koude bakker: wat mag?

djeezes
Topic Starter
Berichten: 14

koude bakker: wat mag?

#1 , 23 jun 2011 09:49

Kan iemand vertellen of je als koude bakker ook met voorbereide bakmixen mag bakken? Of moet het echt deeg zijn dat je moet gebruiken om bv patisserie, broodjes, ed af te bakken. Zijn er ergens interessante sites te vinden over 'de koude bakker'? Heb me al suf gesurft, maar tot nu toe nog weinig gevonden.
Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fiekes
Berichten: 95

#2 , 23 jun 2011 10:16

een koude bakker koopt zijn brood in bij een warme bakker of een groothandelaar lijkt me ...

djeezes
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 23 jun 2011 10:32

voor een brood is dit inderdaad het meest logische. Baguettes bv mogen door een koude bakker ook afgebakken worden. Iemand die een broodjesbar uitbaat mag bv zijn baquetten in de Colruyt gaan halen en dan afbakken in de zaak. Er zijn echter tegenwoordig zo veel verschillende bakmixen te bekomen, niet alleen voor brood, maar ook voor allerlei andere soorten patisserie (koffiekoeken, cupcakes, bladerdeeg), ook voor baguetten ed, dat ik me de bovenstaande vraag stelde. Is er een (wettelijk) verschil tussen het afbakken van allerhande kant-en klare producten en het bakken met een kant-en-klare bakmix? Bij een bakmix zal je altijd wel een vloeistof moeten toevoegen, en misschien is dat al voldoende om het niet te mogen. Het voordeel van de bakmixen is dat ze van verschillende merken zijn en dat je dus quasi de beste smaak kan kiezen.
Ben je warme bakker maak je natuurlijk alles zelf, als koude bakker mag dit natuurlijk niet. Dus als iemand me hiermee kan helpen, graag!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2011 12:54

Ik wist zelfs niet dat je als koude bakker bepaalde dingen NIET mocht... Ik ging er van uit dat de term "koude bakker" gegeven werd aan een bakker die niet zelf bakte, maar dat het gewoon een vrijblijvende term was. We leren weer wat bij vandaag ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jun 2011 13:10

Bakker(warme) is een gereglementeerd beroep, voor een koude bakker niet die word als gewone winkelier beschouwd en als een koude bakker bakt is hij een warme bakker dus valt dan onder het gereglementeerd beroep.

Definitie van brood en banketbakker

Onder de activiteit van de brood- en banketbakker moet worden verstaan: hij of zij die gewoonlijk en zelfstandig voor rekening van derden één van volgende producten bereidt:

broodproducten,
bakkerijproducten,
bepaalde banketbakkerijproducten, namelijk:
producten op basis van soezenbeslag en bladerdeeg,
schuimgebakjes,
diverse vetdegen,
biscuit- en cakebeslagsoorten,
petits fours,
taarten en taartjes,
gebak.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

djeezes
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 23 jun 2011 13:21

@denlowie
klopt voor een stuk wat je zegt. Ik denk dat het duidelijk is wat een warme bakker is, het probleem ligt hem echter bij het begrip koude bakker en tot waar deze mag handelen zonder als warme bakker aanzien te worden.
Een broodjeszaak bv valt onder het statuut van koude bakker, maar mag wel zijn broodjes zelf afbakken. Dat is ook perfect toegestaan. Die broodjeszaak mag wel niet zelf een beslag/deeg maken en daar broodjes mee maken. Stel nu dat die broodjeszaak - als uitbreiding van het assortiment - ook taartjes zou willen aanbieden, mag ze die dan bakken met kant-en-klare mixen of moeten dat voorgebakken taartjes zijn, die ofwel ontdooid worden, ofwel afgebakken moeten worden. Maw, vanaf wanneer neemt de wetgever een andere houding aan tov koude bakkers als ze toch iets zouden 'bakken'.
De redenering om een koude bakker (broodjeszaak) toch broodjes te laten afbakken is duidelijk denk ik. Bij het afbakken van voorgemaakte broodjes is er weinig tot geen risico met de hygiëne en kwaliteit. Als je zelf de broodjes vanaf begin maakt, wel natuurlijk. Geldt die redering dan ook voor mixen? Deze zijn ook volledig bereid, enkel water of melk toevoegen en het kan ook 'afgebakken' worden. Ik probeer hierover al een aantal dagen wetgeving/reglementering te vinden, maar is me nog niet gelukt om hier een duidelijk antwoord over te krijgen. Als je dus ergens sites kent, mag je ze me altijd doorspelen.
Alvast bedankt.

eylis
Berichten: 8842

#7 , 23 jun 2011 14:09

we hebben we dus eigenlijk over de lauwe bakkers? :-)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jun 2011 14:21

Voor veel beroepen is de lijn dun.

Wanneer je produkten afbakt waar soezenbeslag, bladerdaag, merique en cakes bevat mag het niet, al zijn dit mixen het mag niet.
Bijna alle bakkers werken nu met kant en klare mixen, dit is voor arbeids besparing want bakker is een knelpunt beroep.

Als je dit zou willen doen dan zou ik toch even nadenken om naar de Centrale Examencommissie te gaan.

Er zijn nog van deze beroepen zoals een frietuur uitbater mag geen spahetie en vol au vent verkopen wanneer hij zitplaatsen heeft moet een koksopleiding hebben, heeft hij geen zitplaatsen mag het wel, de wegen van economische zaken zijn ondoorgrondelijk.

Heb je deze sete al bezocht http://www.baknet.be
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

djeezes
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 23 jun 2011 14:26

@denlowie
De lijn is inderdaad dun. Ben momenteel bezig met een volwaardige bakkersopleiding, in avondonderwijs. jaar 1 succesvol voltooid, maar nog 2 te gaan...
Als ik het dan goed begrijp, mag het niet, maar doet quasi iedere warme bakker het wel? Logisch klinkt dat niet, maar ja, wat is dat soms nog wel in België.
Heb jij ook ergens een referentie/website waar je hierover meer info kan vinden, of is dit rechtstreeks te vragen bij het FAVV? Of zijn zij hier niet voor bevoegd. Of FOD economsiche zaken?

@eylis
zo zou je het dan inderdaad ook kunnen stellen :-)

jojan
Berichten: 739

#10 , 23 jun 2011 14:31

Ik denk dat er wat begripsverwarring is. Voor de wetgever bestaat warme of koude bakker niet in die woorden.

Een brood-, en banketbakker is een beschermd beroep daarvoor moet je dus aan een aantal voorwaarden voldoen. Met name attest basiskennis bedrijfsbeheer + sectoriale kennis bewijzen.

http://economie.fgov.be/nl/onderneminge ... ketbakker/" onclick="window.open(this.href);return false;

het koninklijk besluit van 14 januari 1993: over de brood- en banketbakkers: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;



Wat u een koude bakker noemt is zoals Denlowie al aanhaalde voor de wetgever gewoon een handelaar.

De "bake-off" activiteit wordt in het koninklijke besluit van 14 januari 1993 toch redelijk duidelijk omschreven: Art 2 - paragraaf 2 - punt 4:
"4° de " bake-off "-activiteit, dit wil zeggen de laatste bewerking voor de verkoop, die uitsluitend bestaat in het uitgesteld afbakken op de verkoopplaats van rauw diepgevroren, voorgebakken, of gedeeltelijk voorgebakken, elders gefabriceerde brood- en banketbakkerijprodukten door middel van materiaal dat eigen is aan dit type van uitbating."

Ik versta onder bake-off dat het moet gaan om rauw diepgevroren of voorgebakken of gedeeltelijk voorgebakken producten- die enkel nog moeten worden afgebakken. Als de uitbater van een broodjeszaak zelf taarten gaat bakken (ook al is dit van een taartenmix) lijkt mij dat hij zich begeeft op het gebied van het beschermde beroep van brood- en banketbakker.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 jun 2011 14:32

Hier heb je de wetgeving

Was net te laat !

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

djeezes
Topic Starter
Berichten: 14

#12 , 23 jun 2011 14:35

voilà, daar was ik dus op zoek naar.
Merci om mij hierbij te helpen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 jun 2011 14:42

Ter info: onder welke categorie vallen de Panos winkels? (Sorry voor de namedropping, maar als ik dat vervang door een X, is mijn vraag niet echt zinvol meer ;) )
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jojan
Berichten: 739

#14 , 23 jun 2011 14:50

Beide.
De meeste Panos winkels zijn brood en banketbakkerijen. Als ik het goed voor heb hangt het "attest" van brood- en banketbakker ook wel ergens uit. In elk geval werkt er dan een bakker met diploma. Ik dacht dat dit franchises zijn. Dus het zijn zelfstandigen die hun materialen verkrijgen van Panos.

Er zijn ook Panos vestigingen die alleen bake-off doen. Vaak in stations aan te treffen.

Terug naar “Archief”