erfenis pa

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

erfenis pa

#1 , 04 jan 2019 11:32

Goeie dag,
Mijn vader is net overleden en ik heb enkele vragen ivm erven. Ter info: we zijn thuis met 5 kinderen, 4 kleinkinderen 1 achterkleinkind, 2 kinderen van de ex vrouw van mijn zus (KI) maar deze onze familienaam, er zijn geen onroerende goederen, mijn ma heeft borg gestaan voor een investering van mijn zus (zelfde als hierboven) door een faillissement en niet betalen van belastingen zijn deze laatste komen aankloppen bij mijn ouders (is nog steeds aan het afbetalen +/- 40.000 euro), 1 zus woont bij ma.
Wat met de begrafeniskosten? Wat met de afbetaling schulden zus? Wie erft er? En hoeveel % van het totaal? Wat met mijn ma? Kunnen wij zorgen dat de zus die nog inwonend is later geen bijkomende kosten heeft wat betreft het levensonderhoud van ma?
Indien iemand een goed boek kent (Belgische wetgeving) mag je de titel overmaken.
Ik dank jullie alvast voor jullie hulp
Wellbeing

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 04 jan 2019 13:08

Is er een huwelijkscontract?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 04 jan 2019 18:32

Huwelijkscontract of niet, gezien de voorgelegde situatie raad ik aan toch eens te gaan praten met een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Wellbeing
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 07 jan 2019 07:07

Dank voor jullie reacties.
Ik ben dit weekeind bij mijn ma geweest en haar rekening is weer vrij. Mijn ouders zijn getrouwd met een huwelijkscontract. Voor wat betreft de notaris verwijst u dan op dit van mijn zus? ondertussen meer info over gekregen. Blijkt dat mijn ma 10 % aandelen had in de zaak, mijn zus en haar toenmalige vriendin elk 45 %. Mijn zus heeft na het faillissement de belastingen betaald en haar vriendin ook. Maar naar mijn ouders toe heeft ze gezwegen. Zo komt het dat mijn ouders een achterstand hadden bij de belastingen van 34000 euro. Ik zal eens op zoek gaan naar een notaris. Nogmaals dank voor jullie info.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”