IBO-traject (mogelijks) eenzijdig verbroken alsook zonder opleiding noch begeleiding

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Weggejorist
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

IBO-traject (mogelijks) eenzijdig verbroken alsook zonder opleiding noch begeleiding

#1 , 26 mar 2024 18:17

Beste

Ik vroeg me af wat ik kan doen indien de situatie hierna volgend zich effectief voordoet...

Ik heb initieel 4 maanden werkervaringsstage gelopen die gevolgd werden door 6 maanden IBO.
Dit in één en hetzelfde bedrijf.

Nu heb ik de indruk dat het traject geen vervolg zal hebben zoals dit contractueel bepaald werd.
Dit zou inhouden dat ik een aanbod zou krijgen van een tijdelijk contract voor een termijn van 6 maanden.
Het ziet er enigszins niet naar uit dat deze verplichting nagekomen zal worden.

Nu hebben ze evenmin afgezien van de verplichting om opleiding en begeleiding te voorzien wat ook contractueel bepaald is.
Ironisch genoeg is dit het doel van een IBO-traject, een Individuele BeroepsOpleiding, hier gaat het over helpdeskmedewerker in een IT-bedrijf.
Hooguit drie weken voorafgaand het einde werd ik beoordeeld op niveau van een master IT dat ik moest behalen à la 'trek uw plan'.
Ik moet immers expert zijn in de software die heel complex is zonder enige vorm van opleiding noch begeleiding.
Nochtans werd mijn profiel voorafgaand enig contract duidelijk weergegeven en dit was helemaal niet master in de IT... Integendeel.

Ik bespreek dit normaalgezien morgen nog bijkomend met mijn begeleider maar in afwachting van verdere evolutie wil ik hier toch ook wat informatie sprokkelen.

Wat kan ik doen aan een situatie waarbij een werkgever minstens één maal, dan wel tweemaal contractbreuk pleegt?
Enerzijds het niet verderzetten van wat contractueel bepaald is en anderzijds simpelweg het ontbreken van opleiding en begeleiding door het bedrijf op zich.

Ik heb echt het gevoel dat ze misbruik hebben gemaakt van de situatie en mij gewoon gebruikt hebben als een, voor hen, quasi gratis werkkracht.

Reclame