Tuin stuk door wegenwerken

Tuin1987
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Tuin stuk door wegenwerken

#1 , 15 mei 2024 18:44

Beste,

Sinds januari zijn er wegenwerken in de straat. Uiteraard heeft dit al voor heel wat overlast gezorgd maar dat terzijde. De aannemer gebruikt mijn ganse voortuin om afval te dumpen en voertuigen te parkeren. Met alle regenval komt al het afval (en dan spreek ik van grote rioolbuizen) dieper in de grond terecht. Grote werfvoertuigen zakken weg in de modder en beschadigden de wortels van een boom.

Wie kan ik aanspreken om na de werken mijn voortuin op te kuisen? Dus grond volledig proper maken en weer recht trekken.

De werkmannen zelf komen van het ene sukkelstraatje in het andere terecht. Al meerdere keren geen electriciteit of internet meer gehad. Verschillende keren lekken gehad waardoor de ganse straat alleen nog toegankelijk was met een bootje. (Beetje overdreven, maar zit er niet ver naast)

Alvast bedankt

Franciscus
Berichten: 38723

#2 , 15 mei 2024 19:19

Als u geen toestemming hebt gegeven mag hij daar niets leggen.
Achterlaten van 'afval' ook al is dat een rioleringsbuis is strafbaar.
U moet wel uw eigendom afsluiten.... Een afsluiting op 50 cm hoogte is ook een afsluiting.

Komt dan ook nog in aanmerking : inklimming en / of vernieling van stedelijke of landelijke afsluiting

Vraag aan politie al om vaststellingen te komen doen en neem elke dag (meerdere) foto's.
Als het kan samen met de buren
Hopelijk hebt u een ingaande plaatsbeschrijving.

Tuin1987
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2024 20:54

De haag hebben ze eruit gehaald omdat ze deze anders toch ook stuk gingen door de graafwerken. Daardoor jammer genoeg geen afsluiting meer.

Reclame

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 mei 2024 10:50

Aannemer moet er in elk geval voor zorgen dat er een evenwaardige afsluiting komt na de werken. Heb je de werfleider of de verantwoordelijke toeziende ambtenaar van de gemeente er al eens over aangesproken? Mogelijk is er een nieuwe haag voorzien op de plannen en/of in het lastenboek, maar die zullen ze natuurlijk pas zetten na de volledige afwerking van de andere werken.( op het einde dus)

LYNX XX
Berichten: 2574
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2024 11:14

De schepen van openbare werken van uw gemeente moet hierop toezien en ingeschakeld worden.

Wij hebben hier bij ons hetzelfde meegemaakt enkele jaren geleden. Succes ??? Iedereen trekt zijn paraplu open en betrokkenen blijven in de regen zitten. Net zoals in de omliggende gemeenten.

lukasi
Berichten: 1169

#6 , 16 mei 2024 15:07

Je kan een waardebepaling laten opmaken van die boom door een erkend boomverzorger
Die maakt dan ook even een staat van bevinding door een visuele boomcontrole

Sowieso is niet alleen je tuin naar de filistijnen maar ook je bodemstructuur is dusdanig beschadigd dat dit nog jaren kan duren voor dit hersteld is.

Voor de haag , hoop ik dat je een redelijke vergoeding heb ontvangen.
Er wordt door de overheid met 2 maten en gewichten gewerkt: jij rijdt tegen een boom of haag op openbaar domein en je krijgt een schadeclaim van ettelijke duizenden euro's . Maar als ze bij eigen werken bomen of hagen rooien omdat ze toch kapot zouden gaan door de werken... dan krijg je een aalmoes.
Stond die haag op jouw eigendom of op de rooilijn?

Hier ook meegemaakt, met werken een 80 jaar oude vitale beukenhaag over 4 meter uitgerukt.
Stond op mijn volle eigendom.
Ik hoor nog we zullen 100€ geven dan kun je nieuwe plantjes zetten.
In proces getrokken en uitspraak : schadevergoeding van 12.250€

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 mei 2024 17:22

De schepen van openbare werken van uw gemeente moet hierop toezien en ingeschakeld worden.
Met de verkiezingen binnen een paar weken, is dit het idiale moment. Laat zijn beloftes wel op papier zettenin naam van de gemeente.
Heb dat persoonlijk ook meegemaakt, maar dan voor een sociale lening. Op een pa

mava105
Berichten: 22327
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 16 mei 2024 17:25

De schepen van openbare werken van uw gemeente moet hierop toezien en ingeschakeld worden.
Met de verkiezingen binnen een paar weken, is dit het idiale moment. Laat zijn beloftes wel op papier zettenin naam van de gemeente.
Heb dat persoonlijk ook meegemaakt, maar dan voor een sociale lening. Op een dagen was alles rond, en de avond voor de verkiezing is deze schepen me het goede nieuws persoonlijk komen brengen (van een service gesproken)

Franciscus
Berichten: 38723

#9 , 16 mei 2024 19:47

Wat die aannemen / opdrachtgever doet kan gewoon niet dat is vernieling van afsluiting - vernieling van eigendom enz enz.
Doen wat hier door anderen al is geschreven. Niet bij de pakken blijven zitten.
Laat desnoods door politie ook de nodige vaststellingen doen...
Verdwenen haag is diefstal van haag.
Uw verzekeringen 'brand' en familiale en rechtsbijstand al in kennis te stellen.

Terug naar “Administratief recht”