Ontslag geven/nemen: beste optie?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Woekkes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Ontslag geven/nemen: beste optie?

#1 , 20 apr 2024 11:04

Dag iedereen,

Ik stel hier even een vraag voor een vriend van me die momenteel in een moeilijke situatie zit op de werkvloer:
Hij speelt al enkele maanden met het gedacht om zijn werkgever te verlaten maar heeft tot op heden de knoop (nog) niet kunnen doorhakken. Nu is het afgelopen week tot een gesprek gekomen waar hij hen eerlijk gezegd heeft dat hij bij de werkgever wil vertrekken. Hij heeft echter nog geen nieuwe job dus het is voor hem nog even bekijken hoe en wat...

Kortom, voor hem is het belangrijk dat hij zijn wagen kan blijven gebruiken tijdens de opzegtermijn (hij heeft namelijk zelf geen wagen). Echter deed zijn werkgever een voorstel om een ontslagvergoeding te betalen enkel zou hij dan wel zijn extralegale voordelen verliezen waaronder wagen en maaltijdcheques.

Is dit wettelijk? Zo ja, is er geen alternatief waar hij 'gebruik van kan maken' om toch nog even de wagen te behouden (bv ontslag zelf geven ipv ontslagen worden)?

Belangrijke opmerking hierbij is: er zijn enkel wat zaken mondeling besproken. Hij heeft nog geen documenten of dergelijks ondertekend en hij heeft ook nog geen aangetekend zenden (ontslagbrief) ontvangen.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2024 11:38

Als de werkgever hem ontslaat kan deze kiezen om een verbrekingsvergoeding te betalen en geen opzeg te laten presteren.

Die omvat niet alleen het loon maar ook de financiële waardering van alle voordelen, zoals de bedrijfswagen.

Dus ja: de werkgever kan hem van de ene dag op de andere zonder wagen zetten.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2024 11:49

Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met de situatie waarbij de werknemer ontslag geeft en de werkgever niet wil dat deze dan nog verder werkt.

Tegenopzeg bestaat niet in dat geval.

Kan de werkgever in dat geval toch verbreken met de vergoedingen die van toepassing zijn bij het ontslag door de werkgever?

Reclame

Woekkes
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2024 10:19

Als de werkgever hem ontslaat kan deze kiezen om een verbrekingsvergoeding te betalen en geen opzeg te laten presteren.

Die omvat niet alleen het loon maar ook de financiële waardering van alle voordelen, zoals de bedrijfswagen.

Dus ja: de werkgever kan hem van de ene dag op de andere zonder wagen zetten.
Dan lijkt het de beste optie dat hij zelf ontslag indient zodat hij deze voordelen gewoon kan behouden?

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 apr 2024 10:55

Bij zelf ontslag nemen : rekening houden met de RVA/VDAB

Sirkii
Berichten: 5423

#6 , 22 apr 2024 12:08

Ook als hij zelf ontslag neemt kan de werkgever m onmiddelijk thuis zetten en opteren om.de voordelen (wagen) te doen inleveren mits vergoeding en uitbetaling van de opzegtermijn. Mijn werkgever zet ook iedereen die ontslag geeft onmiddelijk thuis.

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 apr 2024 12:29

Ook als hij zelf ontslag neemt kan de werkgever m onmiddelijk thuis zetten en opteren om.de voordelen (wagen) te doen inleveren mits vergoeding en uitbetaling van de opzegtermijn. Mijn werkgever zet ook iedereen die ontslag geeft onmiddelijk thuis.
De vriend van TS heeft nog geen ander werk.

Indien hij op het voorstel van de werkgever ingaat = ontslag in onderling overleg, gezien de schrapping van extra legale voordelen en de wagen hierin zullen vermeld staan. WERKLOOSHEIDSUITKERINGEN BIJ GEEN ANDER WERK ?

Terug naar “Stel een vraag”