overlijden moeder na 25j zonder contact

de pineut
Topic Starter

overlijden moeder na 25j zonder contact

#1 , 02 feb 2016 17:48

Graag een antwoord

Na meer dan 25 j zonder nog contact met mijn moeder te hebben gehad,kreeg ik vandaag een brief van zieken vervoer 61euro.
Mijn moeder blijk overleden te zijn op 7 december 2015.
Tot op heden niets officieel ontvangen van bericht van overlijden.
Omdat ik vermoed dat er schulden, rekeningen enz op me zullen afkomen en ik niet dupe wil zijn van dit alles, vraag ik wat ik best kan doen.
Ik maak me zorgen en ben ongerust.

Alvast bedankt voor de reactie die ik mag ontvangen

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 02 feb 2016 17:55

Bent u haar enig kind? Was ze alleenstaand toen ze overleed?

Indien er meer schulden dan bezittingen zijn kunt u de erfenis verwerpen. Dan kunnen de schuldeisers u niets doen.
Hou er wel rekening mee dat zelfs in dat geval de kosten van de laatste ziekte en van de begrafenis door u zullen moeten worden betaald (tenzij iemand anders die vrijwillig zou betalen of betaald hebben).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

WP002

#3 , 04 feb 2016 12:04

Hou er wel rekening mee dat zelfs in dat geval de kosten van de laatste ziekte en van de begrafenis door u zullen moeten worden betaald (tenzij iemand anders die vrijwillig zou betalen of betaald hebben).
Is dat altijd zo? Wordt dat niet eerst afgehouden van de activa van de overledene?

Reclame

roharro

#4 , 04 feb 2016 12:50

Gewoonlijk verwerpt men slechts als er netto-schulden zijn!

mjers

#5 , 04 feb 2016 15:57

Betaal niets en verwerp de erfenis indien er schulden zijn. Stuur zo snel mogelijk een AS waarin u de facturen protesteert. Als er een verzuurde relatie is tussen jullie vervalt het kindsdeel en moet je juist niets betalen.

roharro

#6 , 04 feb 2016 18:12

Betaal niets en verwerp de erfenis indien er schulden zijn. Stuur zo snel mogelijk een AS waarin u de facturen protesteert. Als er een verzuurde relatie is tussen jullie vervalt het kindsdeel en moet je juist niets betalen.
Dat is enkel indien je niet door je ouder bent opgevoed of indien die ouder je tijdens de opvoeding heeft verwaarloosd.
Latere ruzies tellen niet mee.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 feb 2016 22:45

Men spreekt van jeugd minderjarigen enz dus een 28 jarige die vanaf dan 30 naar geen contact meer heeft zal zich daar niet kunnen op beroepen.
Eens lezen
http://www.mensenrecht.be/aanvaardenverwerpen-erfenis
http://www.notaris.be/erven-schenken/er ... aanvaarden

mjers

#8 , 05 feb 2016 08:34

Dat is enkel indien je niet door je ouder bent opgevoed of indien die ouder je tijdens de opvoeding heeft verwaarloosd.
Latere ruzies tellen niet mee.
Ik weet niet waar je die info vandaan hebt, maar dit klopt niet.

Het ocmw kan wel degelijk afwijken van de terugvordering voor reden van billijkheid. Jarenlange verbreking van contact tussen onderhoudsplichtige en begunstige is hier één van.
De situatie van TS is hier een schoolvoorbeeld van.

roharro

#9 , 05 feb 2016 12:32

Deze kans is uiterst klein.

roharro

#10 , 05 feb 2016 12:34

Deze kans is uiterst klein.
Iedereen kan dan immers slechte verhouding inroepen.
In gevallen mij bekend ging het om kinderen die in hun jeugd geplaatst werden of door één ouder of andere familieleden werden opgevoed.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”