rekeninguitreksels

vreemd
Topic Starter
Berichten: 2

rekeninguitreksels

#1 , 26 dec 2013 19:19

vraagje

mijn vader is opgenomen in rusthuis.
wij leven in onmin met elkaar
kan ik als dochter, de rekening uittreksels opvragen aan mijn broer?
die het geld heeft beheerd van mijn vader?
volgens mij zijn er sommen geld verdwenen,
en zo ja hoe doe ik dit?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 dec 2013 19:30

Waarschijnlijk heeft uw broer volmacht op de rekeningen van vader. Hij hoeft u die berichten niet te laten zien. En bij de bank(en) zal men ze ook niet geven. Zo lang vader leeft kan je weinig doen. Bij diens overlijden vervalt de volmacht en heb jij evenveel recht op info als uw broer. Jij kan op dat moment , met terugwerkende kracht , inzage krijgen én verantwoording van uw broer. Wijs hem daar nu reeds op!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 31 dec 2013 16:34

U kunt overwegen een bewindvoerder te laten aanstellen, maar dit zal enkel mogelijk zijn als uw vader zijn goederen zelf niet meer kan beheren, d.i. bv. dementerend is.

In andere gevallen doet hij wat hij wil met zijn geld.

Mocht men u ooit willen aanspreken voor het meebetalen in het rusthuis, kunt u wel proberen aan te tonen dat er geld verdween.

Indien dat niet gebeurt, kunt u zoals Wanton zegt pas na overlijden iets doen. Aanvaard dan zeker niet zomaar de erfenis maar doe dit minstens onder voorrecht van boedelbeschrijving. Vervolgens kunt u de rekeningen opvragen en onderzoeken of er overschrijvingen gebeurd zijn naar uw broer.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

patjebrussel
Berichten: 627

#4 , 31 dec 2013 21:53

U kunt overwegen een bewindvoerder te laten aanstellen, maar dit zal enkel mogelijk zijn als uw vader zijn goederen zelf niet meer kan beheren, d.i. bv. dementerend is.
Dit is niet waar hoor. Men kan ten alle tijde een bewindvoerder laten aanstellen.
OP kan dit perfect laten doen, met als reden dat vader niet meer uit de voeten kan en dat er andere inhalige familieleden zijn.

Franciscus
Berichten: 38643

#5 , 01 jan 2014 00:21

Dit zijn de redenen om een voorlopig bewindvoerder aan te stellen.
http://www.kbs-frb.be/uploadedfiles/201 ... b_3108.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 04 jan 2014 21:38

Thanks Franciscus.

vreemd
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 05 jan 2014 08:33

Franciscus dit is een heel handig informatieboekje

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”