Schenking krijgen wanneer in het buitenland

rikwild
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schenking krijgen wanneer in het buitenland

#1 , 09 jul 2016 13:12

Hello,

Ik heb één broer en één zus.

Mijn ouders wensen een schenking onder levenden te doen.

Ik woon voorlopig nog in België, maar ik denk naar Spanje te verhuizen om daar een zaak op te zetten, en daar voltijds « resident » te zijn. Ik zal dus mij laten uitschrijven uit mijn Belgische gemeente en een Spaans (opvolg-) adres opgeven.

Vraag : is er een fiscale impact of zijn er andere mogelijke onderwerpen waarmee ik en mijn ouders rekening moeten houden wanneer ik « officieel» naar Spanje verhuis ? Moet ik op die schenking wachten vooraleer ik officieel het land verlaat?

Alvast bedankt,

Erik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 09 jul 2016 15:00

Ik zie geen verschil tussen een schenking die gebeurt aan een kind-rijksinwoner of aan een kind-niet-rijksinwoner.

Hoogstens, als U de schenking krijgt terwijl U nog uw domicilie in België heeft en de maand daarna valt U dood terwijl het geld van de schenking ondertussen niet meer op uw bankrekening staat (iets mee gekocht? geïnvesteerd?), kunnen uw erfgenamen last krijgen als ze moeten aantonen waar dat geld naartoe is.
Maar als in Spanje gelijkaardige regels bestaan als in België, geldt daar hetzelfde.
----------------------
In uw plaats zou ik niet wachten met de schenking; de kans dat één van uw ouders overlijdt voor de schenking of binnen de 3 jaar na de schenking is wellicht de grootste van allemaal.

naicwill
Berichten: 715

#3 , 09 jul 2016 15:08

De tarieven van de schenkingsrechten zijn een bevoegdheid van de gewesten en verschillen dus naargelang de fiscale woonplaats van de schenker in het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest of het Vlaams Gewest ligt.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

rikwild
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 jul 2016 20:19

@naicwill. Bedankt voor de info. Ik ben heden gedomicilieerd in Meise.... maar de vraag is .... wat gebeurt er zou ik die schenking krijgen eens ik in Spanje gedomicilieerd wordt?

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 10 jul 2016 10:37

Niet het domicilie van U is van belang, maar wel het domicilie van de schenkers.
Ik herhaal dat het volgens mij niet uitmaakt waar uw domicilie is.

rikwild
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jul 2016 11:06

:D
Ik zie geen verschil tussen een schenking die gebeurt aan een kind-rijksinwoner of aan een kind-niet-rijksinwoner.

Hoogstens, als U de schenking krijgt terwijl U nog uw domicilie in België heeft en de maand daarna valt U dood terwijl het geld van de schenking ondertussen niet meer op uw bankrekening staat (iets mee gekocht? geïnvesteerd?), kunnen uw erfgenamen last krijgen als ze moeten aantonen waar dat geld naartoe is.
Maar als in Spanje gelijkaardige regels bestaan als in België, geldt daar hetzelfde.
----------------------
In uw plaats zou ik niet wachten met de schenking; de kans dat één van uw ouders overlijdt voor de schenking of binnen de 3 jaar na de schenking is wellicht de grootste van allemaal.

Rolandcontreras
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 aug 2016 11:21

Vraag : is er een fiscale impact of zijn er andere mogelijke onderwerpen waarmee ik en mijn ouders rekening moeten houden wanneer ik « officieel» naar Spanje verhuis ? Moet ik op die schenking wachten vooraleer ik officieel het land verlaat?

Vermits u in Spanje belastingsplichtig zal worden bij het openen van uw zaak is het belangrijk na te gaan of er in Spanje schenkingstax voor de ontvanger moet betaald worden. Dit is meestal niet het geval, maar in sommige landen wel. Het zou m.i. beter zijn de schenking zo snel als mogelijk te regelen terwijl u nog in Belgie ben via onderhandse gift of notariele akte. Voor roerende goederen kan dit behoorlijk snel, ook bij de notaris. De gelden aanspreken uit Spanje zou niet echt een probleem kunnen zijn tenzij het over echt grote bedragen zou gaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”