Verkoop auto zonder keuring

Fpoppe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkoop auto zonder keuring

#1 , 17 apr 2024 21:11

In februari heb ik mijn Mini One uit 2009 verkocht aan een handelaar. Hij stuurde me een berichtje hoeveel de wagen kost zonder keuring. Al snel kwam hij kijken en kocht hij diezelfde dag nog de auto. Er werd een verkoopovereenkomst opgesteld.
Nu vandaag stuurt hij me een bericht dat de wagen niet door de keuring raakt door een hoge CO-uitstoot en hij beweert dat hij al meer dan 1000€ kosten hieraan heeft gehad en de auto nog steeds niet in orde is.
Hij wil met ons een onderlinge minnelijke schikking regelen of hij onderneemt verdere stappen…
In januari (maand voor de verkoop) werd onze auto nog gecontroleerd door een garage.
Mijn vraag is:
Is hij in zijn gelijk?
Hij stuurt ook allerlei screenshots door van websites waarin hij beweert dat hij recht heeft om aan ons geld te vragen.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2024 21:55

Je hebt altijd het recht om geld te vragen, of je het ook moet krijgen is een andere vraag.

Als professionele autohandelaar (dat is wat je bedoelde?) wordt hij geacht te weten wat hij doet. Mede de reden waarom je als particulier bij verkoop aan hem ook geen carpass moet hebben.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 apr 2024 22:25

In februari heb ik mijn Mini One uit 2009 verkocht aan een handelaar.
Handelaar
Einde verhaal

Verkopen zonder carpass mag probleemloos aan handelaar
Die wordt verondersteld te weten waar hij naar moet kijken, en had maar beter moeten uitkijken


Berichtje terug sturen dat u met rust gelaten wil worden

Reclame

Fpoppe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2024 11:15

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb wel gelezen dat als de koper kan aantonen dat het gebrek al aanwezig was op moment van aankoop dat hij wel recht heeft om de reparatiekosten aan ons te vragen.
Als hij bv. paar dagen nadien naar de keuring is geweest, heeft hij toch wellicht wel gelijk?
Het ding is wel dat al zijn facturen een totaal van 1600€ zijn en volgens mijn vriend - een autokenner - kost het allesbehalve zoveel om het probleem van een CO-uitstoot te verhelpen en tonen de facturen niet echt verband met het probleem van CO-uitstoot.

Franciscus
Berichten: 38613

#5 , 18 apr 2024 14:45

Heeft die handelaar u facturen gestuurd op uw naam om te betalen ?
Dan direct die facturen met aangetekend schrijven protesteren.
Zoals @inazuma heeft geschreven Een handelaar wordt verondersteld zijn branche te kennen..

U kan hem ook mededelen dat u niet verder lastig gevallen wil worden.
Valt onder lastig vallen ofte belaging.
Waar dat u verdere gerechtelijke stappen zal nemen
Art 442 bis strafwetboek

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 21 apr 2024 12:52

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb wel gelezen dat als de koper kan aantonen dat het gebrek al aanwezig was op moment van aankoop dat hij wel recht heeft om de reparatiekosten aan ons te vragen.
Als hij bv. paar dagen nadien naar de keuring is geweest, heeft hij toch wellicht wel gelijk?
Dan had hij dat moeten zien bij aankoop en zijn prijs moeten aanpassen, of afzien van de aankoop.

Een wrak kopen en vervolgens laten oplappen op kosten van de verkoper gaat echt niet.
Het zou wat worden.

Dat gaat over (bewust) verborgen gebreken
Je auto was maand voordien nog bij garage nagekeken ...

Handelaar had je net zo goed kunnen vragen om voor carpass / keuring voor verkoop te zorgen
Maar wou zelf een prijs zonder keuring ....
Dan had hij daaraan kunnen zien wat er mis was

Het ding is wel dat al zijn facturen een totaal van 1600€ zijn en volgens mijn vriend - een autokenner - kost het allesbehalve zoveel om het probleem van een CO-uitstoot te verhelpen en tonen de facturen niet echt verband met het probleem van CO-uitstoot.
Als u facturen ontvangen heeft, protesteert u deze facturen aangetekend

argumenten:

- voertuig is niet eens meer van u
- u heeft de herstelling nooit gevraagd
- als professionele koper kon handelaar de toestand vh voertuig nagaan voor aankoop en zijn prijs aanpassen aan eventuele gebreken
- dat de gevraagde som overdreven is voor het geclaimde probleem,

Sirkii
Berichten: 5420

#7 , 21 apr 2024 16:42

Het is aan de koper om initiatief te nemen. Ik wens m veel suc6 ;-))))))

Fpoppe
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 apr 2024 17:00

Bedankt iedereen.
Ik betwijfel ook sterk dat hij verdere stappen onderneemt. Zou dat niet wat dom zijn van hem? Gaat hem nog meer kosten voor misschien zijn ‘gelijk’ te krijgen…
Mocht het nu gaan om een auto van 30.000 euro oke, maar het gaat om een wagen van 3500 euro. Volgens mijn familie is het gewoon wat dreigen en proberen dat hij doet in de hoop dat wij schrik krijgen en zullen plooien.

Franciscus
Berichten: 38613

#9 , 21 apr 2024 22:00

Maar wel zoals reeds meermaals geschreven als er facturen naar u zijn gestuurd op uw naam met datum en volgnummer die direct protesteren met AS ...anders staat u later toch zwakker voor de RB.

Terug naar “Consumenten Koop”