autolening op afbetaling

massiking
Topic Starter
Berichten: 10

autolening op afbetaling

#1 , 19 mar 2015 16:39

Beste mensen

Ik heb nog een autolening lopen op afbetaling via de kredietmaatschappij van citroen.

de lening loopt nog tot november 2015.
nu heb ik een andere auto op het oog, nu is mijn vraag of ik mijne auto wat op afbetaling staat
gewoon kan verkopen en die andere auto er gewoon mee kan kopen en mijn afbetaling gewoon maandelijks
verder afbetalen bij citroen zou dit kunnen?

of moet ik citroen hier eerst toestemming over vragen?

of is er niet een mogelijkheid dat ik de andere wagen als borg kan zetten?

alvast bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702
Berichten: 232

#2 , 19 mar 2015 16:55

Het beste dat U kan doen is navragen hoeveel U zou moeten betalen wanneer U de huidige lening vervroegd terugbetaald.
Dit bedrag dan betalen en dan is de wagen lening vrij. Een wagen die nog niet volledig is afbetaald mag U in principe niet verkopen zonder de toestemming van de kredietmaatschappij.

De andere wagen als borg zetten dat zal niet lukken daar deze geen deel uitmaakt van de huidige leningsovereenkomst.

Neem dus contact op met de kredietmaatschappij van uw huidige wagen om te horen wat de mogelijkheden zijn.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#3 , 19 mar 2015 18:58

Beste,

u heeft uw leencontract. Lees dat! In dat contract staan de voorwaarden vermeld. Wij kennen die niet en kunnen enkel gissen op basis van meest voorkomende praktijken. PSA finance Belux heeft een aantal financieringssystemen. zowel lening op afbetaling als verkoop op afbetaling. Doorgaans - maar dat moet u zelf lezen in uw leencontract - heeft u een verbintenis getekend om het voertuig niet te vervreemden, en indien dat toch gebeurt bij voorrang de financiering terug te betalen. ga er niet van uit dat Citroên dat niet weet. het volstaat dat de koper van uw wagen ook naar een Citroên garage gaat voor onderhoud, en op basis van het chassisnummer weet men onmiddellijk dat u niet langer eigenaar bent...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 19 mar 2015 19:40

Om maar te zwijgen van alle andere manieren waarover de fabrikanten beschikken om na te gaan of een voertuig werd vervreemd.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

massiking
Topic Starter
Berichten: 10

#5 , 20 mar 2015 09:42

ddanck


Geregistreerd: 05 nov 2012 12:31
Berichten: 1311
Woonplaats: Antwerpen


Ongelezen bericht Geplaatst: 19 maart 2015 17:40
Antwoord met een citaat Omhoog Meld dit bericht
Om maar te zwijgen van alle andere manieren waarover de fabrikanten beschikken om na te gaan of een voertuig werd vervreemd.

_________________
Dave Danckaerts
http://www.danckaerts.be" onclick="window.open(this.href);return false; - https://twitter.com/ddanck" onclick="window.open(this.href);return false;


gisteren naar de citroen garage gegaan, en zei beweren dat als ik mijn auto toch verkoop en gewoon verder blijf betalen de resterende 9 maanden dat er niks aan de hand is.
toen heb ik de vraag gesteld of psa daar niet achter zou kunnen komen, en ze zeiden dat als ik mijn num plaat verander, dat zei dit automatisch gaan zien, maar ze legden de nadruk erop
dat als ik gewoon maandelijks blijf betalen er geen probleem zou kunnen/mogen zijn, omdat het contract nog maar loopt tot november, ze zeiden als het contract nu nog 3 jaar liep dat was
dan een ander paar mouwen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mar 2015 13:02

Het probleem is dat je garage niks te zien heeft met de bank waar je de lening heeft gekregen, als er iets mis gaat bent u de pineut en niet de garage..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#7 , 20 mar 2015 15:24

Massiking,

zoals al gezegd : lees aub je contract! Daar zal je het antwoord op uw vraag terugvinden; of als je je contract niet meer vindt : mail dan even naar PSA Finance en vraag het hen. Een wagenverkoper heeft niets te zien met PSA Finance.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

massiking
Topic Starter
Berichten: 10

#8 , 20 mar 2015 16:07

basejumper,

er staat alleen vermeld in het contract dat de auto eigendom is van psa finance maar er staat niet in vermeld dat de auto niet mag doorverkocht worden.

zou ik het risico nemen en deze verkopen en mijn lening gewoon maandelijks nog blijven afbetalen zonder psa hiervan op de hoogte te brengen of zou ik beter wachten tot als de auto volledig afbetaalt is?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 mar 2015 17:15

Je kan alleen iets verkopen dat je eigendom is. ALS de lening effectief als voorwaarde heeft dat je pas eigenaar wordt na volledige afbetaling, dan kan je zwaar in de problemen komen als je andermans eigendom verkoopt.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#10 , 21 mar 2015 14:18

Massiking, dan is het een verkoop op afbetaling waarbij de wagen eigendom blijft van PSA Finance tot na de laatste afbetaling. Dus neen, u mag deze wagen niet verkopen, tenzij u de opbrengst ook gebruikt om de schuld af te betalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 21 mar 2015 23:07

Misbruik van vertrouwen,oplichting... zijn mogelijk strafrechtelijke gevolgen.
De nieuwe bezitter kan plots zonder auto zitten daar PSA aangifte zal doen en de wagen dus als gestolen zal gesignaleerd staan.
Via chassisnummer weet politie direct de nplt en nieuwe eigenaar en wordt wagen met beslag gelegd.
Is een mogelijkheid.
Als u wagen verkoopt maar ineens de resterende termijnen betaald dan is alles in orde.

massiking
Topic Starter
Berichten: 10

#12 , 24 mar 2015 21:50

dus franciscus als ik mijn wagen verkoop en de resterende 8 maanden de lening blijf afbetalen dat gaat niet? en in 1 keer gaat wel, dit is toch niet logisch?

Wat gebeurt er dan als je een frontale botsing krijgt en de auto is pertotal verklaard, en je bent in fout, dan kan de eigenaar toch ook de auto niet meer terug eisen
en dient de lening toch ook gewoon maandelijks afbetaald te worden.

dan moet het toch ook kunnen voor de resterende maanden zo te blijven af betalen he ook al ben je niet meer in bezit van die auto.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 24 mar 2015 22:16

dus franciscus als ik mijn wagen verkoop en de resterende 8 maanden de lening blijf afbetalen dat gaat niet? en in 1 keer gaat wel, dit is toch niet logisch?
u gaat een lening aan bij PSA Finance en bent dan ook gehouden aan de voorwaarden van die lening. Het terugbetaling van de lening indien je de wagen niet meer in bezit hebt is een van hun voorwaarden. Dat is géén onwettelijk beding, dus kunnen ze dit als voorwaarde stellen. Niet alle leningsverstrekkers doen dit.

Als ik het goed lees, moet daar ook bij een ongeval (total-loss) strikt genomen de wagen volledig terugbetaald worden. Meestal is dit niet echt een probleem als de wagen omnium verzekerd is, anders kan dit, bij een ongeval in fout, een dure zaak worden.

massiking
Topic Starter
Berichten: 10

#14 , 24 mar 2015 22:34

dus als ik het goed begrijp kan ik dus wel mijn auto verkopen en deze de resterende 7 maanden gewoon verder blijven afbetalen aan psa?

massiking
Topic Starter
Berichten: 10

#15 , 24 mar 2015 22:36

als zij niet eisen dat ze de volledige terugbetaling onmidelijk willen?

Terug naar “Consumenten Koop”