erfenis: mogelijk minderjarig kind in het buitenland

justwanttomove
Topic Starter
Berichten: 151

erfenis: mogelijk minderjarig kind in het buitenland

#1 , 12 apr 2014 22:53

hey,

voordat ik aan mijn verhaal begin, wil ik even zeggen dat ik de search functionaliteit heb gebruikt maar niet dadelijk een gelijksoortige case heb gevonden. Mocht er toch een zijn, verwijs me gerust door.

De vader van mijn vrouw is onlangs overleden. Zij heeft ook nog een broer in België. Nu is er mogelijk ook nog een minderjarige halfbroer in het buitenland maar dat is niet 100% zeker. Dit minderjarig kind is ook opgenomen in het testament.
Er is echter nooit een officiele erkenning geweest maar er zijn wel op regelmatige tijdstippen bezoeken geweest en geldsommen overgeschreven naar het kind door de vader.

Op zich hebben de erfgenamen er ook niet echt een probleem mee om de erfenis in de juiste delen te verdelen maar dan liefst na eerst te weten of het wel degelijk een echte zoon van de overledene is.

Is het mogelijk om een rechtsgeldige DNA test uit te voeren om de band vast te stellen? Dit om het kind eventueel alsnog te erkennen en dus ook met minder successierechten op te zadelen (aangezien er nu volgens de wet geen rechtstreekse lijn is?). Of wat zijn andere alternatieven om toch tot een erkenning te komen die de familie liefst ook zekerheid biedt?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 apr 2014 23:11

Als het kind in het testament is opgenomen erft het sowieso. Ook als het geen kind is van overledene.
Indien het kind niet erkend was is het een vreemde. Het kan maximum één derde van de erfenis verkrijgen.
Aangezien vader is overleden kan hij geen kind meer erkennen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

justwanttomove
Topic Starter
Berichten: 151

#3 , 12 apr 2014 23:17

Dag Roharro, dank je voor snelle antwoord.
Dat is inderdaad de as-is situatie en daar heeft niemand een probleem mee. Maar kunnen we de situatie nog verbeteren voor het kind door een DNA test te doen of heeft het niet veel zin?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 12 apr 2014 23:38

Op uw laatste vraag heb ik geen pasklaar antwoord.
Waar woont het kind? Werd het door en andere "vader" erkend?
Weet niet of Belgische fiscus dat post-mortem nog aanvaardt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”