Mag een cafe baas jou zomaar weigeren?

Laurenzo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Mag een cafe baas jou zomaar weigeren?

#1 , 26 apr 2024 00:09

Even wat achtergrond: Ik ben een kunstenaar en ik heb een beperking. Ik had met de cafe baas in kwestie afgesproken om daar een tentoonstelling te houden. Nadat afspraken werden gemaakt, o.a zijn uitdrukkelijke vraag om kleefspijkers te gebruiken en dat voor mij geen verdere kosten zouden komen (omdat ik op voorhand liet weten dat er schade van ging komen) werden deze afspraken verdraait door de cafe baas en eiste hij op het einde van de tentoonstelling dat ik een factuur van 8000 euro moest betalen. Ik weigerde dit natuurlijk omdat ik onder bewindvoering van goederen zit en dat deze kosten op voorhand hadden moeten besproken zijn. Ook is dit een heel groot bedrag en vond ik het wat verdacht dus heb ik besloten om afstand te houden van hem en de info door te spelen naar mijn bewindvoering. Dus een jaar later heb ik dorst dus ik besloot om iets te gaan drinken daar (dit is het enigste Cafe op de markt) en hij weigerde mij toegang tot de zaak (waarschijnlijk omdat hij zijn 8000 euro niet kreeg) nu ik vraag mij af aangezien ik de regels altijd al heb gerespecteerd of hij mij zomaar toegang kan weigeren aangezien een Cafe een openbare plaats is?

Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 26 apr 2024 08:49

Een cafe is geen openbare plaats.
Ja, hij mag iedereen weigeren, en dit zelfs zonder opgaaf van reden.

Thomas_A
Berichten: 2341
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2024 12:40

Indien geen wettelijke discriminatiegronden…

Verder eens met Blaatpraat.

Reclame

jef007
Berichten: 1684

#4 , 26 apr 2024 13:08

ben je zeker dat je niet aan het provoceren was???

Franciscus
Berichten: 38617

#5 , 27 apr 2024 17:44

Een café is wel een publieke ruimte.
Politie kan net zoals de gewone bezoekers controleren in een café net zoals in een winkel en in de aanhorigheden.
Echter niet in de private delen van het pand.
in principe ook niet in een private club.... Andere diensten kunnen dat wel en indien die inbreuken vaststellen kan politie ook binnen.
Los uiteraard van heterdaad en gelijkgestelde gevallen en in bezit van een door een bevoegde magistraat uitgeschreven bevelschrift ( dus ook na 21 u en voor 5 uur)
Maar een cafébaas of enkel handelaar kunnen een klant weigeren. Er hoeft geen reden te worden medegedeeld op dat ogenblik.

Terug naar “Andere”