Commissie verkoop woning

Vicbel
Topic Starter

Commissie verkoop woning

#1 , 10 jan 2015 12:39

Een Belgisch koppel bezit een woning in Spanje.
De vrouw vermoord de man.

De vrouw (A)heeft mij mondelinge toestemming het eigendom te verkopen.( heel veel e-mail verkeer als bewijs)
De vader van de overleden man, als enige erfgenaam heeft mij een volmacht, voor het regelen van alles, successie etc.

Ik plaats een zoekertje en heb een Belgische koper die het huis wil kopen.

Deze koper wil echter dat een familielid die bediende is bij een Notaris kantoor in Spanje alle papieren regelt mits betaling.( heel veel e-mail verkeer als bewijs)

Ik bezorg deze bediende van de Notaris alle papieren...en even later blijkt dat de overleden man een testament had opgemaakt dat alles naar zijn vrouw zou gaan bij zijn overlijden.

De koper/ Notaris bediende en Mevrouw A ( veel mailverkeer) hebben me niet meer nodig en adresseren zich rechtstreeks tot mevrouw (A) en verlijden de akte.

Mevrouw(A) houd haar woord niet.
De koper schrijft zelfs in zijn e-mails, dat ze de eigenaars niet zullen contacteren.
De Notarisbediende gaat hier ook haar boekje te buiten denk ik.

Kan ik alsnog mijn commissie verkrijgen/ vragen via juridische weg aan de koper/verkoper?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 jan 2015 12:48

Als men iemand vermoord dan kan men daar toch niet van erven?
Het erfenisrecht komt dan te vervallen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2015 12:51

En verder zal je een Spaans Juridisch forum moeten opzoeken. Hier geldt nl de Spaanse wet.

Reclame

Vicbel
Topic Starter

#4 , 10 jan 2015 12:54

Erfenisrecht vervalt niet!
Belgische wet wel van toepassing.

roharro

#5 , 10 jan 2015 13:06

Erfenisrecht vervalt niet!
Belgische wet wel van toepassing.
Niet zeveren hé:

Om te kunnen erven mag men ook niet onwaardig zijn. In drie gevallen verliest de wettige erfgenaam zijn aanspraak op de nalatenschap :
◾Diegene die schuldig is bevonden aan moord of moordpoging op de erflater.
◾Diegene die de erflater lasterlijk heeft beschuldigd van een misdrijf waarop de doodstraf stond.
◾Diegene (meerderjarige) die de doodslag verzwijgt van de decujus.

Deze ‘onwaardige’ verliest volledig zijn erfrecht met als gevolg dat de nalatenschap wordt verdeeld alsof hij niet bestond.

zie ook:
http://www.notaris.be/erven-schenken/erven" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik ga er dan ook van uit dat er slechts wordt vermoed dat er een moord was?

Vicbel
Topic Starter

#6 , 10 jan 2015 13:38

Er was een testament dat bij het overlijden van de man de vrouw alles erfde.
Na de gevangenis verkocht de vrouw de woning. ( dit gebeurde, gaat er bij mij ook niet "IN" maar is zo !
Dit is allemaal voorbij. Dit is niet de betwisting noch mijn vraag.

roharro

#7 , 10 jan 2015 13:42

Er was een testament dat bij het overlijden van de man de vrouw alles erfde.
Na de gevangenis verkocht de vrouw de woning. ( dit gebeurde, gaat er bij mij ook niet "IN" maar is zo !
Dit is allemaal voorbij. Dit is niet de betwisting noch mijn vraag.
Het antwoord op uw vraag is duidelijk: De opdrachtgever (=volmachgever) was geen eigenaar van het onroerend goed. Bijgevolg is de echte eigenaar niet-gebonden door die overeenkomst, want hij heeft ze niet afgesloten.
Indien u een schadevergoeding wenst te bekomen zal u de opdrachtgever daarvoor moeten aanspreken. Hij heeft met u een overeenkomst afgesloten.

Vicbel
Topic Starter

#8 , 10 jan 2015 14:18

Klopt, maar via alle e-mail verkeer, gaf ze mij wel de opdracht het eigendom te verkopen, weliswaar zonder ondertekende overeenkomst en de koper schrijft in zijn e-mails, geen schrik we gaan de eigenaars niet zelf contacteren, we gaan niet achter je rug gaan. Maar door dat ik de publiciteit maakte, de gegevens van de verkopers ex eigenaars gaf aan de notarisbediende konden ze handelen zonder mij. En mijn inziens is het ook niet correct verlopen dat je iemand vermoord en dan toch zijn eigendom erft. Toch gebeurde het.

roharro

#9 , 10 jan 2015 14:23

Art. 727.B.W.:

§ 1 Onwaardig om te erven, en dus van de erfenis uitgesloten is :
1° hij die als dader, mededader of medeplichtige schuldig is bevonden om op de persoon van de overledene een feit te hebben gepleegd dat zijn dood heeft veroorzaakt,

Duidelijker kan het niet.

Als de andere erfgenamen niets hebben ondernomen, ja dan.....
er komt geen engel met vlammend zwaard uit de hemel vallen om dit automatisch te regelen....

mava105
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 jan 2015 16:22

En waarom zou het Belgische recht gelden voor een Spaanse notaris? Mat kantoor in Spang en voor een onroerend goed in Spanje.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”