Akte van nalatenschap?

flets
Topic Starter
Berichten: 38

Akte van nalatenschap?

#1 , 25 okt 2016 19:19

Wij hebben zopas een woning gekocht. Nu heeft de notaris een verklaring nodig ivm eventuele eigendommen en heeft hij eventueel de akte van nalatenschap nodig, dit om de registratiekosten te bepalen.
In mijn situatie is mijn moeder overleden (8 jaar) maar ik weet van geen akte van nalatenschap en mijn vader ook niet. Kan dit of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 25 okt 2016 21:32

Ik veronderstel dat de notaris in zijn akte wil neerpennen of U andere onroerende goederen bezit. En zo ja, hoe U daar eigenaar van geworden bent. De kans is bijvoorbeeld groot dat U een deel in blote eigendom bezit van de woning die van uw ouders was. In zo een geval bent U dat geworden door een erfenis; en dan telt dat voor bepaalde verminderingen/tarieven/abattementen/meeneembaarheid niet mee. Maar voor wat exact, dat weet ik niet uit het hoofd.

Wat de notaris dus van U verlangt, is volgens mij een kopie van de aangifte van nalatenschap van uw moeder. U heeft dat toendertijd ingediend bij het registratiekantoor.

Poene
Berichten: 484
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2016 01:18

Heeft u onroerend goed geërfd?
Dan kan u een kopie van de aangifte van nalatenschap opvragen bij het registratiekantoor dat bevoegd is voor de ligging van de laatste woonplaats van uw moeder. In sommige steden is dit een "Team Successie", dat onderdeel is van een registratiekantoor.
Voor een kleine kost geven ze u een kopie. Dit kan wel heel wat dagen duren.

Ik vind het overigens vreemd dat uw notaris u hier niet mee helpt. Ik help mijn cliënten wel als ze het noorden kwijt zijn.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”