schenken

Fietje
Topic Starter
Berichten: 47

schenken

#1 , 25 mei 2015 19:13

Een vraagje , is het mogelijk dat een ouder zijn roerende of onroerende schenkt aan zijn kinderen ,maar met de voorwaarde dat ze dit maar krijgen na het overlijden van de ouder, dit om successie rechten voor de kinderen na het overlijden te verminderen ? Wat kost dit aan notariskosten ...voor de ouder en voor de kinderen ?

Greetz V

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 mei 2015 20:25

Ik denk niet dat de schenkingsrechten een wezenlijk verschil gaan vormen met de successierechten. Met de notariskosten erbij kan een schenking zelfs meer bedragen.
Geef eventueel meer gegevens : waarde van OG, eigendomsverhouding, aantal kinderen.
Voor roerende goederen : zo iets kan enkel via notaris wegens voorwaarde. Stel schenkingsrechten op 100.000 €, bij overlijden blijft slechts 50.000 € over?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 25 mei 2015 20:37

Dat hebben velen voor U al gedaan, maar de Vlaamse (nadien ook de Brusselse) wetgever heeft daar een stokje voor gestoken (toch voor de roerende goederen gezien hun laag tarief):

Artikel 4 Wetboek Successierechten (oude nummering voor Vlaanderen):
Worden met het oog op de heffing van het successierecht als legaten beschouwd: ...
3° alle schenkingen onder de levenden van roerende goederen die de overledene heeft gedaan onder de opschortende voorwaarde die vervuld wordt ingevolge het overlijden van de schenker.

Het is m.a.w. één van de fictie-artikelen: ook al, is het geen testament (want het is een schenking met opschorting), toch zal de fiscus het als testament beschouwen (en uiteraard belasten).

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”