Als je vriendin destijds op een "ander adres" woonde, is waarschijnlijk ook daarnaartoe de herinnering gestuurd en de aanmaningen. De vraag is dus eerst of je vriendin het nodige gedaan heeft alle instanties van de wijziging adres op de hoogte te stellen, inclusief de verzekeraar (waar blijkbaar toch nog een verzekering lopende was). Zoniet, blijft ze uiteindelijk aansprakelijk voor deze "nalatigheid" en dat heeft enkele mogelijke oorzaken.
- Geen forward naar het nieuwe adres via de post
- Ontvangers die er momenteel wonen brief gewoon weggooien zodat er geen "return to sender" is...
Je had mogelijk best niet dadelijk betaald en de verzekeraar verzocht om bewijsstukken wanneer en waarnaar de brieven toegestuurd werden (bewijslast ligt bij hen dat ze U hebben proberen te bereiken). Die tijd had je dan nog wel indien jullie recht in de schoenen staan en alles netjes geregistreerd hebben (toch minstens in het bevolkgingsregister, de post, bank etc...). Die kan je aftoetsen tegenover de datum dat je vriendin officieel op het nieuwe adres ingeschreven staat. Verzekeraars en banken moeten een minimum doen om de nieuwe woonplaats van een persoon te achterhalen via "officiele wegen" indien brieven "niet geleverd kunnen worden" en terugbezorgd zo ver ik weet. Een deel van de kosten kan dus redelijkerwijs als "onterrecht" bestempeld worden indien er zo lang geen gehoor gegeven is.
Na betaling voldaan, heb je in feite de rekening aanvaardt... dan word het allemaal moeilijker...
Misschien heeft iemand anders nog wat gouden raad... maar indien de adres wijziging niet gebeurde, zal het moeilijk worden de verzekeraar aan te spreken op een fout...
Mijn vriendin is overgestapt naar een andere verzekeringagent en alle verzekeringen zijn daar dan ook opgezegd, via de huidige verzekeringsagent (vermoeden we, het is tenslotte al lang geleden). Het enige dat nog blijven staan is (zonder haar weet), is een deeltje rechtsbijstand, geen verzekering. Het betreft dus ook maar 68 euro op jaarbasis. Die rechtsbijstand is automatisch geschrapt geweest omdat deze dus nooit betaald is. Zij heeft daar verder in deze 3 jaar nooit iets van vernomen en was dus ook stom verbaasd toen hier vandaag een deurwaarder voor de deur stond.
Deze zei dat we best onmiddelijk betaalden, omdat er anders nog kosten zouden bij komen. In paniek heeft zij het volledige bedrag cash betaald en hiervan een bewijs ontvangen. Verder staan er geen details op deze afrekening. Het enige dat wij weten is welk bedrijf wij nog 68 euro verschuldigd waren.
Alles is dus verlopen via 2 verzekeringsagenten (de vorige en de huidige) bij de verzekeringsmaatschappij, niet rechtstreeks door ons bij de verzekeringsmaatschappij.
De adreswijziging is officieel verlopen, zij woont reeds 3 jaar op het huidig adres. De verzekeringsagent is hiervan niet persoonlijk op de hoogte gesteld omdat zij daar op dit moment geen klant meer was (overstap naar een agent dichter bij de huidige woonplaats).