Politie wilt geen PV opstellen omdat er geen vaststelling is

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

Politie wilt geen PV opstellen omdat er geen vaststelling is

#1 , 26 feb 2015 20:38

Beste

zelfstandige van een winkel, huurt het gelijkvloers (winkelpand) van de verhuurder.

De huurder heeft de verhuurder zien werken samen met een electricien in de kelder (behoort tot de huurder). dit ergens in 2014 (september ofzo)

Nadat de afrekening (electriciteit) ontvangen werd voor de laatste maanden van het jaar 2014, bleek ineens een hoger verbruik te zijn:

de eerste 9 maanden van het jaar 2014 waren normaal, daarna (laatste 3 maanden): nachtgebruik: 3 maal het normale: daggebruik: 2 maal het normale.

De huurder bekijkt zijn meter en ziet een dikke kabel die normaal naar de kelder ging, nu naar boven gaat. Boven heb je kamers (studentenkoten).

Het blijkt dat de verhuurder aanpassingen heeft gedaan en zonder dat hij de huurder van het winkelpand toestemming heeft gevraagd om de meter te gebruiken als gemeenschappelijke meter..

de beheerder eandis gecontacteerd, daar zeggen ze als de aftapping gebeurd achter de meter , dan is dat een kwestie voor de politie.

Politie dient dat een PV op te stelllen en dan zal de politie contact opnemen met de beheerder (eandis).

Maar wat gebeurt er:

politie komt, commisaris komt, brandweer komt en verhuurder komt, en geen pv wordt opgesteld.

Brandweer is gekomen omdat het pand in het verleden problemen had met bekabeling (stroom) en ontruimd werd. Dat zei de politie toch.

Verhuurder is aanwezig, waarom? Bleek dat hij zelf ontkent, hij heeft niets te maken me de aanpassingen.

ze zitten daar te samen te praten , lachen.

Nadat iedereen weg is, contacteer ik voor de huurder de politie want de huurder wist niet wat er nu gaat gebeuren.

poltie zei dat ze geen vaststelling kunnen doen, totdat een electricien langskomt en de nodige vastellingen doet, hij beweert dat de verhuurder dat met de huurder heeft afgesproken, maar de huurder weet van niets.

Ik zeg tegen de politie maar dat is toch een belangenconflict, dat de verhuurder een electricien gaat halen? dan toch beter dat de huurder dat doet?

Al bij al, vond ik het heel raar. Het blijkt dat de verhuurder een gekend persoon is, deze bezit veel gebouwen in de stad. en ook heel raar dat de commissaris moest komen.

Mijn vraag is: kan de politie weigeren een pv op te stellen tegenover de verhuurder omdat volgens de politie er geen vaststelling is? ik vind dat heeel raar zenne, het lijkt me meer vriendjespolitiek (verhuurder is heel bekend in de stad , want bezit vele gebouwen en de aanwezigheid van de commissaris is ook wel een punt om over na te denken).

Help, want de electriciteit leveranciers wilt de huurder laten opdraaien voor de afrekening, maar hij heeft dat geld echt niet.

Kan iets geregeld worden met de electriciteitsleveranciër?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 27 feb 2015 06:37

Probleem is heel eenvoudig, politie gaat gewoon niet voldoende kennis hebben van elektriciteit/kabels hebben. Dat hoort ook niet echt tot hun kerntaken. Een persoon kan nu ook niet alles weten... Vandaar dat ze willen dat er een elektricien
langskomt om na te gaan of er wel degelijk iets fout is. Iemand moet deze echter betalen...en het zal niet de politie zijn. Moest de politie een elektricien willen vorderen, vragen ze meestal toestemming aan hun baas. Deze is dan in dit geval een OBP of commissaris... Normaal gezien is het eerder de brandweer die iets van deze zaken afweet, waar als zelf deze het niet weten.

Je zou kunnen stellen dat de politie dan gewoon maar een pv moet opstellen. Echter dan zal in dit pv enkel een verhoor staan en geen vaststellingen. Op het parket zullen ook weinig magistraten zijn dewelke een grondige kennis hebben van bekabeling en elektriciteit. Gezien de kost van het vorderen en aanstellen van een expert waarschijnlijk veel hoger is (soms duizenden euro's) dan de schade of "diefstal" zal er gewoon worden geseponeerd. Ik vrees dat de eigenaar zelf met de bewijzen zal moeten afkomen vooraleer ze een pv zullen opmaken.
Je kan in deze niet zeggen dat de politie niet hun best hebben gedaan, ze zijn ter plaatse gekomen, brandweer is gekomen en zelf de commissaris is gekomen.

Ik weet persoonlijk ook niets van elektriciteit af en zou in dit geval waarschijnlijk hetzelfde hebben gedaan.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 27 feb 2015 09:47

Inderdaad, expert vaststellingen laten doen en dan kan je iets beginnen. Je kan niet verwachten dat de politie van alle markten thuis is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 28 feb 2015 15:25

Uw winkel heeft toch een aparte meterkast en zekeringkast.
Waar u aankan of ook de andere huurders van het pand?

Dat wil zeggen dat :
ofwel van uw meterkast dus leverancier een kabel is bijgetrokken ....wat niet kan zonder openmaken van de kast en wordt bestreden door de leverancier.
ofwel de kabel loopt van uw zekeringenkast dus is er IN uw zekeringkast een draad bijgetrokken.
Oplossing uw zet gewoon uw meterkast AF en dan zullen alle studentenkoten ineens geen stroom meer hebben. En dat is toch direct vast te stellen ook door de politie.
Commissaris ...hoe weet u dat???
Bent u gehoord door politie?

jef007
Berichten: 1683

#5 , 01 mar 2015 15:37

wie is "IK"? huurder?

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

#6 , 03 mar 2015 07:11

Ik ben een vriend van de huurder. Het verhaal is tussen verhuurder en huurder. Wel inderdaad, ze hadden meter moeten afzetten dan konden ze zien dat de koten geen electriciteit meer hadden.


De meterkasten staan in de gang, iedereen kan er aan. De huurder van de winkelpan had eerder gevraagd aan de verhuurder om de meter te verhuizen naar zijn winkel maar weigerde dat te doen omdat die anders alles moest veranderen.

Wat kan de huurder doen tegenover zijn energieleverancier? Gewoon betalen? Of is er een alternatief?

Terug naar “Andere”