hypothecaire lening zonder voorschot te betalen, bij aanko

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

hypothecaire lening zonder voorschot te betalen, bij aanko

#1 , 23 dec 2014 13:27

Beste, wat zegt de wet hierover?

er wordt een woning gekocht, zonder compromis, ineens naar de notaris voor de akte.Nu willen wij het voorschot voor die woning meelenen via hypothecaire lening, op de papieren van de bank geen probleem en goedgekeurd. Nu opeens wil de bank een week voor de aankoop een afspraak om zogezegd de leningsakte voor te lezen.(met directeur erbij????)??????zijn ze erop uitgekomen dat het de bedoeling is om het voorschot mee te lenen en ????????willen ze dit misschien aanpassen??????. De bank had wel al eens gezegd dat het voorschot niet kon geleend worden en zelf moest betaald worden, maar het leningsbedrag betreft aankoop woning + btw+voorschot + verbouwingswerken.
m.a.w. de vraag is kan men het voorschot bij wet meelenen ????of mag dit niet?????

dank jullie voor het antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 dec 2014 14:04

Het is normaal dat de akte van de lening bij de notaris wordt verleden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#3 , 23 dec 2014 14:22

dank u , ja, maar bank wil dat je het voorschot ZELF betaald en NIET bijjleend, maar het totale bedrag van de lening is inclusief voorschot, en dit bedrag is goedgekeurd maar nog niet aan de notaris overgemaakt.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 23 dec 2014 15:12

kan men het voorschot bij wet meelenen ????of mag dit niet?????
er is geen wettelijke belemmering betreffende het voorschot. Wat natuurlijk nog altijd wil zeggen dat je enkel mits akkoord van de bank een bepaald bedrag mag lenen. Als je al én aankoop én verbouwingen én het voorschot (wat idd niet gebruikelijk is) wil lenen, is dat wel héél veel.

"De bank had wel al eens gezegd dat het voorschot niet kon geleend worden en zelf moest betaald worden"

De bank is dus niet akkoord, tenzij zij zich schriftelijk wél akkoord hadden verklaard.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 23 dec 2014 15:43

Je zit sowieso met een timing-probleem: het verlijden van de lenings-akte en de aankoopakte wordt meestal gecombineerd, om zo het "risico" (de tijd tussen het "ontstaan" van de lening, en het moment waarop je effectief en tegenstelbaar eigenaar wordt van de woning) zo kort mogelijk te houden. Maar het voorschot moet vroeger al betaald worden.


Los daarvan snap ik het niet goed: er wordt geen compromis opgemaakt (vreemd, maar goed ...). Ineens naar de notaris voor de akte (heeft notaris niet x maanden tijd nodig om de akte te kunnen verlijden ? nu ja, misschien in dit geval niet).

Maar dan spreek je wel over een voorschot. Als je ineens de akte gaat schrijven bij de notaris, dan hoef je toch geen voorschot, maar ineens het volledige bedrag te betalen ?
Of betaal je een voorschot (voor het verlijden van de akte) zonder dat er een compromis getekend wordt ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mcarma
Berichten: 34

#6 , 23 dec 2014 15:59

als ik het goed begrijp was de bank er van overtuigd dat er reeds een voorschot (10%) betaald was en de rest dus gefinancierd zou moeten worden. Nu de bank ontdekt heeft dat er geen voorschot betaald werd maar dus het bedrag dat aangevraagd werd bij de bank gelijk is aan huis + registratie + notaris, vinden zij dat het dossier gewijzigd is.
De reden is natuurlijk simpel, als je 110% leent van de aankoop van het huis, loopt de bank meer risico want bij gedwongen verkoop zal zij nooit 110% kunnen recupereren, meestal zelfs gaan 100%.
Mijn inziens is dit een fout van de bank, zij moeten normaal vragen wat de prijs van het huis is en wat je wilt lenen, niet ineens afgaan op een bedrag voorgesteld door de koper. Bovendien zouden zij normaal een schatter aanstellen wanneer blijkt dat er weinig marge is, om zeker te zijn dat ze niet zelfs meer lenen dan de 110% (als er bv teveel betaald wordt voor de woning).

De vraag is dan ook, welke info werd er aan de bank meegedeeld en wat hebben zij goedgekeurd. Normaal kunnen zij niet zomaar op een aanbod van hypothecair krediet terug komen, maar volgens mij wel indien ze niet de juiste info hebben gekregen.

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#7 , 23 dec 2014 16:28

Dank U allen voor de antwoorden. Vanavond krijg ik de akte via émail en dan zal ik genoeg weten, hoop ik. Inderdaad leningakte en aankoopakte zal dezelfde dag gebeuren. Omdat alles zeer snel zal moeten gaan in verband met de woonbonus, hebben we besloten om geen compromis te maken, maar direct over te gaan voor de akte nog dit jaar.
"Als je ineens de akte gaat schrijven bij de notaris, dan hoef je toch geen voorschot, maar ineens het volledige bedrag te betalen ?"(milo72), dat hoop ik.
Weet iemand ofdat het genoeg is dit jaar de akte te laten verlijden voor de woonbonus.of moet men er dit jaar gedommicilieerd zijn.(wat niet zal lukken vanwege nog te vloeren enzv..)

Terug naar “Kopen”