gezinswoning

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 109

gezinswoning

#1 , 25 jun 2007 13:42

Op de gezinswoning dient geen successierecht meer betaald te worden door de overblijvende partner vanaf 1/1/07

Wat indien de de gezinswoning v??r het huwelijk eigendom van de man was en dit nog steeds is?

Drie vragen

1) de vrouw erft het vruchtgebruik van deze woning (is toch gezinswoning) maar dient hier dan WEL successie betaald te worden door haar ,vermits het geen gemeenschappelijke bezit is?

2)De ouders van de man leven nog en krijgen dus de blote eigendom. Als zij nadien overlijden ,zullen hun familie de blote eigenaar worden

a)Kunnen die moeilijk doen en het huis laten verkopen?

a)Is het niet best een testament op te maken ten voordele van de vrouw (gehele huis min het deel van de reservatoire erfgenamen (de ouders )


3) Wat als de ouders van de man overlijden v??r de echtgenoot. Is dan de gezinswoning( die eigendom van de man is) in volle eigendom voor de vrouw (na overlijden man )en sluit dat alle anderen uit?

Erft de vrouw in dit geval ook al de andere eigen bezittingen van de man ,als hij geen testament opgemaakt heeft,

Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 25 jun 2007 16:09

De langstlevende echtgenoot moet geen successierechten betalen op het deel van de gezinswoning dat die erft , ongeacht wie de eigenaar was/is.
De blote eigenaars kunnen to. de langstlevende echtgenoot ( LLE) nooit de omzetting van het vruchtgebruik op de gezinswoning vragen. Zij heeft dat VG levenslang.
Wat erft de LLE in het wettelijk stelsel :
1. Er zijn afstammelingen = het vruchtgebruik van de hele nalatenschap
2. Er zijn andere erfgenamen dan afstammelingen =
- volle eigendom van het gemeenschappelijk vermogen plus het vruchtgebruik van de eigen goederen van de overledene
3. Er zijn geen andere erfgenamen : volle eigendom van de hele nalatenschap.

Hoe kan ??n en ander verholpen worden :
a. de woning in de gemeenschap brengen via wijziging van het huwelijkscontract .kostprijs 25 ? + loon notaris
b. bovendien : wederzijds testament maken , zeker indien er geen kinderen zijn. Op deze manier kunnen de ouders ( en de rest van de familie) onterfd worden. Want ook broers en zusters kunnen aanspraak maken op de nalatenschap.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 109

#3 , 25 jun 2007 16:32

Hartlelijk bedankt voor deze duidelijke uitleg

Het opmaken van een wederzijds testament kan de rest van de familie onterven.

Wat de ouders betreft kunnen die dan ook door een testament VOLLEDIG onterfd worden? Blijft er niet steeds een deel dat niet kan afgenomen worden ( zijn zij geen bevoorrechte erfgenamen)


Jan

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 25 jun 2007 18:56

Zie de tweede zin.

BW Artikel 915
De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van kinderen, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in ??n lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.

De giften aan de langstlevende echtgenoot en aan de langstlevende wettelijk samenwonende mogen evenwel de gehele nalatenschap omvatten.

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 109

#5 , 26 jun 2007 13:14

Bedankt, dat wist ik niet dat de ouders volledig onterfd kunnen worden als het om de langstlevende echtgenoot of wettelijk samenwonende gaat.

Ik ken in de familie volgend geval. Graag zou ik willen weten of mijn resonatie juist is:

- koppel dat feitelijk samenwonend is en samen een huis aangekocht heeft met een tontine contract.(geen kinderen)

Bij overlijden van ??n van hen dient de andere 10% (vlaanderen) registratiekosten op de helft van het huis te betalen, wat duur is.

Is het juist dat ik het zo stel:

- Ze zorgen er voor dat ze wettelijk samenwonen

- Ze maken beiden een testament voor notaris dat alles naar de partner gaat(enige probleem is dat dit ??nzijdig kan vernietigd worden)

- Ze annuleren de tontineclausule -Is dit duur
- Is dit gemakkelijk te doen

-Bij overlijden van ??n van hen dient er successie betaald te worden op de helft van de onroerende goederen

Op de erfenis van het huis (verkregen bij testament ) dient NIETS betaald te worden vermits het de gezinswoning betreft (of telt dat hier niet en gelden de % 3, 9 en 27, wat nog steeds voordeliger uitkomt dan het tontinecontract)

Jan

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 109

#6 , 26 jun 2007 13:16

Bedankt, dat wist ik niet dat de ouders volledig onterfd kunnen worden als het om de langstlevende echtgenoot of wettelijk samenwonende gaat.

Ik ken in de familie volgend geval. Graag zou ik willen weten of mijn resonatie juist is:

- koppel dat feitelijk samenwonend is en samen een huis aangekocht heeft met een tontine contract.(geen kinderen)

Bij overlijden van ??n van hen dient de andere 10% (vlaanderen) registratiekosten op de helft van het huis te betalen, wat duur is.

Is het juist dat ik het zo stel:

- Ze zorgen er voor dat ze wettelijk samenwonen

- Ze maken beiden een testament voor notaris dat alles naar de partner gaat(enige probleem is dat dit ??nzijdig kan vernietigd worden)

- Ze annuleren de tontineclausule -Is dit duur
- Is dit gemakkelijk te doen

-Bij overlijden van ??n van hen dient er successie betaald te worden op de helft van de onroerende goederen

Op de erfenis van het huis (verkregen bij testament ) dient NIETS betaald te worden vermits het de gezinswoning betreft (of telt dat hier niet en gelden de % 3, 9 en 27, wat nog steeds voordeliger uitkomt dan het tontinecontract)

Jan

Eddy Costal
Berichten: 67

#7 , 26 jun 2007 18:20

Wij wonen ook reeds 5 jaar gewoon samen en hebben ook een tontine

Ik heb horen zeggen dat de verkoper van ons huis moet tekenen om de tontine ongedaan te maken, is daar iets van waar?

Als er helemaal geen erfenisbelasting moet betaald worden op het huis waarin we samen wonen ,zou het toch goed zijn de tontine ongedaan te maken denk ik

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 26 jun 2007 18:47

U stelt het correct voor.

Er dienen wel successierecchten betaald te worden op de roerende goederen en andere onroerende goederen dan de gezinswoning , aan de vermelde tarieven.
Een tontine clausule bij een aankoop van onroerend goed heeft meestal een duurtijd van 3 of 5 jaar. U kan gewoon deze termijn laten uitlopen en geen verlenging te vragen. Spreek hierover met de notaris.
Indien er kinderen zijn moet er rekening mee gehouden worden en dan moeten/kunnen eventuele testamenten aangepast worden aan die situatie. In zo'n geval is 'langst leeft , al heeft' af te raden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#9 , 26 jun 2007 20:31

Wellicht heeft U geen tontine maar een beding van aanwas (BVA). Dat is een verschil: bij een BVA komt de verkoper niet meer tussen. In praktijk zijn 99% van de 'tontines' die de mensen denken te hebben, gewoon BVA.

Indien uw BVA niet uitdooft of opgezegd kan worden op een simpele manier, is het inderdaad de moeite waard om er eind aan te maken (aan de tontine natuurlijk). Ga eens langs bij een notaris voor advies.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”