Huisbezoek OCMW

LeenW
Berichten: 12824

Re: Huisbezoek OCMW

#31 , 20 okt 2014 09:38

Freelancer, u kunt uzelf blijven wijsmaken dat het maar tijdelijk is en slechts logeren is, maar de feiten spreken in dit geval voor zich. Als er ooit iets van komt, en dat lijkt mij in dit geval toch niet onmogelijk, gaat men 5 maanden effectief daar wonen met al haar spullen als een vaste verblijfplaats zien. We kunnen deze discussie moeilijk voortzetten als u eraan vasthoudt dat dit slechts een logeerpartijtje is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#32 , 20 okt 2014 21:58

De feiten spreken voor zich:
  • Het is tijdelijk
  • Ze heeft geen eigendommen bij ons staan, die staan officieel allemaal nog bij haar ex-man...
  • Ze is niet bij ons ingeschreven
--> ze logeert bij ons.

Ik heb een paar duidelijke vragen gesteld, ik snap niet waarom ik geen antwoord kan krijgen op mijn vragen vanuit de optiek die ik naar voren brengen..

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#33 , 20 okt 2014 22:04

Freelancer, kan ze niet gewoon bij de nieuwe vriend intrekken? Spreek die mens eens aan. Misschien heeft hij niet liever dan datr ze bij hem intrekt.
Betwijfel dat het een optie is..

Hij zou niet uit zijn op een "relatie", en hij woont aan de andere kant van NL. Alleen dat maakt het al bijna onmogelijk vanwege hare zoon....

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#34 , 20 okt 2014 22:37

Gisteren heb ik een gesprek gehad met haar ex-man.

De spullen met wie ze bij nu ons zit zijn de dingen die ze had meegenomen naar haar laatste ex-vriend.

Ze is verwikkeld in een echtscheidingsprocedure met haar ex-man. 1 van de zaken waarvan er in die procedure documenten bestaan is van wat er van haar nog bij hem staat.

Wat ze nu bij ons heeft staan is gewoon kledij, maar niet haar volledige hebben en houden.

Franciscus
Berichten: 38590

#35 , 20 okt 2014 23:32

U kan nog 100 maal hierschrijven dat ze niet bij u woont.
Wel de wet is daar zeer duidelijk over ze WOONT er WEL.

Voor effectief wonen hoeft men niet gedomicilieerd te zijn dus niet ingeschreven het LOUTERE feit dat ze er verblijft maakt een plaats tot iemand zijn woning.
U hebt geloof me geen poot om op te staan om politie/deurwaarder de toegang te weigeren als blijkt dat dat haar verblijfplaats is en ze er dus aan te treffen is.

Stel ze wordt betrapt op een diefstal/druggebruik en de politie is genoodzaakt een huiszoeking te doen ( heterdaad*) dan komen ze bij u binnen en u zal ze echt niet kunnen tegen houden. Politie hoeft zelfs geen bevelschrift bij te hebben wel een Officier gerechtelijke politie die op dat ogenblik de bevoegdheid van onderzoeksrechter heeft * (zet de zaak hier eventjes zwart wit)

Nog straffer u kan ze zelfs niet uit uw huis krijgen want voor de wet is het haar woonst - bezetting ten bede. Dus om haar bij u buiten te krijgen zal u zl wie zo al via de vrederechter moeten passeren n zoals al gezegd reken dan maar op meer dan één maand voor ze buiten zal zijn (vermoedelijk drie).

U schijnt het echt niet te willen verstaan... opgelet wij geven hier een mogelijke 'worst case scenario'.

Als u wil kan ik u zelfs een case beschrijven van een kleinzoon die bij zijn grootmoeder 'logeerde'.... misschien eens heel leerzaam.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#36 , 20 okt 2014 23:56

Ik begrijp het allemaal wel.

Maar wat ik al de hele tijd probeer te zeggen is dat dat "geen poot hebben" om op te staan in 2 richtingen gaat.

Als ik ze morgen buitenzet, met haar 4 zaken en haar laptop heeft zij ook geen poot om op te staan gezien ze niet kan bewijzen dat ze daar woont...

Ik wil weten wat de mogelijkheiden zijn in het scenario dat ik beschrijf. En ik krijg geen antwoord, omdat iedereen het enige vaststaande element altijd blijft aanvechten; nl . ze LOGEERT bij ons, ze woont niet bij ons in...

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#37 , 21 okt 2014 05:30

Ik begrijp het allemaal wel.

Maar wat ik al de hele tijd probeer te zeggen is dat dat "geen poot hebben" om op te staan in 2 richtingen gaat.

Als ik ze morgen buitenzet, met haar 4 zaken en haar laptop heeft zij ook geen poot om op te staan gezien ze niet kan bewijzen dat ze daar woont...

Ik wil weten wat de mogelijkheiden zijn in het scenario dat ik beschrijf. En ik krijg geen antwoord, omdat iedereen het enige vaststaande element altijd blijft aanvechten; nl . ze LOGEERT bij ons, ze woont niet bij ons in...
FreelancerIT, als 10 mensen met kennis van zaken A zeggen en jij zegt B, wat zou het dan zijn?

Een simpel buurtonderzoek zal opleveren dat mensen zullen zeggen: ja, ze gaat al X maand daar elke dag binnen en buiten, ze woont daar effectief. Haar kind komt daar elke 2 weken op bezoek.

Zoals ik en anderen zeggen:
Het is tijdelijk
6 maand is al iets anders dan "tijdelijk".
Ze heeft geen eigendommen bij ons staan, die staan officieel allemaal nog bij haar ex-man...
nee, haar bezittingen heeft ze momenteel bij haar. Het is duidelijk dat ze op het adres waar haar andere meubelen staat niet woont, dus dat er daar spullen staan is van weinig belang. Uit dezelfde echtscheidingsstukken die jij claimt om te bewijzen dat haar adres mss is waar haar andere bezittingen staan, zal duidelijk staan dat ze daar niet komt
Ze is niet bij ons ingeschreven
zie Franciscus: irrelevant. Het zou haar natuurlijk wel helpen dat ze zich domicilieert, maar op zich kan ze zelfs zonder domiciliering al genoeg

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#38 , 21 okt 2014 10:30

FreelancerIT, als 10 mensen met kennis van zaken A zeggen en jij zegt B, wat zou het dan zijn?

Een simpel buurtonderzoek zal opleveren dat mensen zullen zeggen: ja, ze gaat al X maand daar elke dag binnen en buiten, ze woont daar effectief. Haar kind komt daar elke 2 weken op bezoek.
Als ik zeg dat ze tijdelijk bij ons logeert, dan logeert ze bij ons tijdelijk... De mening van "mensen met kennis van zaken" verandert niks aan dat gegeven.
Zoals ik en anderen zeggen:
Het is tijdelijk
6 maand is al iets anders dan "tijdelijk".
Het is geenzins de bedoeling dat ze nog lang bij ons blijft. Wat het per definitie tijdelijk maakt...
Ze heeft geen eigendommen bij ons staan, die staan officieel allemaal nog bij haar ex-man...
nee, haar bezittingen heeft ze momenteel bij haar. Het is duidelijk dat ze op het adres waar haar andere meubelen staat niet woont, dus dat er daar spullen staan is van weinig belang. Uit dezelfde echtscheidingsstukken die jij claimt om te bewijzen dat haar adres mss is waar haar andere bezittingen staan, zal duidelijk staan dat ze daar niet komt
True...
Maar kan ik haar dan nu dwingen om bijvoorbeeld 1/2 van de huur mee te betalen? Als ziji kan doorpushen dat bij ons woont, kan ik da, eisen dat ze meedraagt in de vaste kosten... (met terugwerkende kracht uiteraard)
Ze is niet bij ons ingeschreven
zie Franciscus: irrelevant. Het zou haar natuurlijk wel helpen dat ze zich domicilieert, maar op zich kan ze zelfs zonder domiciliering al genoeg
[/quote]
OK... maar ik moet toch ook dingen kunnen doen zonder haar extra munitie te geven? Als ik haar al aangetekend moet gaan inschrijven lig ik een logee een status te geven die ze niet heeft...

Het punt is en blijft: ze woont niet bij ons. Ze mocht een tijdje bij ons blijven slapen om op haar positieven te komen. Ik vraag me gewoon af of ik dat op 1 of andere manier kan laten vastleggen om eventuele verwikkelingen te vermijden.

Ik heb geen zin om in haar problemen meegesleept te worden.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#39 , 21 okt 2014 10:42

Als ik zeg dat ze tijdelijk bij ons logeert, dan logeert ze bij ons tijdelijk... De mening van "mensen met kennis van zaken" verandert niks aan dat gegeven.
als ik tegen de belastingen zeg dat wat ik krijg van mijn baas geen loon is, dan zal de belastingen daar eens goed mee lachen.

Als ik morgen m'n vriendin doodschiet en ze schrijft een briefje dat ik dat mocht doen en dat het geen moord is, dan zal men dit hier én voor de rechtbank als moord beschouwen, ondanks dat ik dat mss niet zo bepaal.
Het is geenzins de bedoeling dat ze nog lang bij ons blijft. Wat het per definitie tijdelijk maakt...
een huurcontract van korte duur is ook tijdelijk (zelfs een onderverhuurcontract), maar verhindert niet dat die mensen daar effectief kunnen wonen.
Maar kan ik haar dan nu dwingen om bijvoorbeeld 1/2 van de huur mee te betalen? Als ziji kan doorpushen dat bij ons woont, kan ik da, eisen dat ze meedraagt in de vaste kosten... (met terugwerkende kracht uiteraard)
u kan niet dwingen haar 1/2 van de huur mee te betalen, het is u die de huurovereenkomst aanging, niet zij. U kan wel een vergoeding VRAGEN voor haar verblijf en eventueel afdwingen via de rechtbank. Terugwerkende kracht, daar twijfel ik over.
Het punt is en blijft: ze woont niet bij ons. Ze mocht een tijdje bij ons blijven slapen om op haar positieven te komen. Ik vraag me gewoon af of ik dat op 1 of andere manier kan laten vastleggen om eventuele verwikkelingen te vermijden.
u kan dit laten vastleggen, maar zal tegenover derden waardeloos zijn. Mocht dit enige waarde hebben, zouden zoveel mensen logeren bij iemand anders en op die manier schuldenaars ontlopen.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#40 , 21 okt 2014 10:54

Als ik tegen de belastingen zeg dat wat ik krijg van mijn baas geen loon is, dan zal de belastingen daar eens goed mee lachen.
Dat is appelen met peren vergelijken... Ik zit hier op een forum aan een paar stijfhoofden duidelijk te maken dat ze bij ons logeert en niet inwoont. Ik ben het niet tegen de belastingen aan het verdedigen...
Als ik morgen m'n vriendin doodschiet en ze schrijft een briefje dat ik dat mocht doen en dat het geen moord is, dan zal men dit hier én voor de rechtbank als moord beschouwen, ondanks dat ik dat mss niet zo bepaal.
Dat klopt. Maar een forum is geen rechtbank...
Het is geenzins de bedoeling dat ze nog lang bij ons blijft. Wat het per definitie tijdelijk maakt...
een huurcontract van korte duur is ook tijdelijk (zelfs een onderverhuurcontract), maar verhindert niet dat die mensen daar effectief kunnen wonen.
[/quote]
Bij een huurcontract , tijdelijk of niet, is het meestal de bedoeling van iemand om daar effectief te wonen. Dat is hier niet het geval, opnieuw: appelen en peren...
u kan niet dwingen haar 1/2 van de huur mee te betalen, het is u die de huurovereenkomst aanging, niet zij. U kan wel een vergoeding VRAGEN voor haar verblijf en eventueel afdwingen via de rechtbank. Terugwerkende kracht, daar twijfel ik over.
Eindelijke en bruikbaar antwoord.
Kan ik haar op die manier buitenkrijgen? Door haar aangetekend te schrijven dat ze tot datum x heeft om ofwel te verhuizen, ofwel om dan een bepaalde bijdrage te betalen?

Ik verwacht niet dat ze moeilijk gaat doen als ik ze vraag om te verhuizen. Maar me indekken lijkt me dan niet onverstandig.
u kan dit laten vastleggen, maar zal tegenover derden waardeloos zijn. Mocht dit enige waarde hebben, zouden zoveel mensen logeren bij iemand anders en op die manier schuldenaars ontlopen.
En hoe laat ik dat vastleggen?

LeenW
Berichten: 12824

#41 , 21 okt 2014 11:03

Ik geef het op. Kent u dat spreekwoord van die kaars en die bril?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#42 , 21 okt 2014 11:07

Krachtens artikel 3 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters is de hoofdverblijfplaats “de plaats waar de leden van een huishouding die uit verscheidende personen is samengesteld gewoonlijk leven, ongeacht of die personen al dan niet door verwantschap verbonden zijn, of de plaats waar een alleenstaande gewoonlijk leeft”.

Artikel 16, § 1 van het koninklijk besluit voorziet dat “de bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#43 , 21 okt 2014 11:10

Neen, we komen er niet uit. Ik lig me alleen op te jagen en krijg geen antwoord op miijn vraag, nl. wat kan kan ik doen om problemen te vermijiden n.a.v. een huisbezoek van het OCMW.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#44 , 21 okt 2014 11:17

Krachtens artikel 3 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters is de hoofdverblijfplaats “de plaats waar de leden van een huishouding die uit verscheidende personen is samengesteld gewoonlijk leven, ongeacht of die personen al dan niet door verwantschap verbonden zijn, of de plaats waar een alleenstaande gewoonlijk leeft”.

Artikel 16, § 1 van het koninklijk besluit voorziet dat “de bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie,
Voor de laatste maal: irrelevant

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#45 , 21 okt 2014 11:18

Krachtens artikel 3 van de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters is de hoofdverblijfplaats “de plaats waar de leden van een huishouding die uit verscheidende personen is samengesteld gewoonlijk leven, ongeacht of die personen al dan niet door verwantschap verbonden zijn, of de plaats waar een alleenstaande gewoonlijk leeft”.

Artikel 16, § 1 van het koninklijk besluit voorziet dat “de bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een feitelijke situatie,
Voor de laatste maal: irrelevant

Daar gaat het hem hier totaal niet over, in hemelsnaam.

Terug naar “Andere”