Onwettig afwezig?

Dirk VS
Topic Starter
Berichten: 3

Onwettig afwezig?

#1 , 23 okt 2014 16:57

Geachte forumleden,

ik heb een vraag ivm de geldigheid v mijn ziekteattest.

Even mijn situatie schetsen :

ik ben een statutair ambtenaar, werkzaam in een OCMW (autonoom bestuur), reeds geruime tijd met ziekteverlof, sedert 05/2014 in disponibiliteit, opgeroepen door Medex om te verschijnen voor de pensioencommissie, mijn ziekteattest loopt nog tot 28/02/2015.

Deze commissie besliste op 09/10/2014 mij niet te pensioneren (wat mijn bedoeling was, dus ik ga zeker NIET in beroep).

Maar in hun beslissing staat "... Indien u nog niet terug aan het werk bent dient u onmiddellijk het werk te hervatten."

Nu is de vraag : vervalt hierdoor mijn ziekteattest? Want dat zou betekenen dat ik vanaf dan onwettig afwezig ben!

Het OCMW is een autonoom lokaal bestuur, waar de rechten vd werknemers zijn neergeschreven in een zogenaamde "Rechtspositieregeling". Hierin wordt bij ziekte enkel voorzien dat een controlearts kan langskomen, maar vd Medex wordt niks vermeld, dus zeker niet vd pensioencommissie vd Medex.

Heeft de Medex dan de bevoegdheid om een lopend ziekteattest te onderbreken waardoor ik onwettig afwezig ben op het werk?

Zo ja, waarop baseert zich dat ?

mvg,

Dirk VS

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 23 okt 2014 18:01

Dus de controlearts van Medex heeft u goedgekeurd voor het werk?

Dirk VS
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 24 okt 2014 12:12

Dat is het hem juist, de arts is toch geen controlearts want het is de pensioencommissie
Toch ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 24 okt 2014 12:32

Maar die zegt u niet op pensioen te stellen integendeel zegt ze dat u direct terug aan het werk moet.
Neemdus ook dringend contact op met uw vakbond.

Dirk VS
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 24 okt 2014 18:24

dat heb ik gedaan, maar die weten het blijkbaar ook niet want den ene keer zegt er ene dat het ziekteattest niet vervalt, en dan later zegt nen andere dat het ziekteattest wel vervalt.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 25 okt 2014 23:53

Laat uw huisarts contact opnemen met die controlearts.

LeenW
Berichten: 12837

#7 , 26 okt 2014 00:18

Is het nut van een controlearts niet net het (soms partijdige) oordeel van de huisarts in twijfel te trekken? Zonder TS persoonlijk te willen beschuldigen, het aantal ziektedagen van een ambtenaar ligt ver boven het gemiddelde.

jef007
Berichten: 1683

#8 , 26 okt 2014 11:01

het aantal ziektedagen van een ambtenaar ligt ver boven het gemiddelde.
,??????
kan deze uitspraak ergens gestaafd worden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 okt 2014 11:11

het aantal ziektedagen van een ambtenaar ligt ver boven het gemiddelde.
,??????
kan deze uitspraak ergens gestaafd worden?

Als ik me niet vergis heeft dit deze zomer in de krant gestaan, maar ook de fod geeft dit gepubliceerd !!

In 2013 werden binnen de federale overheid 6,88 werkdagen op honderd niet gepresteerd wegens ziekte. In de privésector ligt dat lager. Naargelang de bron waren dat 4,81 dagen (SD Worx) of 6,26 dagen (Securex). Als we de vergelijking maken met de bedienden in de privésector dan zijn de verschillen groter, aangezien daar het verzuim respectievelijk 3,87 en 4,33 op honderd bedraagd
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 okt 2014 11:18

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”