Tijdelijk huurcontract

Michael C.
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk huurcontract

#1 , 27 apr 2024 19:35

Beste,

In december 2023 ben ik ingetrokken in een studio in Antwerpen, in afwachting van een sociale woning. Ik tekende een tijdelijk huurcontract voor drie maanden. In februari hebben we het contract verlengd met zes maanden, waardoor ik tot augustus 2024 kon blijven. Nu heb ik eergisteren een aanbieding gekregen van "thuisrand" voor een sociale woning vanaf 1 juni 2024, drie maanden voor het einde van mijn huidige contract. 🤔

Aangezien ik al lang wacht op deze woning, kan ik deze natuurlijk niet weigeren. Nu vraag ik me af wat de volgende stap is. Moet ik mijn huidige huurcontract opzeggen? Ik wil natuurlijk niet voor twee studio's huur betalen, maar is dit überhaupt mogelijk?
Of zal ik sowieso tot augustus moeten betalen voor mijn huidige woning?

Bedankt.

Thomas_A
Berichten: 2356
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 apr 2024 19:55

Je kan een huurcontract van korte duur sinds 2019 als huurder altijd opzeggen met een opzegtermijn van 3 maanden.

Probleem is alleen dat je dit niet meer aangetekend zal kunnen doen voor 1 mei. Dan begint de opzeg pas op 1 juni en loopt deze inderdaad tot eind augustus.

Is het huurcontract geregistreerd? Anders kan je zelf de opzegtermijn bepalen.

Franciscus
Berichten: 38619

#3 , 27 apr 2024 21:58

Hier eens lezen
https://publicaties.vlaanderen.be/view-file/59062

Gezien uw andere topic zorg dat u alle meterstanden goed noteert en eventueel (best zelfs ) ook door de verhuurder mee laat tekenen .
Neem ook de nodige duidelijke en detail foto's in kleur indien procedure bij de vrederechter.
Ik zie daar regelmatig zwart wit foto's meerdere op een blad ...daar kan een vrederechter weinig mee doen.

Lees ook goed welke herstellingen er voor de huurder zijn en wat u moet doen.

Reclame

Terug naar “Huren”