handgift

John
Topic Starter

handgift

#1 , 11 feb 2006 20:52

Dom geweest ?
Vijf jaar geleden werd mijn oom, die bij mijn tante inwoonde op straat gezet door mijn drie nichten daar mijn tante overleden was. Ik heb mijn oom bij mij thuis laten wonen totdat hij vorige maand overleden is.
Vijf jaar geleden gaf hij mij een kasbon aan toonder die op dat moment ging vervallen uit dankbaarheid dat hij thuis mocht wonen. Ik heb deze kasbon verzilverd en mij een nieuwe kasbon gekocht. Momenteel beweren mijn nichten dat de kasbon van mijn oom bij mij in bewaring ligt en eisen hun deel ervan. Had ik maar de juiste procedure van een handgift toegepast. Ben ik dom geweest of is er nog iets aan te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dietmar
Berichten: 20

#2 , 13 feb 2006 12:49

Uw oom mag u toch geven wat hij wil, voorzover hij de reserve van zijn kinderen niet heeft aangetast. Als dat laatste het geval is, moeten zij de vordering tot inkorting instellen tegen u.

en hij heeft het u gegeven uit dankbaarheid, onherroepelijk en van hand tot hand. Dus het is op zich een geldige handgift.

Die procedure waarvan vaak sprake is, heeft meer te maken met de fictiebepalingen uit het Wetboek Successierechten.

Conclusie: lig er niet te veel wakker van.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”