Kosten inlevering leasewagen / Bewijs van reparatie

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Employee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kosten inlevering leasewagen / Bewijs van reparatie

#1 , 07 mei 2024 15:18

Mijn vragen gaan over het betalen van een franchise per schadegeval bij de inlevering van een firmawagen (operational lease):
- Mag de werkgever deze bedragen in een beweging van het maandloon inhouden?
- Mag ik als werknemer een bewijs van reparatie vragen waardoor in tenminste weet dat de geraamde schade waarvoor ik de franchises betaal wel degelijk uitgevoerd werden?

Mvg

Thomas_A
Berichten: 2394
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2024 16:29

Schadevergoeding mag in principe niet zonder uw toelating van loon worden ingehouden. Dit is wettelijk sterk beschermd.

Wil daarom natuurlijk niet zeggen dat u deze niet verschuldigd bent.

Ik zie niet in waarom u een bewijs van herstelling zou moeten krijgen. Sterker: volgens mij is de werkgever of leasemaatschappij niet verplicht deze herstelling te doen.

Idem als wanneer u een schadevergoeding uitgekeerd krijgt van de tegenpartij voor uw privé-wagen.

Employee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 mei 2024 19:19

Bedankt voor uw feedback.
Ik begrijp uw parallel met de privé wagen hoewel ik dit in professionele context als vrijgeleide zie om er een verdienmodel op te bouwen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5443

#4 , 07 mei 2024 19:32

Niet herstelde schade resulteert in een minwaarde: ze moeten herstelling niet bewijzen: lees u kontrakt maar na.

Employee
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2024 10:12

De overeenkomst tussen leasemaatschappij en werkgever krijg ik niet te zien.
In de car policy wordt hierover niets vermeld.
Het zal zo zijn en ik zal geen keuze hebben, maar het geeft een zeer wrang gevoel. Minwaarde op een voertuig van 7 jaar oud met >220k kms... ach ja... het is wat het is.

Inazuma
Berichten: 9807
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 mei 2024 16:49

Is het nieuwe extra verdienmodel vd leasemaatschappijen ... u bent niet de eerste op het forum

Voor prutsen die onder normaal gebruik vallen, zoals krasjes etc, nog wat extra en vaak buitensporige 'herstel" onkosten recupereren

basejumper
Berichten: 4655
Locatie: Diest

#7 , 08 mei 2024 17:45

Beste

De oplossing is vooraleer de wagen in te leveren schade aangifte bij de omnium te doen. Dan blijft je bijdrage beperkt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Stel een vraag”