Gerechtsdeurwaarder - Rechtsbijstand 2008

joost.heymans
Topic Starter
Berichten: 15

Gerechtsdeurwaarder - Rechtsbijstand 2008

#1 , 03 feb 2011 12:26

Deze ochtend is er een deurwaarder langs geweest.
Het bleek te gaan om de rechtsbijstand van een verzekeringspolis van 2008 ter waarde van ongeveer 65 euro.

Toen woonde mijn vriendin nog op een vorig adres.
Bij de verhuis is zij bij een andere verzekeraar gegaan, daar is dan ook alles netjes in orde.
Wij hebben nooit een factuur of herinnering ontvangen van de verzekeraar/maatschappij.

In paniek hebben wij het verschuldigde bedrag van 570 euro betaald.

Is dit alles op een correcte manier verlopen? Kan het dat wij hier nooit iets van vernomen hebben?
Nooit een aangetekend schrijven hebben ontvangen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rvdeej
Berichten: 12

#2 , 03 feb 2011 13:37

Als je vriendin destijds op een "ander adres" woonde, is waarschijnlijk ook daarnaartoe de herinnering gestuurd en de aanmaningen. De vraag is dus eerst of je vriendin het nodige gedaan heeft alle instanties van de wijziging adres op de hoogte te stellen, inclusief de verzekeraar (waar blijkbaar toch nog een verzekering lopende was). Zoniet, blijft ze uiteindelijk aansprakelijk voor deze "nalatigheid" en dat heeft enkele mogelijke oorzaken.

- Geen forward naar het nieuwe adres via de post
- Ontvangers die er momenteel wonen brief gewoon weggooien zodat er geen "return to sender" is...

Je had mogelijk best niet dadelijk betaald en de verzekeraar verzocht om bewijsstukken wanneer en waarnaar de brieven toegestuurd werden (bewijslast ligt bij hen dat ze U hebben proberen te bereiken). Die tijd had je dan nog wel indien jullie recht in de schoenen staan en alles netjes geregistreerd hebben (toch minstens in het bevolkgingsregister, de post, bank etc...). Die kan je aftoetsen tegenover de datum dat je vriendin officieel op het nieuwe adres ingeschreven staat. Verzekeraars en banken moeten een minimum doen om de nieuwe woonplaats van een persoon te achterhalen via "officiele wegen" indien brieven "niet geleverd kunnen worden" en terugbezorgd zo ver ik weet. Een deel van de kosten kan dus redelijkerwijs als "onterrecht" bestempeld worden indien er zo lang geen gehoor gegeven is.

Na betaling voldaan, heb je in feite de rekening aanvaardt... dan word het allemaal moeilijker...
Misschien heeft iemand anders nog wat gouden raad... maar indien de adres wijziging niet gebeurde, zal het moeilijk worden de verzekeraar aan te spreken op een fout...

joost.heymans
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 03 feb 2011 14:47

Als je vriendin destijds op een "ander adres" woonde, is waarschijnlijk ook daarnaartoe de herinnering gestuurd en de aanmaningen. De vraag is dus eerst of je vriendin het nodige gedaan heeft alle instanties van de wijziging adres op de hoogte te stellen, inclusief de verzekeraar (waar blijkbaar toch nog een verzekering lopende was). Zoniet, blijft ze uiteindelijk aansprakelijk voor deze "nalatigheid" en dat heeft enkele mogelijke oorzaken.

- Geen forward naar het nieuwe adres via de post
- Ontvangers die er momenteel wonen brief gewoon weggooien zodat er geen "return to sender" is...

Je had mogelijk best niet dadelijk betaald en de verzekeraar verzocht om bewijsstukken wanneer en waarnaar de brieven toegestuurd werden (bewijslast ligt bij hen dat ze U hebben proberen te bereiken). Die tijd had je dan nog wel indien jullie recht in de schoenen staan en alles netjes geregistreerd hebben (toch minstens in het bevolkgingsregister, de post, bank etc...). Die kan je aftoetsen tegenover de datum dat je vriendin officieel op het nieuwe adres ingeschreven staat. Verzekeraars en banken moeten een minimum doen om de nieuwe woonplaats van een persoon te achterhalen via "officiele wegen" indien brieven "niet geleverd kunnen worden" en terugbezorgd zo ver ik weet. Een deel van de kosten kan dus redelijkerwijs als "onterrecht" bestempeld worden indien er zo lang geen gehoor gegeven is.

Na betaling voldaan, heb je in feite de rekening aanvaardt... dan word het allemaal moeilijker...
Misschien heeft iemand anders nog wat gouden raad... maar indien de adres wijziging niet gebeurde, zal het moeilijk worden de verzekeraar aan te spreken op een fout...
Mijn vriendin is overgestapt naar een andere verzekeringagent en alle verzekeringen zijn daar dan ook opgezegd, via de huidige verzekeringsagent (vermoeden we, het is tenslotte al lang geleden). Het enige dat nog blijven staan is (zonder haar weet), is een deeltje rechtsbijstand, geen verzekering. Het betreft dus ook maar 68 euro op jaarbasis. Die rechtsbijstand is automatisch geschrapt geweest omdat deze dus nooit betaald is. Zij heeft daar verder in deze 3 jaar nooit iets van vernomen en was dus ook stom verbaasd toen hier vandaag een deurwaarder voor de deur stond.

Deze zei dat we best onmiddelijk betaalden, omdat er anders nog kosten zouden bij komen. In paniek heeft zij het volledige bedrag cash betaald en hiervan een bewijs ontvangen. Verder staan er geen details op deze afrekening. Het enige dat wij weten is welk bedrijf wij nog 68 euro verschuldigd waren.

Alles is dus verlopen via 2 verzekeringsagenten (de vorige en de huidige) bij de verzekeringsmaatschappij, niet rechtstreeks door ons bij de verzekeringsmaatschappij.

De adreswijziging is officieel verlopen, zij woont reeds 3 jaar op het huidig adres. De verzekeringsagent is hiervan niet persoonlijk op de hoogte gesteld omdat zij daar op dit moment geen klant meer was (overstap naar een agent dichter bij de huidige woonplaats).

Reclame

rvdeej
Berichten: 12

#4 , 03 feb 2011 17:12

Tja.... het klinkt allemaal zo holderdebolder he... Je "kon" zeker wat doen betreffende inlichtingen omtrent het bedrag (of dat kan nog steeds) maar betaling staat gelijk aan aanvaarding. Deurwaarder was wel slim om de onmiddelijke betaling te vragen want volgens mij moet er wel degelijk minimum 7 dagen betaaltermijn gegeven worden. het is niet zo dat het bedrag elke dag omhoog gaat...

Misschien heeft iemand anders meer kennis voor je want ik heb hier eerlijk weinig kaas van gegeten...
Lijkt me in ieder geval niet de normale gang van zaken...

joost.heymans
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 03 feb 2011 18:52

Ik hoop er inderdaad op dat iemand ons raad kan geven, want het gaat uiteindelijk om een 'boete' van 500 euro op een bedrag van 68 euro...
Morgen gaan we alleszinds langs bij de verzekeringsagenten zodat we de nodige documenten en informatie vast hebben, want buiten een polisnummer hebben we van de deurwaarder niets gekregen...

Euromex was er met een klein beetje moeite toch wel achter gekomen dat dit om een vergissing moest gaan...

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 03 feb 2011 23:29

Ha een lotgenoot !!! Bij XXXXmeks vroegen wij ooit offertes aan voor verschillende polissen.
Kontrakten werden nooit getekend maar wij kregen later zelfs diverse keren herinneringen wegens niet betaling van polissen.
Ik denk niet dat ze daar echt veel doen mbt die kleine moeites die veel zouden kunnen oplossen.
Waarom vroegen wij daar dan offertes ?. Tja een mens doet wel eens wat voor de dochter van zijn goeie buur. Dat meisje is
daar nadien wel vlug gaan lopen wegens een bepaalde sfeer/mentaliteit

Technisch gezien denk ik dat je niet veel kan doen. Het schokeffect waarmee ze je opzadelden heeft gewerkt en je betaalde direct.
Misschien willen ze terugbetalen ex kosten maar daar twijfel ik sterk aan. Het is duidelijk dat deze gerechtsdeurwaarder niet echt
een "bemiddelaar" was zoals ze op tv willen laten uitschijnen.
Het enige wat klaar en duidelijk is dat er strikte regels zijn ivm aan te rekenen kosten van een gerechtsdeurwaarder. Sommigen
blijken die lijst namelijk niet te kennen en zadelen schuldenaars op met extra kosten
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 03 feb 2011 23:43

Had die deurwaarder een uitvoerbaar vonnis? Dan trad hij gewoon als een vorm van incasso op
Wat heeft hij aan dokumenten achtergelaten?
Hebt u bewijzen dat verzekeringen opgezegd zijn?
http://www.dignitas.be/nl/het_innen_van ... ringen.php" onclick="window.open(this.href);return false;
plus ie onderaan de antwoorden van Vandebos die heeft er ook wat over staan.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 04 feb 2011 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 03 feb 2011 23:46

We moeten realistisch zijn.
De zoektocht naar gerechtigheid zal de TS meer kosten aan advocaat.
Net daar maakt deze gerechtsdeurwaarder die optreed als incasso m.i. zeer grof misbruik van.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

joost.heymans
Topic Starter
Berichten: 15

#9 , 04 feb 2011 00:02

Op de documenten die achter gebleven zijn staat bovenaan 'Herhaald bevel'.
Ergens middenin staat er wel: 'Krachtens de uitvoerbare titel van een Vonnis bij verstek gewezen door het vredergerecht van Antwerpen...'

Dan volgt een lijsting van beide partijen, getuigen en slotenmaker.
Vervolgens een oplijsting van de kosten, oa kosten van dit exploot: 177,77 euro; hoofdsom: 63 euro en nog 13 andere kosten gaande van enkele euro's tot 177 euro.
Daarna een ruimte waar hij de goederen kon noteren, wanneer de verkoop zou zijn, wanneer de goederen opgehaald zouden worden.

Bewijzen zijn niet meer in ons bezit. Morgen gaan we trachten zo veel mogelijk info en documenten te bemachtigen wat er nu juist is fout gelopen.
Wel heeft mijn vriendin bij haar familiale verzekering ook rechtsbijstand, kunnen wij hier (kostenloos of met minimum aan) beroep op doen voor dit soort zaken?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 04 feb 2011 00:07

Aangezien alles gesteund is op een vonnis van de Rechtbank (dateert van wanneer?) kunt u niet veel meer doen vrees ik.
Slotenmaker? Dan zijn ze toch bij haar binnengebroken met de deurwaarder? Nooit gemerkt????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

joost.heymans
Topic Starter
Berichten: 15

#11 , 04 feb 2011 00:16

Aangezien alles gesteund is op een vonnis van de Rechtbank (dateert van wanneer?) kunt u niet veel meer doen vrees ik.
Slotenmaker? Dan zijn ze toch bij haar binnengebroken met de deurwaarder? Nooit gemerkt????
Vonnis in datum van 11 okt 2010.
De slotenmaker was er momenteel bij, in de brief staat dat ze een oplijsting van de inboedel zouden komen doen.
Aangezien zij direct betaald heeft, is dit deel doorschrapt op de achtergelaten documenten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 04 feb 2011 00:18

Dan is er niets meer aan te doen. Ze hebbn gewoon een gerechtelijk vonnis uitgevoerd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

joost.heymans
Topic Starter
Berichten: 15

#13 , 04 feb 2011 00:26

Dan is er niets meer aan te doen. Ze hebbn gewoon een gerechtelijk vonnis uitgevoerd.
Ik twijfel ook niet meteen aan de wettelijkheid van wat de gerechtsdeurwaarder heeft gedaan.
Ik twijfel aan Euromex die ons 3 jaar niet heeft 'kunnen' contacteren en opeens een bedrag dat bijna 10 keer zo hoog is laat innen.
De rechtsbijstand waarvan sprake, is gewoon nooit correct opgezegd (de andere polissen/verzekeringen wel), ofwel door de makelaar toen ofwel door Euromex.
De verzekeringen zijn opgezegd bij de makelaar en nadien is zij verhuisd. Ondertussen is alles 3 jaar lang reeds bij een andere makelaar en maatschappij prima in orde, net daarom hebben wij geen bewijzen bijgehouden en was de komst totaal onverwacht.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 04 feb 2011 00:31

Tot één maand na de betekening van het vonnis kunt u in beroep gaan.
Kijk of vraag dus na wanneer het vonnis betekend is.
Dat het bedrag zo hoog is komt omdat u ondermeer de gerechtskosten e.d. moet betalen (deurwaarder, slotenmaker, ...).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

joost.heymans
Topic Starter
Berichten: 15

#15 , 04 feb 2011 00:40

Tot één maand na de betekening van het vonnis kunt u in beroep gaan.
Kijk of vraag dus na wanneer het vonnis betekend is.
Dat het bedrag zo hoog is komt omdat u ondermeer de gerechtskosten e.d. moet betalen (deurwaarder, slotenmaker, ...).
Betekenis was 16/11/2010.
Hiervan zijn wij dus ook niet op de hoogte gesteld, wij hebben in 3 jaar tijd niets vernomen, tot vandaag.
Dat is net wat ik niet kan vatten, geen aangetekend schrijven, geen brieven, niets.
We wonen wel in een appartement en er zijn wel meerdere problemen geweest met niet aangekomen brieven, gestolen beeldjes in de gang... Van het verlies van een gewone brief ben ik dus niet verwonderd, maar op die 3 jaar zijn er wel meerdere stappen ondernomen vermoed ik.

De dagvaarding was bvb 07/09/2010, toen waren wij op reis, wij hebben niets vernomen/ontvangen in die periode.

Terug naar “Archief”