kredieten op mijn naam zonder dat ik er iets van weet

jeanfrisco
Topic Starter
Berichten: 8

kredieten op mijn naam zonder dat ik er iets van weet

#1 , 29 mei 2015 00:29

Na vele jaren in het buitenland kwam ik enkele maanden geleden terug in Belgie. Mijn domicilie stond nog bij mijn vader en ik was op de hoogte dat hij niet in een rooskleurige situatie zat. Ik heb recent een eigen plek gevonden en mijn domicilie voor t eerst ooit op een eigen adres gezet. Sindsdien vallen er dagelijks lijken uit de kast. Ik krijg brieven van deurwaarders, loonbeslag, mijn belastingsteveel niet terug en zelfs beslag op mijn roerende goederen (ik heb geen onroerend)...

Nu blijkt dat mijn vader tijdens mijn afwezigheid kredieten op mijn naam heeft genomen (blijkbaar kan dit zomaar in Belgie!!) . Ik heb een overzicht bij de Nat. Bank opgevraagd en het gaat over 4 kredieten bij verschillende (online) banken. Hij betaalt die natuurlijk niet af en de incassobureaus komen dus wel aan mijn deur!

Hij heeft ook een VOF die hij op mijn naam gezet heeft en waarvoor 4 leningen zijn aangegaan. Totale schuld op mijn naam ongeveer 250.000 euro. Dit terwijl ikzelf nog nooit een lening ben aangegaan want ik werkte (als animator) in hotels in Spanje dus ik kreeg kost en inwoon. Ik heb bijgevolg ook helemaal geen kennis van deze materie. Ik sta gewoon perplex als ik incassobureau aan de lijn heb die zeggen dat ik een lening heb lopen voor een auto waarvan ik het bestaan niet afweet.

Als klap op de voorpijl is dus vorige week beslag gelegd op mijn enige bezit (autootje en laptop) en dit vanwege dat mijn vader zijn boekhouder al jaren niet meer betaald...

Mijn vraag is nu: Kan dit allemaal zomaar?? Dat anderen leningen in iemands naam afsluiten en dat ik nu mijn laptop en auto moet afgeven omdat hij zijn rekeningen niet betaald?

Ik heb een beetje gezocht op dit forum maar vind weinig vergelijkbare verhalen. Iemand hier al ervaring mee of enige tips wat ik kan doen om hier onderuit te komen? Ik vind het heel onrechtvaardig dat ik nu moet opdraaien voor leningen die ik nooit heb aangegaan. Ik heb hier nooit om gevraagd...

alvast bedankt voor je antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 29 mei 2015 06:24

Voor te beginnen aanklacht indienen wegens identiteitsdiefstal.

Je zal zulke verhalen niet veel tegenkomen omdat dit in België "eigenlijk niet mogelijk" is

Er zijn dus best veel vragen:
- Hoe kwam uw vader aan uw identiteitskaart? Men is misschien nog steeds te gemakkelijk om kredieten te verstrekken, maar als minimum moeten toch kopies van uw eid kaart worden opgestuurd vooraleer men een krediet geeft.
- Op welk inkomen zijn de kredieten gebaseerd? Weeral, men is misschien te soepel, maar als minimum moet de kredietnemer normaal toch 3 loonfichen kunnen voorleggen.
- Waarom hebt u zichzelf nooit uitgeschreven? Wanneer u verhuist naar het buitenland is dit verplicht, en moet u zich inschrijven op de Belgische diplomatieke post waar u zich vestigt. Had u dit gedaan had al die miserie nooit kunnen gebeuren (afgezien van het feit dat u domicilie fraude pleegde).
- 250.000 Euro kredieten? Echt? Gebaseerd op welk inkomen zijn deze toegekend, en met welke eigendommen in onderpand? Weeral, ze zijn misschien te soepel, maar 250,000 Euro krediet, dan word de kredietwaardigheid toch wel echt zeer goed nagetrokken!
- Een vof opgericht, wie heeft de onderhands akte dan getekend voor U? U kan er niet inzitten tenzij dit getekend is door U.

Als het verhaal al waar is, dan moet er op grootschalige wijze aan vervalsing zijn gebeurd, want voor al het bovenstaande is een hoop papierwerk benodigd, met veel handtekeningen van u erop!

U bent vele jaren weggeweest uit België, maar volgens andere vragen van u hebt u toch wel parkeer retributies opgelopen, en regelmatige correspondentie met Da Vinci hierover gehad. Vreemd!

jeanfrisco
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 29 mei 2015 12:10

Bedankt voor je antwoord.

Om eerst op je laatste vraag te antwoorden: zoals je kan lezen werkte ik in hotels in Spanje, echter tijdens de winternmaanden waren deze gesloten en kwam ik terug naar Belgie om kerst te vieren, in 1 van die tussenperiodes heb ik idd parkeerboetes opgelopen. Zoals vele Belgen (om niet te zeggen iedereen) die in de buitenlandse toeristische sector werken, blijft mijn administratie in Belgie, zowel inschrijvingsbewijs van de auto als ziekenkas, enzoverder. Wij waren met een 200 Belgen en ik denk niet dat er 1 persoon was die zich uitgeschreven had in Belgie. Je rijdt gewoon in februari naar Spanje, werkt/woont 9-10 maanden in een hotel en komt terug. Zo elk jaar opnieuw.

Om diezelfde reden had mijn vader dus een kopie van mijn identiteitskaart, om de administratie hier in orde te houden. Die kopie heeft hij dus gebruikt om kredieten aan te vragen. Volgens de incassobureaus die mij bellen is het schering en inslag dat mensen moeten opdraaien voor leningen die door anderen (soms bekenden , soms onbekenden) worden aangegaan. Tot mijn grote verbazing.

De kredieten zijn volgens mij gebaseerd op een grote/dure woning als onderpand. Verder werden meerdere kleine kredieten afgesloten, telkens van 24.500 (onder de 25.000 wordt blijkbaar niet geregistreerd) voor een fictieve auto.

Het gaat in totaal dus over 8 leningen/kredieten bij telkens verschillende instellingen, samen voor 250.000. Telkens dus beperkte bedragen en met onderpand van de woning of de fictieve auto's.

Ik zit dus wel in de vof, er is getekend in mijn plaats. Net zoals bij de leningen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2015 12:21

1. Probeer aan de hand van de stukken die je al van de deurwaarders ontving na te gaan of er vonnissen uitgesproken werden waarbij u veroordeeld werd. Als dat het geval is, en de termijn om verzet of beroep aan te tekenen verstreken is, ziet het er voor die zaken slecht uit.
2. Voor zaken waar nog geen vonnis is, maar waar bijvoorbeeld een akte van loonoverdracht getekend werd en ter kennis gebracht werd van een schuldenaar (werkgever, belastingen) kan u per aangetekend schrijven aan deze schuldenaar en uw schuldeiser laten weten dat u zich verzet tegen de uitvoering van deze loonoverdracht. De schuldeiser moet dan een procedure beginnen voor de rechtbank, waar u dan kan uitleggen dat u de stukken voor de lening niet getekend heeft.
3. Leg klacht neer wegens valsheid in geschrifte tegen uw vader.

FreelancerIT
Berichten: 1206

#5 , 29 mei 2015 14:44

Het blijft toch een raar verhaal.

Volledig online gebeuren die zaken toch nooit? Er moet toch ergens eens papieren zijn getekend, hoe heeft die vader die mensen ooit zo ver gekregen in de plaats van zijn zoon te laten tekenen?

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 29 mei 2015 14:50

U zit ook nog met een vof die op uw naam staat...niet vergeten daar ook het nodige voor te doen.

jeanfrisco
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 29 mei 2015 15:03

Dank je.

Ik heb me ondertss uit de vof laten schrijven (gepubliceerd in staatsblad) maar ben dus blijkbaar wel nog verantwoordelijk voor alles wat er voordien gebeurd is.

Ik heb ook contact opgenomen met een kennis die kredietmakelaars opleidt, hij zei dat het regelmatig gebeurt dat een vader met een kopie van de ID-kaart zich op kantoor meldt met de mededeling dat de zoon in t buitenland zit voor studies en dat hij een nieuwe studielening nodig heeft. Blijkbaar volstaat dat verhaal om een krediet toe te kennen...

willyboy
Berichten: 897

#8 , 29 mei 2015 15:09

Een kopie van iemand anders zijn ID-kaart +niet eigen handtekening .Nogal moeilijk verkoopbaar verhaal !!!!

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 29 mei 2015 15:15

De aangiften voor valsheid in geschriften gebeuren bij de politie.
U kan best aan al die organisaties waar u nu plots schulden hebt
- zaak protesteren met melding dat u die niet hebt afgesloten
- ten minste een copie van het contract waar uw vervalste handtekening opstaat.
- dat u aangifte zal doen bij politie en dat u uiteraard ook het origineel ondertekend contract wil zien. Uiteraard zal dat door politie bij die firma opgevraagd worden bij weigering zal procureur via kantschrift dat doen of de onderzoekrechter via bevelschrift.
- dat u vraagt de procedures voorlopig op te schorten tot vast staat dat u niet getekend hebt.
- dat u een vermoeden hebt dat het uw vader is/was dient u natuurlijk wel tegen de politie te vertellen.
- Is de zaak via uw PC / laptop gegaan of via die van uw vader ....

Mogelijk gezien bedrag toch best een advocaat nemen ...zeker gezien u ook opdraait voor de vof schulden ... waar u blijkbaar de werkende vennoot was.... en tegelijk in Spanje???
Daar zeker nagaan wat er allemaal gekocht en niet betaald is - mogelijk kan u bewijzen dat u in de onmogelijkheid was gezien u net aan het werken was in Spanje

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 29 mei 2015 16:20

Had uw vader misschien een volmacht op uw rekening? Indien ja, kon hij al die verrichtingen wel degelijk op een wettige manier doen. Best eens even bij uw bank informeren voor je verdere stappen onderneemt.

willyboy
Berichten: 897

#11 , 30 mei 2015 12:10

Kan je naar de bank gaan voor auto lening indien met geen stukken kan voorleggen waaruit blijkt dat je die auto wel degelijk gaat kopen ??
Morgen vind ik een id kaart op de straat .Ik ga naar de bank 250.000 euro lenen met nagebootste handtekening .
Kan niet gekker als jullie dat verhaal geloven .

BrechtS
Berichten: 463

#12 , 30 mei 2015 12:16

Kan je naar de bank gaan voor auto lening indien met geen stukken kan voorleggen waaruit blijkt dat je die auto wel degelijk gaat kopen ??
Morgen vind ik een id kaart op de straat .Ik ga naar de bank 250.000 euro lenen met nagebootste handtekening .
Kan niet gekker als jullie dat verhaal geloven .
Zal iets moeilijker zijn, want ik neem aan dat u niet de vader bent van de persoon van de gevonden identiteitskaart dus zullen ze uw goedheid in twijfel trekken :wink:

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#13 , 30 mei 2015 12:50

Bij een ernstige bank komen alle kredietnemers het leencontract tekenen in de bank. anders heb je vroeg of laat wel gedoe met echtgenoten die elkaar beduvelen. Het contract "mee naar huis nemen om het te laten tekenen", om dan zelf de handtekening partner na te bootsen en gled op te strijken. opdat gokverslaving/minnares/drankverslaving kan betaald worden.

Indien het verhaal hierboven geloofwaardig is, zal het ook wel een koud kunstje zijn te bewijzen dat u niet in het land was ten tijde van het ondertekenen van de contracten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

willyboy
Berichten: 897

#14 , 30 mei 2015 13:58

Bij een lening word uw id kaart in een kaartlezer gestoken .Zelfs bij het afsluiten van een verzekering doen ze dat .Gaat dat ook met een copy van een ID kaart ???

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 30 mei 2015 14:58

Hij heeft ook een VOF die hij op mijn naam gezet heeft en waarvoor 4 leningen zijn aangegaan. Totale schuld op mijn naam ongeveer 250.000 euro.

Ik heb al veel cowboy verhalen gezien en gehoord, en mocht dit maar een 10.000€ zijn zou ik geneigd zijn dit te geloven, maar een 250.000€ schulden maken zonder dat men dit weet of de toestemming geeft gegeven, dit gaat ver men petje te boven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”