gestolen brommer

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

gestolen brommer

#1 , 28 nov 2011 22:08

beste


Mijn vriend is in juni gaan alleen wonen en had net een nieuwe brommer gekocht.
2 weken later merken we smorgens dat onze brommer gestolen is.
We bellen naar de politie en die zeggen ons dat we aangifte moeten doen bij de politie.
Zo gezegd zo gedaan we gaan naar de politie en leggen hen daarbij uit dat onze onderbuur ons wist te zeggen dat sinds wij daar wonen jongeren met brommertjes passeren om onze brommer in het oog te houden en dat hij sindsdien (omdat hij smorgens altijd vroeg voor de raam zit vanwege dat hij in een rolstoel zit) geen jongeren meer gezien heeft na de diefstal.
Hierop verteld de politie ons dat er een bende is die regelmatig brommers steelt en dat ze hem zullen laten seinen.
We keren tetug naar huis en we merken op dat er steeds jongeren met brommers voorbijrijden en claxoneren en naar boven zitten te waaien.
Wanneer ze nog eens voorbijrijden zien we dat zij rondrijden met onze brommer enkele uren nadat hij gestolen is.
We bellen naar de politie die zei dat ze meteen een patrouille zouden rondsturen maar de brommers bleven voorbijrijden ook de onze.
We bellen opnieuw naar de politie om te melden dat we nog geen patrouille hebben gezien en dat ze nog steeds rondrijden, hierop gaven ze als antwoord dat er geen patrouille vrij was.
Na 2 uur houden de jongeren op en kunnen we eindelijk rustig zitten. 's avonds gaan we naar mijn vriend zijn ouders maar 1 van de brommertjes was ons gevolgd. na nog geen 10 minuten beginnen ze ook daar voorbij te rijden en claxoneren waarop mijn vriend kwaad wordt en naar beneden gaat, daarop rijden ze nogmaals voorbij en stoppen een kleine 500 meter verder om hun helm af te zetten en ons recht in het gezicht uit te lachen waarop mijn vriend ernaartoe gaat omdat onze brommer daarbij stond.
Hierop rijden ze door.
even later gaan ik en mijn vriend naar vrienden en passeren we het pleintje achter de hoek van zijn ouders. Daar aangekomen zien we enkele jongeren bier drinken en ook daar stond onze brommer, we hebben daarbij onmiddellijk de politie verwittigd en deze zeiden dat ze een patrouille gingen sturen, ondertussen hadden de jongeren ons gezien en reden ze weg. onderweg naar huis komen we een vriend tegen die ons weet te zeggen dat zijn brommer gezien is in zijn straat in een garage waarop we hem vragen om deze garage aan te duiden, onderweg komen we nog een andere vriend tegen die ons weet te zeggen dat ze de brommer aan hem hebben proberen te verkopen. We krijgen de garage aangewezen en vragen aan die vriend om hier en daar een oogje in het zeil te houden totdat hij zeker weet dat de brommer daarbinnen staat.Ondertussen worden mijn vriend en ik na het werk opgewacht en achtervolgd en word er constant door 1 van hen aan de deurbel aangebeld. Onze wijkagent zegt hierop dat we geen klacht kunnne indienen omdat we geen gezichtsbeschrijving kunnen geven vanwege de helm. 2 dagen later belt die vriend ons op om te zeggen dat hij daarbinnen staat. Toen zijn we naar het politiebureeau geweest die zei dat ze dan een huiszoeking gingen doen maar dat mijn vriend wel mee moest. Na 1 uur wachten rijd de politie en mijn vriend samen naar de plaats waar de brommer zou staan. Onderweg kreeg ik een berichtje dat ze net vertrokken waren met onze brommer. De politie belt aan op het adres waarbij de garage staat opgeschreven en doen navraag bij de ouders die weten te zeggen dat ze nooit veel thuis zijn en dat er wel regelmatig wordt gesleuteld aan brommertjes in de garage en dat er veel onderdelen liggen van brommers die niet van hen zijn. Hierop kijkt de politie de garage na en constateren dat er wel degelijk veel onderdelen liggen en ook breekmateriaal en spuitbussen. Hierbij voegen de ouders er nog aan toe dat de vrienden van hun zoon regelmatig brommers stelen en die dan over de garage parkeren. De politie kijkt niet verder en vertrekt weer.
's avonds begint het spelletje terug en komen ze weer langsrijden met onze brommer en claxoneren. We besluiten niet naar de politie te bellen omdat bij de huiszoeking gezegd is dat als we belden ze niet meer zouden komen.
Ondertussen waren wijzelf ook al een nieuwe brommer gaan kopen omdat we de hoop hadden opgegeven dat ze hem nog zouden vinden. enkele dagen later rijden we voorbij een brommerwinkel enkele straten verderop. We zien onze brommer staan in de garage van de winkel en besluiten navraag te doen bij de brommerwinkel deze weet ons te zeggen dat de persoon die hem binnenbracht zijn sleutel verloren is en dat hij alles heeft moeten openbreken en dat de brommerwinkel nieuwe sloten moet plaatsen, hierop vragen we vriendelijk of hij het chassisnummer even wil nakijken waarop de brommerwinkel dit doet,, spijtig genoeg komt het chassisnummer niet overeen maar weten ze ons wel te zeggen dat ze het raar vinden dat het chassis nog nagelnieuw en proper is en de rest van de brommer niet. Ook de kilometerstand kwam overeen met wat wij zeiden. We vroegen hem of hj mischien het motornummer konden nakijken want dit was moeilijk te veranderen dit wilden ze niet doen, ook de politie wilde hiervoor niet komen.
Ondetussen hadden wij ook niets meer ondernomen omdat ze ons maar bleven uitdagen.
Deze zondag is onze 2de brommer op nog geen 20 minuten tijd opnieuw gestolen, de 101 verteld ons onmiddelijk aangifte te doen waarop ik antwoord of ze iemand kunnen sturen omdat op nog geen minuut vzn onze brommer een garage is van 1 van de jongeren die onze vorige brommer heeft gestolen. hierop zegt hij dat we dit moeten vragen op het politiebureau en dat ze dan zeker zullen komen kijken. We vertrekken naar het politiebureau en daar zegt de politie dat we niet moeten bellen als we ze zien en dat ze geen zin hebben om langs te komen om naar die garage te kijken.
Vandaag zien we opnieuw onze brommer voorbijrijden en weten ook waar hij staat maar de politie wil maar niet komen wat kunnen we nu nog doen? we willen onze brommer terug en de politie werkt niet mee.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 28 nov 2011 22:47

En waar is dat gebeurd. Politie MOET komen zeker gezien er voldoende verdere aanwijzingen zijn. Vanaf het ogenblik dat u elementen hebt dus de langsrijdende jongeren MOET er een patrouille binnen de 15' langskomen. Quid dat men geen vrij ploeg heeft maar dan zeggen dat ze NIET meer willen/komen als je belt kan TOTAAL niet.
Dit is miskenning aangifteplicht ( in dit geval opvolging). Politie Moet naar die winkel en de verdere gegevens nakijken. Tevens kan ze aan de uitbater de gegevens van diegene opvragen die de bromfiets heeft binnengebracht.

Welke stappen kan u NU best nemen.
U vraagt een commissaris aan de lijn als vanavond terug hetzelfde spelletje wordt gespeeld ( in een aantal zones zal slechts een hoofdinspecteur officier gerechtelijke politie aanwezig zijn). Gezien U uw bromfiets ziet rijden met de dader(s) is dat heterdaad en moet men ter plaatse komen.
U belt overdag naar de dienst intern toezicht van uw korps - vraag desnoods de korpschef - leg de situatie kalm uit met PV nr en alle momenten dat u hebt gebeld.
U zet alles op papier en vraag zijn mail adres .... U kan eventueel vermelden dat u ook de tekst zal sturen naar de procureur des Konings.
Nu weet ik wel dat de interventiedienst niet direct aan alle verdere onderzoeken kan werken .... daarvoor heeft men een recherche die, gezien het een plaag schijnt te zijn, de zaak verder kunnen uitdiepen. U spreekt al meerdere daders, een winkel die zonder papieren van alles veranderd of aanpast enz enz.
De 101 dienst is tegenwoordig federaal geregeld en heeft geen contact meer met lokale politie (behoudens het aansturen van een interventiepatrouille).

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#3 , 29 nov 2011 14:07

beste franciscus

Alletwee de brommers zijn gestolen in Borsbeek. we hebben onze brommer gisteren al zien voorbijrijden maar hebben geen politie gebeld daar ze ons bij de aangifte hebben gezegd dat ze toch niet zouden komen.
Ik heb wel daarnet naar de blauwe lijn gebeld en die zeiden me dat zolang de brommer nergens geparkeerd staat ze niet zullen komen.
Ondertussen weten wij 5 verschillende garages van die jongeren maar de politie wil er niet van weten.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 29 nov 2011 15:05

Minos dus, dan eens dringend met de commissaris intern toezicht, commissaris interventie of korpschef daar bellen.
Bob Deboel Hoofdcommissaris Korpschef bob.deboel@politieminos.be
Marc Geets Commissaris Beleidsofficier marc.geets@politieminos.be
Johan Wonnink Commissaris directeur interventie johan.wonnink@politieminos.be

Firesoul
Topic Starter
Berichten: 55

#5 , 30 nov 2011 15:06

alvast bedankt voor de informatie Franciscus.

Zou u mij eventueel kunnen helpen met wat ik juist ongeveer wel en niet moet mailen?
Ik heb namelijk altijd al met het bellen naar de politie of de blauwe lijn een afwimpelgesprek gehad :s

groeten

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 02 dec 2011 09:47

Datgene wat je hier aan ons hebt verteld.
Liefst met wat gegevens van dag en uur en indien geweten met wie je hebt gesproken.
PV nr en alle info die je hebt wat betreft garage's enz.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”