ouderlijke hoeve verkocht aan broer zonder medemeten.

alphonso
Topic Starter
Berichten: 12

ouderlijke hoeve verkocht aan broer zonder medemeten.

#1 , 15 mar 2015 19:58

In een situatie van onverdeeldheid zijn we op zoek naar onze rechten en wettelijk verweer op ongelijke verdeling.
We weten dat indertijd (1987) de ouderlijke hoeve zonder medeweten werd "verkocht" aan de jongste broer. Kon dit zo maar? Is daar nu nog iets aan te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 mar 2015 20:10

In een situatie van onverdeeldheid zijn we op zoek naar onze rechten en wettelijk verweer op ongelijke verdeling.
We weten dat indertijd (1987) de ouderlijke hoeve zonder medeweten werd "verkocht" aan de jongste broer. Kon dit zo maar? Is daar nu nog iets aan te doen?
Ouders mogen verkopen aan wie ze willen. Ook aan één van de kinderen.
Daar moeten ze geen toelating voor hebben.
Zolang er werd verkocht aan een prijs die gangbaar was in 1987 is er niets aan de hand.
Bewijs van tegendeel ligt bij u.

Waarom spreekt u van een onverdeeldheid? Dat begrijp ik niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

alphonso
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 16 mar 2015 16:51

Voor het ogenblik is er na het overlijden van de moeder onverdeeldheid omdat de afronding van het nalatenschap niet kon aanvaard worden. De grote subjectiviteit van de ouders leidde tot ongehoorde ongelijkheid die nu na het overlijden beetje bij beetje aan het licht kwam. Er is een boedelbeschrijving gebeurd en nu is het wachten tot de notaris met een bemiddelingsvoorstel komt.

Reclame

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#4 , 19 mar 2015 10:29

Als die verkoop in feite een schenking was, moet ze worden ingebracht in de massa van de nalatenschap - daar is misschien een oplossing gelegen

Creatief
Berichten: 2513

#5 , 19 mar 2015 11:49

Hopelijk geraken jullie er uit zonder aan te moeten kloppen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg.
Werd de boedelbeschrijving onder eed afgelegd?

alphonso
Topic Starter
Berichten: 12

#6 , 19 mar 2015 19:04

Bij de boedelbeschrijving werd inderdaad de eed afgelegd.
De hoeve werd volgens de akte die wij onlangs in ons bezit kregen "gekocht". Was dat eigenlijk wel zo? We kregen geen ontvangtbewijs te zien.
Toch vermoeden we dat er ergens een schenking gebeurde, aangezien een ander document dat we van een van mijn zussen kregen, spreekt van "een schenking ter compensatie van wat de anderen kregen".

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 19 mar 2015 22:20

Om je een prijsvergelijking te geven van vastgoed: rond 1985 werd bij ons de eerste ouderwoning geschonken aan alle kinderen, waarna 1 kind de anderen uitkocht. Wij vroegen toen de verkoopprijs te zetten op 5.000.000 BEF (= 125.000 €). Ouders waren niet akkoord en bepaalde de prijs op 3.200.000 BEF. (= 80.000 €). We hebben voor dit laatste moeten tekenen. Mondeling werd er overeengekomen dat het 1 kind levenslang voor de ouders moest zorgen.

De woning was een echte villa op 20 are grond.
Momenteel wordt de woning verkocht tegen een slordige 330.000 €!!!

Hadden we toen geweten wat we nu wisten, dan hadden we hier nooit voor getekend o.a. omdat de zorg voor de ouders niet werd opgenomen in de verkoopakte en omdat het huis te goedkoop was.

Zo, nu heb je een vergelijking met de prijzen.

Ik vind het wel goed dat je een boedelbeschrijving onder eed heb moeten afleggen.
De schenking ter compensatie, ... We kunnen geen vergelijking maken.

Zijn jullie al bezig met de "gerechtelijke verdeling" of m.a.w. "werd er een notaris aangesteld door de Rechtbank van Eerste Aanleg?"

alphonso
Topic Starter
Berichten: 12

#8 , 21 mar 2015 19:00

Bedankt voor de illustratie en de commentaar, "creatief".
Hoe ver staat het nu met de zaak?
De boedelbeschrijving is gebeurd en de eed werd afgelegd. Er kwam bijzonder weinig aan het licht. Het leek erop dat alleen wat zwart op wit aan het licht kwam, werd vermeld.
Ondertussen bereikte ons (na de boedelbeschrijving) de tweede reeks bankuittreksels. Ook daar kwam aan het licht dat zo'n 180 000 € (onder verschillende volmachtdragers want moeder was op het einde beginnend dement) van eigenaar veranderde. Van dat laatste hoop ik dat dat een ontegensprekelijk bewijs is.
Nu, tien maanden na de eedaflegging, wisselen de advocaten van beide partijen bewijzen en commentaren uit en wacht de notaris vermoedelijk tot dat een beetje verhelderd is om een voorstel van bemiddeling te doen.

Creatief
Berichten: 2513

#9 , 21 mar 2015 21:27

Hier zijn we 7 jaar bezig, waarvan 5 jaar met een gerechtelijke notaris. Er werden veel woorden heen en weer geschreven, soms kwam de tegenpartij niet opdagen bij de gerechtelijke notaris. Momenteel zijn de advocaten bezig met de conclusies te schrijven voor de Rechtbank. Er moet nog 1 conclusie volgen. In juni krijgen de advocaten de gelegenheid om te pleiten voor de Rechtbank. Mijn zus en ik komen in ieder geval als winnende partij uit deze gerechtszaak. Ik wil hierbij wel vertellen dat ik alle bewijzen (zwart op wit) in handen had voor ik de nalatenschap gerechtelijk liet aanvechten.

Van volmacht veranderen is iets dat mocht. Je moet de bewegingen ven het geld natrekken en borderels opvragen van elke verdachte beweging.

En voor de rest: je moet er rekening mee houden dat zowel de gerechtelijke notaris ereloon vraagt alsook de advocaten. De kostprijs loopt op. Notarissen, zowel advocaten durven wel "vrijwillig fouten" maken. De ene geeft de andere werk en vice versa. Soms schrik ik wel van die fouten. Het levert hen telkens een extra honoraria op.

Bij ons is de rechtzaak een tijdje blijven hangen omdat de notaris zijn beste bediende ontslag had gegeven. Deze werkte daar maar 2/5de op dat kantoor.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”