beroep doen op uw verzekering, maar gezien de situatie weet ik niet wat zij gaan doen voor u..

Franciscus

#5 , 01 aug 2016 19:36

U hebt schade veroorzaakt.
Strafrechtelijk zal u worden vervolgd voor beschadiging (overtreding) of vernieling van een motorvoertuig. Het tweede is een correctioneel vervolgbaar feit.
Dame moet aan u geen foto's geven wel bv aan politie en haar verzekering.
Best is dat u vraagt hoe groot de schade begroot is en deze betaald ook al zal dat mogelijk over de € 1000 zijn.
Dame kan ook nog het feit dat ze geen gebruik kan maken van haar voertuig (herstelperiode) huur van een ander voertuig in rekening brengen
Verder alle immateriële en materiële schade verboden aan het feit dus ook al haar tijdverlies.
Rekening kan dus nog stevig oplopen.

Om daarboven niet nog een serieuze boete en eventueel werkstraf cq gevangenisstraf te krijgen kan u beter vragen om de offertes / facturen te sturen en deze zo spoedig mogelijk direct te betalen.
Anders hebt u nog de kosten van uw advocaat , reken op €500 minimum - rechtsplegingsvergoeding advocaat tegenpartij tot mogelijk €1300 en gerechtskosten en bijdrage slachtofferfonds niet te vergeten.

Rechtbanken hebben weinig begrip voor daders die niet bereid zijn de schade te betalen ttz die de schade nog niet betaald hebben.
18 jaar ... u woont nog bij uw ouders?
Als u rechtsbijstandsverzekering hebt kan u daar eens proberen maar deze sluiten meestal criminele feiten uit (een wanbedrijf is een crimineel feit).

Er zullen twee PV' s worden opgesteld openbare dronkenschap inbreuk art 1 wet 14 nov 1939.
Het andere zou art 521 strafwetboek kunnen zijn

Art. 521. (Zie NOTA 1 onder TITEL) <W 07-06-1963, art. 9> Hij die buiten de gevallen in de artikelen 510 tot 520 genoemd, door welk middel ook, gebouwen, bruggen, dijken, straatwegen, spoorwegen, sluizen, magazijnen, werkplaatsen, loodsen, schepen, vaartuigen, vliegtuigen of andere kunstwerken of bouwwerken die aan een ander toebehoren, geheel of ten dele vernielt, wordt gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar). <W 2003-01-23/42, art. 85, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Bij onbruikbaarmaking met het oogmerk om te schaden, is de straf vijftien dagen tot drie jaar gevangenis en geldboete van vijftig [euro] tot vijfhonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
De in het tweede lid bedoelde straf is toepasselijk in geval van gehele of gedeeltelijke vernieling of van onbruikbaarmaking, met het oogmerk om te schaden, van rijtuigen, wagons en motorvoertuigen.

Als u verhoort wordt en u hebt het recht om voorafgaandelijk een advocaat te raadplegen is het een Salduz III zaak dus vermoedelijk bovenstaand artikel.

U bent 18 jaar ... heou er rekening mee dat zo'n zaak makkelijk twee jaar kan duren voor de zaak voorkomt... mocht u of tegenpartij dan ook nog in beroep gaan tel er dan nog enkele jaartjes bij.

U hebt dan ( nu zal u al geregistreerd staan in de politiedatabanken) een wat men noemt een strafblad.

Een schikking met de benadeelde of de benadeelden voor er enige vervolging is is aangewezen.
Betaal de schade -leen desnoods bij ouders of bank dan bestaat er een kans dat het openbaar ministerie de zaak seponeert en behoudt u mogelijk een blanco strafblad.

Matthiasvds
Topic Starter

#6 , 01 aug 2016 19:58

Dank u Franciscus voor het uitgebreide antwoord.

Buiten releningen betalen kan ik dus eigenlijk niets doen? Is het al zeker dat ik zal moeten voorkomen voor de rechtbank? En zo je, wat houdt dat dan precies is qua advocaten en andere maatregelen?
Tot slot nog een laatste vraagje: wanneer mag ik een brief van deze aanklacht verwachten?

Alvast badankt
Mvg

Franciscus

#7 , 01 aug 2016 21:52

Binnen een jaar of zo.
Dus best overeenkomen met schadelijder of die haar verzekering... maar dat zijn we al een stapje verder.
Als u een advocaat neemt voor een Salduz III zal u die zo wie zo moeten betalen .... deze beschikt op dat ogenblik ook nog niet over het dossier ( en zal dat ook niet krijgen. Hij:ZIJ kan daar maar aan als parket dit heeft vrijgegeven en dan zal u dus eerst moeten verhoord worden.
Normaal zal dat binnen een week of drie zijn. (Als de feiten nu gebeurd zijn).

"" Ergens anders heb ik al geschreven:
Salduz regeling.
Cat een als getuige slachtoffer benadeelde
Cat twee als 'verdachte' feit geen 'aanhouding' mogelijk dus feiten lage bestraffing <1 jaar en alles van verkeer
Cat drie als verdachte... u krijgt de raad SCHRIFTELIJK dat u voorafgaandelijk een advocaat mag raadplegen u bent NIET van uw vrijheid beroofd feit = > 1 jaar
Cat vier als verdachte van hun vrijheid beroofd => 1 jaar of <1jaar of verkeer
De reden van het verhoor wordt in termen artikels wetgeving medegedeeld. In die gevallen is uitnodiging schriftelijk gezien parket dit heeft opgelegd.

Uiteraard is dit steeds voor een EERSTE verhoor in een zaak. Dus niet voor strafuitvoering intake gesprek of voor een verkeersboete of voor een gevangenisbriefje of voor een adresinschrijving enz enz ....
Telefonisch geeft men GEEN info aan iemand die men niet persoonlijk kent, lijkt me logisch.
U kan wel een andere verhoorder wensen maar niet eisen.
U kan dat wel vermelden in uw verhoor met opgaaf van reden.
Voor cat 1-2-3 is er bij verhoor geen advocaat toegelaten tenzij beslissing magistraat.
PS indien er een familieband is of voorgaand probleem kan u steeds contact opnemen met de politieteammanager (hoofd interventie en dienst klachten en aangifte).
Er is nl niemand mee gebaat als een verhoor moeilijk wordt om die reden, zeker u niet.
cursief : was een antwoord bij een andere topic
Maar u hebt zwijgrecht ..... edoch ik denk dat indien er een aantal bewijzen of vermoedens zijn dit rechtstreeks zal resulteren in de volgende fase van de gerechtelijke procedure. """

Mijn mening is en blijft regelen met tegenpartij voordat u gehoord dient te worden dan kan u ineens de betalingsbewijzen naar tegenpartij laten kopiëren en bijvoegen bij PV.

Matthiasvds
Topic Starter

#8 , 01 aug 2016 23:22

Nogmaals dank voor uw antwoord Franciscus.

Uit uw antwoord kan ik dus afleiden (corrigeer me ams ik fout ben) dat ik niet noodzakelijk een advocaat zal nodig hebben in deze zaak, een brief zal binnenkrijgen voor verhoor binnen ong. 3 weken en best een regeling tref met de tegenpartij.

Over uw laatste alinea heb ik wel een aantal vragen. Hoe moet ik bijvoorbeeld een regeling treffen met de tegenpartij en de betalingsbewijzen naar de tegenpartij kopiëren zoadat deze bij het PV kunnen toegevoegd worden? Er is, volgens mij, namelijk nog geen sprake van een betalingsbewijs aangezien de feiten van eergisteren nacht zijn. En hoe kan ik dat dan bij mijn PV plaatsen?

Mvg

Franciscus

#9 , 01 aug 2016 23:32

zie ook uw topic
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 53&t=73977.
Dit komt helemaal niet ter sprake.

U dient zo spoedig mogelijk met de tegenpartij die zaak te regelen en dan kan u bij het verhoor die betalingsbewijzen ineens voorleggen.
Anders kan u uw mail of brieven met tegenpartij meenemen en wanneer betaald deze gegevens in een navolgend PV laten bijvoegen door politie.
Dan leest OM dat alle schade al betaald is voor ze tot vervolging zouden overgaan.

Als u de feiten - zoals u ze zich herinnerd - weergeeft en dus ook het over de auto lopen zal dat zo door politie geacteerd worden in uw eigen bewoordingen. Uiteraard zal politie nog steeds vragen kunnen stellen waar u dan naar waarheid of niet - dat is uw zaak- kan op antwoorden.
Dan hebt u geen advocaat nodig.

Matthiasvds
Topic Starter

#10 , 02 aug 2016 09:15

Ik zal een e-mail sturen naar de tegenpartij. Zijn er zaken die ik zeker moet vermelden of zeker naar moet vragen zodat deze later aan mijn PV zal kunnen toegevoegd worden? En zijn er zaken die ik zeker niet mag vragen of vermelden in de e-mail.

Alvast bedankt.

Matthiasvds
Topic Starter

#11 , 02 aug 2016 10:25

Franciscus, uw informatie heeft mij al zeer veel helderheid gebracht, waarvoor dank.

Het is mij echter nog niet helemaal duidelijk wanneer ik nu juist een brief zal krijgen waarop staat dat ik verhoord moet. Ik verwar waarschijnlijk twee zaken met elkaar. Enerzijds zit ik met en tijdsspanne van 3 weken in mijn hoofd en anderzijds een tijdsspanne van een jaar. Of is het misschien zo dat ik binnen de drie weken een brief krijg waarop de datum zal staan wanneer ik verhoord zal worden (dit dan binnen ong. een jaar).

Alvast bedankt.

Maxime03

#12 , 02 aug 2016 23:26

Er bestaat geen officiële termijn voor een verhoor. Dit is slechts afhankelijk van de opstellen en de werkwijze van de PZ. Normaal dient u wel binnen de 3maanden gehoord Te worden, daar het gaat om een APO (ambtshalve politioneel onderzoek).
Indien u echter niet woont in de politiezone waar u de beschadigingen hebt toegebracht, is het mogelijk dat u later zal uitgenodigd worden door uw eigen lokale politiezone. Dit zal dan pas gebeuren nadat de opsteller het pv heeft afgewerkt en deze dan ook werd doorgestuurd.

Franciscus

#13 , 03 aug 2016 00:05

Klopt .... voor vervolging heeft men rekening houdende met daden van schorsing en stuiting tot zeker 2 jaar voor een zaak voor de rechter kan komen.
Soms nog langer.
Maar zou daar niet wakker van liggen.... neem nu maar contact op met tegenpartij en vraag offertes van kosten en begin met betalen.
Ik schrijf dit zo omdat het slachtoffer schade heeft geleden en daarvoor vergoed dient te worden of het slachtoffer effectief de schade gaat herstellen is niet uw zaak. Dus hij hoeft dat niet. U dient wel de schade te vergoeden. Dat is de onderlinge overeenkomst die jullie maken. Vraag wel aan slachtoffer een document (getekend ) dat hij/zij volledig vergoed zijn.

Kans dat u dan nog vervolgt wordt is quasi onbestaand dan.
Reden : u vertoont verantwoordelijk gedrag en parket en rechtbank kunnen zich met belangrijkere zaken bezig houden ... de echte criminelen.
(Hier wik ik dan weer niet zeggen dat uw daad niet onrechtmatig was maar u zal wel begrijpen wat ik wik zeggen)

JPV
Juridisch actief: Ja

#14 , 03 aug 2016 07:57

En betaal gerust enkele honderden euro's "teveel", in die zin dat dit de kosten zijn voor die mensen:
- schade aan de wagen
- waardevermindering van de wagen (een herstelde wagen na een "ongeval" is altijd minder waard dan de wagen ervoor)
- schade door emotionele stress
- schade door heen en weer geloop om alles te regelen

Enkele van die zaken kan je berekenen, enkele niet. Tel daarom niet enkel de herstelkost. Reken ruim (rond bvb uit eigen initiatief naar boven af) en het zal je nog véél geld besparen tegenover een rechtzaak.

Matthiasvds
Topic Starter

#15 , 03 aug 2016 09:42

Contact heb ik reeds proberen op te nemen met de tegenpartij. Het probleem is dat ze zeer koppig zijn. Via facebook hebben we een (beleefde) conversatie gehad van ongeveer 20 berichten in totaal. Aan het einde vroeg ik naar hun e-mail adres maar dat weigerden ze te geven. Ik kreeg zelfs een reactie waarin ze zeiden dat als ik niet stop met contact te zoeken, dat ze me nog zouden aanklagen voor 'stalking'. Wat in mijn ogen absoluut absurd lijkt. Ze zeggen dat ze alles via het gerecht willen laten gebeuren.

Ik heb het dus blijkbaar niet getroffen met de tegenpartij. Wat doe ik nu het best? Ik zou graag tonen aan het gerecht dat ik initiatief neem om mijn verantwoordelijkheid om te nemen en alle nodige schade te betalen.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”