advies advocaat

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

advies advocaat

#1 , 06 mar 2015 12:13

In zijn website staat gratis advies .
Ik stel hem een vraag .Hij weet het antwoord niet .
Hij wil zich bevragen aan de balie .
Hij neemt een copy van mijn id kaart .
Hij stuurt mij rekening inzake voorschot (350euro)
Ik schrik mij een bult ...en mail ...stop alles a.u.b
Hij stuurt mij afrekening ..beheerskosten ,copy id ,(385euro)Dit alles in 72h tijd .(van ontmoeting tot stop mail)
Kan ik die rekening weigeren ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.
Berichten: 876

#2 , 06 mar 2015 12:20

Betere afspraken maken zou ik zeggen ...

LeenW
Berichten: 12843

#3 , 06 mar 2015 12:26

Advies is niet hetzelfde als opzoekwerk moeten verrichten.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 06 mar 2015 12:44

Het administratief openen van een dossier kost al centen bij die mannen. Per uur betaal je gemiddeld 150 €, zonder de administratieve kosten. Je betaalt ook een stuk voor zijn meubilair, pc, bibliotheek, abonnementen, telefoon, per blad (ook al staat er zo goed als niets op), betaal je 20 €, ...

Er wordt altijd een voorschot gevraagd. Nadien krijg je de echte afrekening. Doordat het voorschot is betaald, wordt de zaak geopend.

CityBird
Berichten: 794

#5 , 06 mar 2015 13:02

Advies is niet hetzelfde als opzoekwerk moeten verrichten.
Er bestaat een begrip dat transparantie heet.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#6 , 06 mar 2015 13:04

Er was geen voorschot betaald

k.b.
Berichten: 876

#7 , 06 mar 2015 13:20

U moet echt begrijpen dat deze advocaat daar zijn tijd insteekt en daar dus ook wil voor verloond worden ...

En de modaliteiten hiervan kan je bespreken in een gratis adviserend gesprek ...

U kan dus kiezen tussen advocaten die gratis een adviserend eerste gesprek doen en daarna de boven genoemde 150 euro gaan vragen ...
of een advocaat zoeken die misschien iets rekent voor zijn eerste gesprek en later tevreden is met een meer gematigd ereloon ...

Aan verkennende gesprekken waarin enkel wordt gezegd dat het niet tot de parate kennis behoort en dat het uurloon xxx euro is ( of nog erger er gewoon over gezwegen wordt) heeft eigenlijk niemand boodschap ... daarvoor kan je ook een mailtje sturen ... wie een RECHTvaardig ereloon vraagt zal antwoorden ... wie liever zijn ereloon niet vermeld op dergelijk mails zal dat ook niet doen ...

Nu denk ik dat het moeilijk wordt ... dat je best betaalt en dat je volgende keer u niet laat meesleuren ...

k.b.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#8 , 06 mar 2015 13:47

Echte,r als er nog geen prestaties zijn geleverd ("hij WIL zich bevragen" en vraagt een VOORSCHOT) en zijn advies gratis was volgens de website, vraag ik me af of hij een kost kan aanrekenen enkel voor het openen van een dossier. Enige van "echte" prestaties waarover je kan spreken is het openen van een dossier en het nemen van een kopie van een identiteitskaart. Het lijkt me dat je het eerste sowieso ook bij een advies dient te doen, het tweede kan je claimen dat dit ook was om een dossier te openen.

Nergens lijkt er me sprake van juridische prestaties. Als je voor het openen van een dossier en kopieren van een identiteitskaart 385 euro vraagt, lijkt me dat een férm overdreven bedrag dat je sowieso kan aanvechten.

Tenzij er natuurlijk reeds opzoekingswerk zou gebeurd zijn.

Creatief
Berichten: 2513

#9 , 06 mar 2015 13:55

Toen ons dossier werd opgestart hebben we zelfs ongeveer 1.500 € provisie moeten betalen. Een kopie werd eveneens van onze identiteitskaart genomen.
Door de provisie te betalen wordt je dossier volledig opgestart. Eens betaald, dan wordt het ook moeilijker om van advocatenkantoor te wisselen, is eigenlijk een vorm van klantenbinding.

Die 1.500 € diende niet enkel om een kopietje te nemen of om het administratief dossier te openen, maar was ook reeds een voorschotje op de komende diensten.
Laatst gewijzigd door Creatief op 06 mar 2015 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#10 , 06 mar 2015 14:00

Vond duidelijke link

http://www.advocaat.be/UserFiles/file/1 ... 0%2030.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

LeenW
Berichten: 12843

#11 , 06 mar 2015 14:05

Mss helpt het als u iets meer in detail gaat, wat hebt u de advocaat laten opzoeken en wat staat er precies in zijn voorwaarden voor gratis advies?

k.b.
Berichten: 876

#12 , 06 mar 2015 14:14

Er is 72 uur verstreken ...
Dus als die advocaat zegt dat hij al opzoekwerk heeft gedaan zal je weinig kunnen inbrengen ...

Trouwens ... wat zal er gebeuren als TS niet betaalt ... hij zal bij de vrederechter dienen te komen en aldaar een confrater ontmoeten van zijn eigen advocaat ... deze weet niets van de "geleverde prestaties" ... doch heeft vermoedelijk "instructies" om al dan niet "iets te laten vallen van het bedrag" ...
Ik zeg het nog ... zoek U een advocaat ... overleg de prijs ... en vraag een "afrekening" op regelmatige tijdstippen ( bvb 2 of 3 maandelijks) ...
Als hij / zij het dan laat "uithangen" dan meld je hem na betaling van "een afrekening" dat zijn tussenkomst niet langer noodzakelijk is ...
case closed ...

Wat TS hier aanhaalt is gewoon "de stopzetting" of de "overdracht" van een zaak ... en dan wordt er een afrekening gemaakt ... het is "des mensen" om niet alleen financieel af te rekenen maar ook nog eens na te trappen ...
binnen de regels van de overeenkomst ...

Men helpt gewoon "de stiel" naar de verdoemenis ...

k.b.

Franciscus
Berichten: 38607

#13 , 06 mar 2015 14:20

Hier WEL een gratis eerste advies
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#14 , 06 mar 2015 15:44

Gratis advies .Is het dan niet mogelijk om te vragen dat een zaak haalbaar is of niet ? Dat hij zich moet bevragen is mijn probleem niet .Ik moet toch niet betalen als hij zegt ...begin er niet aan .Vele advocaten denken als iemand voor hun zit ...kassa -kassa .Misschien systeem van LOWINSKI in genk schopping center toepassen .Klok indrukken .
Een schriftelijk overeenkomst (zie link) is heel duidelijk .

k.b.
Berichten: 876

#15 , 06 mar 2015 16:00

Beste ,

Ik begrijp U natuurlijk wel ... maar de vraag "of iets haalbaar is " is niet hetzelfde als de vraag "gaan we het halen ?"
Trouwens ik heb niet de indruk dat de door U geraadpleegde advocaat uw vraag in alle eerlijkheid zou hebben beantwoord ...

En vraag voortaan zijn uurloon ... de "haalbaarheid" is één zaak ... maar ik kan begrijpen dat u geneigd bent een kosten / baten analyse te maken en doorvoor moet je 3 zaken weten
- haalbaarheid / slaagkans
- uurloon
- geschatte tijdsbesteding
- ingeschatte duurtijd procedure

Met deze 4 zaken moet het toch mogeijk zijn een beslissing te nemen ... kan u deze beslissing niet nemen aan het einde van het "kosteloze advies" dan zijn er twee mogelijkheden ...
- het betalend advies ... ( en dan vraag je wat dat kost )
- een andere adviserend orgaan

k.b.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”