verblijf lange tijd buitenland

jjjk
Topic Starter

verblijf lange tijd buitenland

#1 , 03 dec 2012 01:24

Hallo,

Ik vertrok een tijdje geleden naar Zuid Amerika met de bedoeling er werk te zoeken en te wonen voor onbepaalde tijd.
Nu heb ik hier een contract voor een jaar aangeboden gekregen en ben sinds een paar dagen ook in het bezit van een officiele werkvergunning van de dienst immigratie.
Maw ik mag ik in het land gedurende de periode van 1 jaar werken met optie tot verlenging.

Voor mijn vetrek heb ik mijn huurcontract en werk opgezegd.
Maar aangezien ik met een toeristenvisum ben vetrokken en niet zeker was dat dit succesvol ging zijn, heb ik mijn domicilie adres niet gewijzigd en staat deze nog steeds op mijn laatste verblijfplaats. (huis staat momenteel leeg door verbouwingen)

Aangezien dit geen permanente oplossing ben ik op zoek naar advies.

Ik weet niet voor welke tijd ik hier in het buitenland ga verblijven en werken, dus mijn domicilie hier plaatsen is momenteel geen goed idee denk ik.
Kan ik dit bijvoorbeeld op het adres van mijn ouders plaatsen? Momenteel wordt mijn post al doorgestuurd naar dit adres.

Ik heb uiteraard geen werkloosheidsuitkering noch enige vorm van inkomen in belgie, dus zou dit geen invloed mogen hebben op hun pensioen, of vergis ik me?

Wat zijn hier de legale opties?

Bedankt,

J

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird

#2 , 03 dec 2012 07:17

Ja, ik denk dat je je vergist. Erg veel zelfs naar mijn bescheiden mening.

Ik heb 15 jaar geleden hezelfde avontuur ondernomen en zit nog steeds in het buitenland. Om problemen met de fiscus te voorkomen is het mijn inziens net beter om je uit te schrijven op het gemeentehuis van je huidige woonplaats, zelfs al is dit maar voor 1 jaar. Bij voorkeur ook nog even langs bij de ambassade op je nieuwe woonplaats om je daar dan in te schrijven.
Jezelf in- en uitschrijven is trouwens heel makkelijk.

Ik ben geen pensioendeskundige maar ik zie niet in hoe dit GEEN invloed op je pensioen zou hebben als niemand sociale zekerheidspremies voor je gaat betalen voor een bepaalde tijd. (Tenzij ik je verkeerd begrijp) Moest je hiervan wakker liggen dan kan je altijd de DOSZ contacteren http://www.dosz.be/" onclick="window.open(this.href);return false;. Je kan de continuïteit van je Belgische sociale zekerheid overigens garanderen als iemand voor jou, desnoods jijzelf, premies stort via de DOSZ.

Veel succes H.

artemis

#3 , 03 dec 2012 11:15

Volgens mij kom je in aanmerking voor een referentieadres en dat kan perfect bij je ouders zijn.

http://www.elfri.be/referentieadres

Reclame

freelance

#4 , 03 dec 2012 13:50

Een referentie adres zou de beste oplossing zijn .
Let wel , indien werkvergunning van dienst immigratie op oud domicilie staat , dat dit volkomen onwettelijk is . ( domiciliefraude ) .
Alle officiële stukken ( aangetekend ) komen toe op je oud domicilieadres. Wanneer daar niet opgehaald , worden deze teruggestuurd.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

artemis

#5 , 03 dec 2012 14:21

Ondertussen loop je ook het risico ambtelijk geschrapt te worden op je oude adres.

jjjk
Topic Starter

#6 , 03 dec 2012 18:15

Hallo,
Bedankt voor jullie antwoorden!

Citybird, ik wijzigde mijn domicilieadres nog niet omdat ik had gelezen dat eens je bent uitgeschreven in belgie, je terug inschrijven heel wat met zich mee brengt.
En aangezien ik geen zekerheid had dat ik niet na 6 maanden terug in belgie zou staan, vond ik dit wat overhaast handelen.

Nu las ik dit http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... werkwijze/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Indien u reeds in het buitenland bent, kan u uw schrapping uit het bevolkingsregister van de gemeente vragen per brief gericht aan het College van Burgemeester en Schepenen. In principe zult u aan deze brief een bewijs van uw vestiging in het buitenland moeten toevoegen (attest van de lokale autoriteiten of van een Belgische diplomatieke/consulaire post, kopie van de lokale verblijfsvergunning enz.).
"
Dit lijkt me idd vrij eenvoudig, maar kan lang aanslepen vrees ik.. Kan bijvoorbeeld een lid van mijn familie met een volmacht mij uitschrijven in de gemeente waar ik verbleef?
Of lukt dit niet via de electronische id?
Ivm pensioen, ik had het niet over mijn eigen pensioen, maar over dit van mijn ouders moest ik voor de optie gaan waar ik mezelf domicilieer op hun adres.

Freelance en Artemis, jullie suggestie van een referentieadres lijkt me wel een goede oplossing,
- personen die om beroepsredenen geen vaste verblijfplaats hebben
Ik zou dan onder deze categorie vallen veronderstel ik.
Mijn werkvergunning staat op mijn adres waar ik momenteel verblijf in het buitenland, dus geen domicliefaude.

Wat bedoel je met ambtelijk geschrapt worden? Is dit erg?

J

jjjk
Topic Starter

#7 , 03 dec 2012 18:37

k.. Kan bijvoorbeeld een lid van mijn familie met een volmacht mij uitschrijven in de gemeente waar ik verbleef?
J
Ik las net dat dit kan.. Als ik me zou inschrijven bij de ambassade, heb ik blijkbaar een document model 8 nodig.

Maar wat is nu de beste optie? Me volledig uitschrijven in belgie via model 8 en inschrijven bij de ambassade in het buitenland.
Of een referentieadres nemen op het ouderlijk huis?

artemis

#8 , 03 dec 2012 18:47

Om een referentieadres te kunnen nemen dien je eerst uitgeschreven te zijn. Dat was althans bij mijn vrienden aan wie ik een referentieadres gaf het geval (die waren ook naar het buitenland vertrokken).

Ambtelijke schrapping komt volgens mij op hetzelfde neer als uitgeschreven zijn, met dat verschil dat je het niet zelf hebt gedaan en je het ook niet zelf in de hand hebt. Die procedure kan opgestart worden door bv je ex-huisbaas of de wijkagent, en je zal dan zelf niet weten of en wanneer je precies ambtelijk geschrapt bent.
De exacte gevolgen daarvan ken ik ook niet precies.

jjjk
Topic Starter

#9 , 03 dec 2012 18:57

Artemis, bedankt voor de snelle reply,

Als ik op het internet beidde opties afweeg lijkt een referentieadres me de beste oplossing, of vergis ik me?
Ik kan me via een volmacht me laten uitschrijven in mijn oude gemeente, en me inschrijven in hun gemeente.
Of komt er meer bij te kijken?

j

jjjk
Topic Starter

#10 , 03 dec 2012 19:06

nu las ik net dit http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... _a_2_7969b" onclick="window.open(this.href);return false;

Mag een persoon die om beroepsredenen in het buitenland verblijft, een referentieadres in België hebben?
29.03.2010 14:57:37
Overeenkomstig de van kracht zijnde bepalingen is de mogelijkheid tot de inschrijving op een referentieadres uitsluitend beperkt tot bepaalde categorieën van personen.
Het gaat onder andere over
-personen die minder dan een jaar afwezig zijn omwille van studie - of zakenreizen;
- personeelsleden van de ambassades,van de consulaten en van de ontwikkelingssamenwerking;
- leden van het burgerlijk en militair personeel van de Krijgsmacht in garnizoen in het buitenland.
Bijgevolg is het gebruik van het begrip referentieadres niet gerechtvaardigd voor de personen die afwezig zijn door werk in het buitenland en niet tot de bovenstaande categorieën behoren.

Dus maw kan dit dus toch niet?

freelance

#11 , 03 dec 2012 19:15

Quote : " ... je terug inschrijven heel wat met zich mee brengt."
* Als je Belg bent of EU onderdaan kan dit geen probleem geven , op voorwaarde dat je in België dan een adres hebt .
Quote : " Mijn werkvergunning staat op mijn adres waar ik momenteel verblijf in het buitenland, dus geen domicliefaude." = OK
Quote : " ...pensioen, maar over dit van mijn ouders moest ik voor de optie gaan waar ik mezelf domicilieer op hun adres."
* Indien domicilie kan dit probleem geven , want dan neemt men aan ( fiscus ) dat je daar effectief woont . Indien referentie adres geen probleem.
Quote : " Wat bedoel je met ambtelijk geschrapt worden? Is dit erg? "
* Hangt er van af wat u erg vindt .
Ambtelijke schrapping wil zeggen , dat bevolkingsdienst u uitschrijft IN BELGIE . ( ambtelijke schrapping kan bvb. aangevraagd worden door uw oud-verhuurder).
Op dat ogenblik bent u voor ALLE overheidsdiensten in België ONVINDBAAR . Automatisch wordt u gesignaleerd bij politie ( bij terugkeer in België problematisch ) .
Alle Sociale Zekerheden worden stilgelegd ( SIS kaart , werkloosheid , kindergeld enz...) . Erfeniskwesties worden moeilijk .
Alle Aangetekende brieven ( zowel in uw voor- als uw nadeel) worden teruggezonden naar afzender . Niet deelnemen aan verkiezingen is strafbaar. enz.. enz...
Het probleem is ook dat u daar op geen enkele manier officieel van op de hoogte gesteld wordt , en u dus niet weet of het reeds gebeurt is , of wanneer het zou gebeuren .

* Uitschrijven in België kan ( indien men weet waar u naartoe bent ) . Referentie adres mischien beter .
Weet evenwel niet wat voordeligst is voor belastingen ( fiscus ).
PS. Sorry voor dubbel antwoord / Artemis . We zijn blijkbaar quasi gelijktijdig bezig .
PS. Ik kijk nog even na ivm. referentie adres .

artemis

#12 , 03 dec 2012 19:51

Het officieel werken in het buitenland zou idd een addertje onder het gras kunnen zijn om een referentieadres in B te kunnen nemen...

Om een referentieadres te kunnen nemen dien je je niet in te schrijven in een gemeente. Je dient net nergens meer ingeschreven te zijn. Mijn vrienden hebben toen na hun uitschrijving een document voor referentieadres bij de gemeente opgehaald, daarop werd mijn naam en adres ingevuld en heb ik getekend. Het mooie aan dit systeem is dat er geen enkele fiscale noch legale gevolgen zijn voor de persoon die een RA geeft, ook niet als jij bv schulden zou hebben. Het RA moet dan doorgeven worden aan alle instanties in B waar je nog een binding mee hebt (bv bank, mutualiteit) en die post komt dan op het RA toe zonder dat ik er legaal gezien verantwoordelijk voor ben. Uiteraard is het voor jou van groot belang een vertrouwensrelatie te hebben met diegene die je een RA geeft, zodat ze belangrijke en onbelangrijke post van elkaar kunnen onderscheiden en contact met je houden.

Soms lees je dat een RA maximaal een jaar kan, anderzijds is het ook bedoeld voor bv kermiskramers.
Er zijn talloze mensen die een jaar of twee jaar op reis gaan en dat oplossen met een RA.
Jij gaat werken in het buitenland voor minstens een jaar en mogelijk langer....

PS Mijn vrienden zijn naar het buitenland vertrokken om er een zaak op te starten. Na 9 maanden hebben ze dat effectief gedaan en hebben ze hun RA bij mij opgezegd (en zonder actie van mijzelf).Er was dus geen overlap van beroepsactiviteit in het buitenland gedurende die periode.

PS2 Ik begrijp dat je aan een avontuur begint en dat je niet weet waarheen dat zal leiden en hoe lang dat zal duren en dat maakt de planning en de organisatie natuurlijk wat moeilijker.

Toch heel veel succes gewenst!

freelance

#13 , 03 dec 2012 20:13

Elfri de Neve somt op als doelgroepen o.a. :
personen die om beroepsredenen geen vaste verblijfplaats hebben

Art. 18
2° personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen of reizen in verband met hun gezondheid of voor de toerisme of vakantieverblijf buiten de gemeente van inschrijving;
3° personen die omwille van beroepsredenen gedurende maximum een jaar bepaald werk of een bepaalde opdracht uitvoeren in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland;

Art. 20
§ 2. De tijdelijk afwezige personen, bedoeld in artikel 18, eerste lid, 2°, 6°, (6°bis), 8° en 9°, komen in aanmerking voor de toekenning van een <referentieadres> om beroepsredenen. <KB 1999-06-23/45, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 01-10-1999> <NOTA : Bevestigd bij KB 1999-06-23/46, art. 2; zie B.St. 22-09-1999, p. 35376>
De personen, bedoeld in artikel 18, eerste lid, 2°, moeten tijdelijk en uitsluitend afwezig zijn wegens een studie- of zakenreis.

Punt 3° zou hier dan moeten van toepassing zijn . ( wel met een beperking van een jaar ) .

jjjk
Topic Starter

#14 , 03 dec 2012 21:02

Bedankt!

Ik heb me zonet een electronische kaartlezer aangeschaft en heb me kunnen inloggen op de portaalsite van de federale overheid.
Nu wou ik nagaan of ik evt de procedure van adreswijziging niet online kon regelen.
Ik merkte dat er reeds een aanvraag was ingediend op 13 september van dit jaar... met als bijschrift "Proposition ¿ la Radiation d'Office"
Nu heb ik dit opgezocht en dit zou gaan over een procedure die de huisbaas heeft ingediend om de ex-bewoners uit te schrijven.
Ik huurde namelijk een huis met vrienden, sinds eind augustus zijn ook zij allemaal verhuisd.

Is dit slecht nieuws? Betekent dit dat ik ambtelijk geschrapt ben?
Is het overbodig iemand met een volmacht naar mijn oude gemeente te sturen om mij uit te schrijven?
Heeft dit gevolgen op een eventuele domicilie hier (aangezien ik een officiel document (model 8) van de gemeente moet kunnen voorleggen bij de ambassade die bewijst dat ik ben uitgeschreven in belgie)
of mijn eventuele aanvraag voor een referentie adres?

J

freelance

#15 , 03 dec 2012 21:43

Dan is procedure ambtelijke schrapping reeds opgestart .
Ik weet wel dat heel wat zaken online kunnen gebeuren , maar ben niet zeker of u ook zaken kunt veranderen online .
Daarvoor kunt u best ( online) contact opnemen met bevolkingsdienst gemeente ( stad ) waar u domicilie had.
Iemand sturen om uit te schrijven is overbodig , aangezien uitschrijving reeds in gang gezet.
Bij dienst bevolking zullen ze u zeker kunnen vertellen of model 8 nog kan . Of welke formaliteiten nodig voor referentie A .
PS. welke tijdszone bij u ? 2.00 P.M. actually ?. Succes.

Terug naar “Andere”