Mag een motorfiets geparkeerd staan in een parkeervak?

brent
Topic Starter
Berichten: 13

Mag een motorfiets geparkeerd staan in een parkeervak?

#1 , 27 feb 2015 23:49

Hallo iedereen,

We hebben een vraagje, namelijk: "Mag een motorfiets geparkeerd staan in een parkeervak"?

Voor heel de straat zijn er precies 4 parkeerplaatsen voorzien, een plaatsje vinden is voor iedereen die er woont een ware hel, soms zijn we genoodzaakt om tot zelfs op 10min. wandelen van o,ze woning te parkeren door gebrek aan parkeerruimte. In de straat woont een vrij asociaal iemand die er dan ook niet beter op gevonden heeft om 2 parkeerplaatsen constant bezet te houden door het volgende te doen....wanneer zijn echtgenote is gaan werken dan heeft hij er niet beter op gevonden om s'morgens zijn 125cc scooter juist in het midden van zo'n parkeervak te plaatsen, het vak ervoor staat dan zijn wagen...wanneer zijn echtgenote s'avonds thuiskomt verplaatst hij de scooter naar het voetpad zodat zijn vrouw gewoon terug de parkeerplaats kan innemen. :evil:

Ik heb hem hierover al eens aangesproken weliswaar op een beschaafde manier met de vraag of hij niet een beetje rekening zou kunnen houden met de buren, het antwoord was "Ik woon hier al 20 jaar, en vroeger was hier veel meer parking" :? euuuuh ok.

Maar dus kort samengevat, kan dit allemaal zomaar?

Hopelijk kan is er iemand die een licht kan werpen op de vraag.

PS: Al eens contact opgenomen met de politie met dezelfde vraag maar "die moesten het eens bekijken/nagaan...."

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
siesken
Berichten: 263

#2 , 28 feb 2015 10:16

een 125cc is toch een motor.
die mag normaal parkeren op een parkeerplaats.
Heeft de motor een nummerplaat?

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#3 , 28 feb 2015 11:03

Ik rij ook met een motor maar zorg er wel voor dat ik een andere niet hinder bij het parkeren. Asociaal gedrag vind ik dat, maar wel wettelijk.
Die motorfiets mag ook op het voetpad parkeren als hij voldoende ruimte overlaat voor de voetgangers.

Hier in Aalst was er een politie reglement dat melde dat enkel 4 wielers onder de 3.5 ton mochten parkeren in de binnenstad. Dit om vrachtverkeer uit te sluiten. Maar ook 2 wielers (motors) mochten dus daar niet parkeren.
En toen mochten we nog niet op het voetpad staan. Dan ben ik maar eens gaan vragen waar ik wel wettelijk kon staan. Politie, gemeente, ... niemand wist het. Dat was TOEN, jaren geleden.

Oplossing: Zet er een andere motor tegen in hetzelfde parkeervak. Niet de beste oplossing , maar de buurtbewoners zullen wel weten waarom.

Reclame

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#4 , 28 feb 2015 11:10

Het is alleszins niet verplicht een motorfiets te parkeren op het trottoir.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

artemis
Berichten: 3294

#5 , 28 feb 2015 11:17

Ken het probleem maar al te goed. Hier is het een woonerf met enkele parkeervakken. Er was een bewoner die op die manier telkens een parkeervak voor zichzelf voorbehield met een losse aanhangwagen (wat niet mag maar de politie treedt nooit op).
Een motor hebben we ook gehad. Als de bewoner met zijn auto kwam werd de motor opzij verzet, achter de wagen, dus wagen + motor binnen hetzelfde vak want er was plaats genoeg. Als die bewoner met zijn auto vertrok dan werd de motor terug in het midden van het parkeervak gezet.
Erg asociaal…

Is er op jouw parkeervakken genoeg plaats voor een wagen én motor tegelijk?
Zou je de motor niet kunnen verplaatsen zodat jouw wagen erbij kan?

brent
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 28 feb 2015 12:52

Bedankt voor de reactie iedereen.

@artemis: Ik heb inderdaad al overwogen om de motor zelf te verplaatsen maar heb het uiteindelijk nooit gedaan om problemen te vermijden, voor je het weet beweert de man dat ik de motor heb beschadigd...etc. en dan begint het spel.

Er is perfect voldoende plaats om zowel de motor als een auto op zo'n parkeervak te plaatsen alleen moet de motor dan wel zeg maar dwars geparkeerd staan maar neen, de man zet de motor gewoon in het midden van het parkeervak zodat een auto er absoluut niet meer bij kan.

De politie die weet het blijkbaar ook allemaal niet zo goed, heb de indruk dat die zich eigenlijk niet erg veel aantrekken, integendeel toen ik hiervoor informeerde kreeg ik de indruk "de zagevent" te zijn want "....is het dan zo storend, je kan toch ergens anders gaan parkeren meneer..." en als alternatief kon ik volgens de politie ook nog de betalende ondergrondse parking gebruiken....go figure.

De man en zijn vrouw hebben maw een privé parking voor de deur terwijl heel de straat op zoek moet naar een parkeerplaats. Frustrerend dat men hier gewoon mee wegkomt en dat tegen dit soort asociaal gedrag niet optreed.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 28 feb 2015 14:31

Best van de motorfiets afblijven is niet van alleen de eigenaar en in een aantal gevallen kan de overheid (politie) een voertuig verplaatsen.
Niets belet u een tweede motorfiets naast of achter de ene van de buur te zetten.
http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=232" onclick="window.open(this.href);return false; lees onderaan en gezien hij die motorfiets niet mag verplaatsen....

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 feb 2015 18:07

Best van de motorfiets afblijven is niet van alleen de eigenaar en in een aantal gevallen kan de overheid (politie) een voertuig verplaatsen.
Niets belet u een tweede motorfiets naast of achter de ene van de buur te zetten.
http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=232" onclick="window.open(this.href);return false; lees onderaan en gezien hij die motorfiets niet mag verplaatsen....
blijkt niet helemaal juist te zijn
http://www.lokalepolitie.be/centrex/nl/ ... -niet.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 28 feb 2015 18:10

U kan daar NIETS tegen doen ...
Als er een personenwagen mag staan, mag er ook een motorfiets staan.

(In theorie is het mogelijk een bijkomende beperking tot personenwagens te voorzien, maar dat gebeurt eigenlijk nergens.)


René :
De wetgeving is enkele jaren geleden gewijzigd waardoor er nu wel motorfietsen mogen staan bij een bord E9b Afbeelding.

artemis
Berichten: 3294

#10 , 28 feb 2015 18:35

In ons geval hebben we de motor ook nooit durven verplaatsen hoor....

Een tweede motor op het parkeervak plaatsen is een goed idee van Franciscus, hoeft zelfs niet die van jou te zijn. Zo kan je buur zijn parkeerplaats niet terug innemen.
Wat hier af en toe het spiraal van de blokkerende asociale buur doorbrak waren tijdelijke parkeerverbodsborden zoals bv voor een verhuis of voor een container. Je kan dergelijke borden ook laten plaatsen wanneer bv een aannemer dicht bij je huis moet kunnen parkeren om werken uit te voeren... Het effect is dan natuurlijk wel heel tijdelijk maar het doorbreekt even dat misbruik.

Maar ik vrees dat dergelijk asociaal gedrag van je buren verder niet illegaal of strafbaar is, jammergenoeg.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 mar 2015 01:19

Het is alleszins niet verplicht een motorfiets te parkeren op het trottoir.
is het toegelaten zijn motorfiets(en) op het voetpad voor die buur zijn deur/woning te zetten?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 01 mar 2015 18:45

Je moet van andermans voertuig afblijven - period.

artemis
Berichten: 3294

#13 , 01 mar 2015 20:41

Je moet van andermans voertuig afblijven - period.
En wat dan met fietsen, strikt wettelijk gezien? En losse aanhangwagens? Kleine brommers?
Ik vermoed dat veel eigenaars ervan blij zijn dat we de politie niet bellen. Als we voor alle overtredingen de politie zouden moeten bellen dan mag het corps zich verdrievoudigen, dan staat de oproepstroom nooit stil.

Mensen die niet in centrum grootstad wonen beseffen vaak gewoon niet waarover het gaat.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 01 mar 2015 20:44

Als die aanhanger daar langer dan enkele dagen staat ==> telefoon in Antwerpen naar de Blauwe Lijn
Idem dito voor fietsen en andere zaken die duidelijk er langer staan of liggen dan enkele dagen.
Krijgen dan van wijkteam een label en enkele dagen later zijn ze weg.

Redrum
Berichten: 574

#15 , 02 mar 2015 09:15

En wat dan met fietsen, strikt wettelijk gezien? En losse aanhangwagens? Kleine brommers?
Ik vermoed dat veel eigenaars ervan blij zijn dat we de politie niet bellen. Als we voor alle overtredingen de politie zouden moeten bellen dan mag het corps zich verdrievoudigen, dan staat de oproepstroom nooit stil.
Dat doet allemaal niet ter zake want bij vraag TS is blijkbaar geen sprake van een overtreding.
Het is een publieke parkeerplaats. Ze is niet van de buurman, maar ze is evenmin van TS of iemand anders. Een motorfiets verplaatsen omdat je blijkbaar vindt van wel, zou minstens even asociaal zijn als wat de buurman aangewreven wordt. En wél een overtreding.

Terug naar “Andere”