Aankoop appartement - vraag syndicus / AV / reservekapitaal

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Quesion
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aankoop appartement - vraag syndicus / AV / reservekapitaal

#1 , 15 apr 2024 13:24

Ik ben van plan om een appartement te kopen in een kleinschalige residentie van 3 appartementen. Ik had bij de makelaar navraag gedaan betreffende het beschikbare reservekapitaal, en de laatste verslagen van de algemene vergadering. Ik kreeg als antwoord dat één van de bewoners de functie van (niet professioneel) syndicus waarneemt. Alle mede eigenaars betalen een heel laag bedrag aan vaste kosten, wat enkel dient om bv de electriciteit van de gemene delen te betalen. Er werd dus nog nooit reservekapitaal opgevraagd en blijkbaar wordt er ook geen algemene vergadering georganiseerd.

Nu is mijn vraag : is het samenroepen van de AV geen wettelijke verplichting ? En wat met aanleggen reservekapitaal ? Het gebouw is ongeveer 20 jaar oud, dus het risico dat er binnenkort effectief grotere kosten gaan nodig zijn, is reëel. Daar ga ik dan als nieuwe eigenaar grotendeels mee voor moeten opdraaien, terwijl de verkoper in die 20 jaar (bijna) niks heeft bijgedragen ? Klopt dit ?

De compromis is nog niet getekend, ik wil graag weten waar ik aan toe ben vooraleer ik dit teken (bod is wel al goedgekeurd).

Alvast bedankt !

Thomas Morus
Berichten: 5937
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 apr 2024 13:31

Indien het bod is aanvaard dan is de koop gesloten.
Een VME kan wettig beslissen om geen reservefonds op te richten.

Normaliter (of toch theoretisch) bepaalt de grootte van een reservefonds de marktprijs waartegen een appartement van eigenaar verwisselt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2024 13:47

Het oprichten van een reservekapitaal is een jaarlijks wederkerend punt op de agenda van de AV.
https://www.clabotsadvocaten.be/blog/he ... an-de-vme/

Indien de AV met 4/5 van de stemmen om geen reservekapitaal aan te leggen = geen reservekapitaal.

Een AV is jaarlijks gedurende een voorafgestelde 15 daagse.

Wat betreft uw opmerking dat u in de toekomst moet opdraaien voor de kosten gebouw + 20 jaar. De prijs die u nu betaalt voor het appartement in daar in verhouding mee. Indien VME in vernieuwde toestand = hogere verkoopprijs.
En indien er wel een reservekapitaal zou zijn dan zou de verkoper dat zeker in de verkoopprijs ingecalculeerd hebben.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”