Vader gestorven, problemen met nieuwe echtgenote

Nicko2
Topic Starter
Berichten: 22

Re: Vader gestorven, problemen met nieuwe echtgenote

#16 , 03 apr 2014 10:52

Bedankt. Volgens de bovenvermelde tabel ligt dan de waarde van het vruchtgebruik tussen 15,75% en 31,86%, afhankelijk van de rentevoet. Ik begrijp het niet. Hoe moeten die percentages en rentevoet geïnterpreteerd worden ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#17 , 03 apr 2014 11:27

Bedankt. Volgens de bovenvermelde tabel ligt dan de waarde van het vruchtgebruik tussen 15,75% en 31,86%, afhankelijk van de rentevoet. Ik begrijp het niet. Hoe moeten die percentages en rentevoet geïnterpreteerd worden ?
Ik heb een paar maand geleden vruchtgebruik betaald. Volgens onze notaris konden we gerust de 1.5% gebruiken.

Maar: in alle gevallen moet het wel de vruchtgebruiker zijn die beslist om te verkopen. De mede-naakte-eigenaars hebben daar totaal niks over te zeggen. De afkoopwaarde van het vruchtgebruik moet sowieso betaald worden als de vruchtgebruiker besluit om te verkopen.

duma
Berichten: 2871

#18 , 03 apr 2014 12:01

Bedankt. Volgens de bovenvermelde tabel ligt dan de waarde van het vruchtgebruik tussen 15,75% en 31,86%, afhankelijk van de rentevoet. Ik begrijp het niet. Hoe moeten die percentages en rentevoet geïnterpreteerd worden ?
Zolang zij zelf de omzetting niet wil, hoeft u uw hoofd daar niet over te breken. Enkel en alleen ZIJ kan beslissen.
U zal moeten wachten tot dat gebeurt of tot zij sterft.
In dat geval zullen haar erfgenamen de overige 5/8e erven en kan eender wie van jullie of haar ergenamen eisen om uit de onverdeeldheid te treden.

Reclame

Mariette
Berichten: 2507

#19 , 03 apr 2014 14:03

mits betaling van de afkoopwaarde? En die kan zeer hoog oplopen.
Nee hoor, maakt maar een paar procentjes uit op de totaliteit. En we kunnen de woning nu verkopen, ipv een krot binnen -tig jaren.
Meestal is een vruchtgebruik een pest voor de erfgenamen, in ons geval trekken wij aan de touwtjes.
Wij kunnen ook rekenen,....
Hoe bent U er dan in geslaagd om slechts een paar procenten te moeten betalen? zelfs bij iemand van 95 bedraagt het percentage nog 5%.

patjebrussel
Berichten: 627

#20 , 03 apr 2014 15:05

mits betaling van de afkoopwaarde? En die kan zeer hoog oplopen.
Nee hoor, maakt maar een paar procentjes uit op de totaliteit. En we kunnen de woning nu verkopen, ipv een krot binnen -tig jaren.
Meestal is een vruchtgebruik een pest voor de erfgenamen, in ons geval trekken wij aan de touwtjes.
Wij kunnen ook rekenen,....
Hoe bent U er dan in geslaagd om slechts een paar procenten te moeten betalen? zelfs bij iemand van 95 bedraagt het percentage nog 5%.
Op de totaliteit Mariette.
Die 27 % op de woning kan ons weinig tot niets schelen. Ze heeft geen vruchtgebruik op alles. We zijn blij dat ze er zelf om vraagt dan binnen -tig jaren een krot te ontvangen en misschien al helemaal niet meer mogen verkopen alvorens in orde te zetten,...

k.b.
Berichten: 876

#21 , 03 apr 2014 23:24

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

duma
Berichten: 2871

#22 , 04 apr 2014 14:28

Klopt, dat had ik hierboven ook al geschreven, maar dat verandert absoluut niets aan het vruchtgebruik, aangezien de 'hoeveelheid blote eigendom' daarbij niets ter zake doet.

k.b.
Berichten: 876

#23 , 04 apr 2014 16:55

Klopt, dat had ik hierboven ook al geschreven, maar dat verandert absoluut niets aan het vruchtgebruik, aangezien de 'hoeveelheid blote eigendom' daarbij niets ter zake doet.
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

k.b.
Berichten: 876

#24 , 04 apr 2014 17:06

Klopt, dat had ik hierboven ook al geschreven, maar dat verandert absoluut niets aan het vruchtgebruik, aangezien de 'hoeveelheid blote eigendom' daarbij niets ter zake doet.
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Mariette
Berichten: 2507

#25 , 04 apr 2014 22:45

Dan krijgen de 3 kinderen ieder 1/3 van die 100.000 euro = 33.000 euro/kop
En dit tegenover de standaard 1/4 van 50.000 euro die "men zou verwachten" ... en die vermoedelijk door de behandelende notaris wordt naar voor geschoven ...

En het pittigste detail is natuurlijk dat de weduwe dan mogelijks geen "geld" meer heeft om de SSR te betalen ... ja ... en dan wordt het natuurlijk heel vervelend ....
voor zover ik weet hoeft de weduwe geen SSR te betalen op het vruchtgebruik van de gezinswoning.
Hoe meer de naakte eigenaars in blote eigendom hebben, hoe meer afkoopwaarde vruchtgebruik ze zullen moeten laten vallen.

k.b.
Berichten: 876

#26 , 05 apr 2014 00:30

. .
Laatst gewijzigd door k.b. op 27 mei 2014 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#27 , 08 mei 2014 21:13

U kunt de echtgenote niet verplichten tot omzetting van de gezinswoning en huisraad.

U kunt dit wel doen voor de andere goederen bv. tweede onroerend goed, geld op de spaarrekening ... U kunt dan op die manier al uw NE verkrijgen van die zaken.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”