youtube link

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

youtube link

#1 , 18 dec 2014 20:43

mag je een youtube link van bvb muziek plaatsen op je website of ergens anders op een openbare site?

kan ik bvb last krijgen van de artiest inzake auteursrechten ofzo, indien ik hier bvb een link zou plaatsen van mijn favoriete muziek videoclip van op youtube
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 dec 2014 09:09

Zolang:
1. Het filmpje legaal op youtube staat en
2. Je de toestemming hebt van de persoon die het op youtube gepost heeft,
is er geen probleem.

Als het filmpje echter illegaal op youtube staat, en je linkt ernaar, dan zou dit kunnen beschouwd worden als het verspreiden van illegale content door jou. Als je het hier zou posten, zou mogelijk ook juridischforum.be beschuldigd kunnen worden van een platform aan te bieden waar illegale content verspreid wordt. Er was een héle tijd geledezen zo'n zaak in het nieuws waarbij de vraag gesteld werd of de eigenaar van een forum verantwoordelijk kan gesteld worden als er door leden illegale activiteiten op uitgevoerd werden. Maar ik ben de details daarover vergeten, alsook wat nu weer het verdict was. Misschien dat iemand anders hier nog weet hoe de vork aan de steel zat?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 dec 2014 13:49

Zolang:
1. Het filmpje legaal op youtube staat en
2. Je de toestemming hebt van de persoon die het op youtube gepost heeft,
is er geen probleem.

Als het filmpje echter illegaal op youtube staat, en je linkt ernaar, dan zou dit kunnen beschouwd worden als het verspreiden van illegale content door jou. Als je het hier zou posten, zou mogelijk ook juridischforum.be beschuldigd kunnen worden van een platform aan te bieden waar illegale content verspreid wordt. Er was een héle tijd geledezen zo'n zaak in het nieuws waarbij de vraag gesteld werd of de eigenaar van een forum verantwoordelijk kan gesteld worden als er door leden illegale activiteiten op uitgevoerd werden. Maar ik ben de details daarover vergeten, alsook wat nu weer het verdict was. Misschien dat iemand anders hier nog weet hoe de vork aan de steel zat?
dus telkens hier iemand een link plaatst naar een site pleegt die een inbreuk
als ik op mijn website een link plaats naar het juridischforum pleeg ik ook een inbreuk


een link is toch een electronisch adres
als ik verwijs naar een product en geef het adres van een bedrijf waar het te bezichtigen is, pleeg ik een inbreuk
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2014 14:27

Richt gerust een website op die linkt naar alle legale filmpjes van pakweg studio 100 en kijk wat er gebeurt, zou ik zo zeggen... Er is een verschil tussen linken naar een andere website, of de bandbreedte van een andere website "stelen" door rechtstreeks naar hun content te linken. Bijvoorbeeld een foto-website oprichten en dan enkel rechtstreeks linken naar de foto's uit foto-almbums / portfolio's op de website van fotografen, zal ook niet geapprecieerd worden. Een link naar de website van een fotograaf daarentegen kan dan weer wel (dus een link naar http://www.eenofanderefotograaf.be" onclick="window.open(this.href);return false; => geen probleem, rechtstreeks een foto op je website zetten door te linken naar http://www.eenofanderefotograaf.be/gemaaktefoto.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;, is in principe not done...).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2014 15:08

Richt gerust een website op die linkt naar alle legale filmpjes van pakweg studio 100 en kijk wat er gebeurt, zou ik zo zeggen... Er is een verschil tussen linken naar een andere website, of de bandbreedte van een andere website "stelen" door rechtstreeks naar hun content te linken. Bijvoorbeeld een foto-website oprichten en dan enkel rechtstreeks linken naar de foto's uit foto-almbums / portfolio's op de website van fotografen, zal ook niet geapprecieerd worden. Een link naar de website van een fotograaf daarentegen kan dan weer wel (dus een link naar http://www.eenofanderefotograaf.be" onclick="window.open(this.href);return false; => geen probleem, rechtstreeks een foto op je website zetten door te linken naar http://www.eenofanderefotograaf.be/gemaaktefoto.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;, is in principe not done...).
en als ik al die linken bvb hier of ergens anders zou zetten en zelf er niets aan verdien.


of bvb ik geef hier mijn favoriete top 10 en plaats de 10 youtube linken er bij
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden
Topic Starter
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 dec 2014 16:14

Richt gerust een website op die linkt naar alle legale filmpjes van pakweg studio 100 en kijk wat er gebeurt, zou ik zo zeggen... Er is een verschil tussen linken naar een andere website, of de bandbreedte van een andere website "stelen" door rechtstreeks naar hun content te linken. Bijvoorbeeld een foto-website oprichten en dan enkel rechtstreeks linken naar de foto's uit foto-almbums / portfolio's op de website van fotografen, zal ook niet geapprecieerd worden. Een link naar de website van een fotograaf daarentegen kan dan weer wel (dus een link naar http://www.eenofanderefotograaf.be" onclick="window.open(this.href);return false; => geen probleem, rechtstreeks een foto op je website zetten door te linken naar http://www.eenofanderefotograaf.be/gemaaktefoto.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;, is in principe not done...).
en als ik al die linken bvb hier of ergens anders zou zetten en zelf er niets aan verdien.


of bvb ik geef hier mijn favoriete top 10 en plaats de 10 youtube linken er bij
en google dan, die geven niets anders dan linken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

professionalgamer
Berichten: 117

#7 , 19 dec 2014 16:27

Websites mogen linken naar auteursrechtelijk beschermd materiaal, als het materiaal al door de rechthebbende op internet is gezet. Dat heeft het Europese Hof van Justitie bepaald in een rechtszaak van een krant tegen een aggregatiewebsite.

Het Europese Hof redeneert dat een rechthebbende bij een publicatie op een site het beschermde materiaal toegankelijk maakt voor alle internetters. Als een andere website dus linkt, maakt die site het materiaal niet toegankelijk voor meer mensen.

PAS OP In Nederland is er een uitspraak geweest dat je auteursrechten moet betalen!

patjebrussel
Berichten: 627

#8 , 19 dec 2014 21:05

Youtube maakt het zelf makkelijk en mogelijk door filmpjes te delen en in te sluiten. Wat is het probleem ?
Staat er ergens in de Youtube richtlijnen dat je de eigenaar van het filmpje moet verwittigen ? Ik denk het niet.
Je mag wel geen filmpjes stelen, dat is iets anders, of copyrights schenden.
De wetgever beseft nog altijd niet dat internet geen grenzen kent.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jan 2015 09:58

Ik hade het niet over youtube, maar over filmpjes die op de website van studio 100 zelf staan. Als je daar rechtstreeks naar linkt zonder hun toestemming (dus op die manier de filmpjes op je website integreert), dan "steel" je hun netwerktraffiek, en zal je hierop aangesproken worden als ze er op uitkomen. Een link op je site plaatsen die de bezoeker doorlinkt naar de website van studio 100 (de pagina met de filmpjes), is dan weer geen probleem.

Youtube is een ander verhaal. Zij geven inderdaad zelf de mogelijkheid, dus ook de toestemming, om hun filmpjes in je website te integreren (hoewel de eigenaar van een filmpje dit op youtube kan disablen als hij dit wenst).

Dus zonder toestemming van de eigenaar van een wesbite zijn netwerktraffiek stelen door rechtstreeks naar hun content te linken (hun foto's, filmpjes,...) is in principe not done...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”