wat met mijn huis en kinderen als ik hertrouw ?

willycato
Topic Starter
Berichten: 27

wat met mijn huis en kinderen als ik hertrouw ?

#1 , 12 sep 2013 16:28

Ik ben gescheiden, heb 2 meerderjarige kinderen en een eigen woning.
Sinds een tijdje is mijn nieuwe partner bij me ingetrokken en binnenkort willen we trouwen.
Mijn huis is een erfenis van mijn ouders en ik weet zeker dat zij deze, indien ikzelf zou overlijden, naar hun kleinkinderen wilden zien gaan.
Nu is het blijkbaar zo dat indien ik hertrouw mijn partner levenslang het vruchtgebruik zal krijgen en mijn kinderen "slechts" blote erfgenaam worden.
Is dit op enige manier oplosbaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 12 sep 2013 17:24

De wet garandeert idd aan de overlevende echtgenoot een levenslang vruchtgebruik van minstens de gezinswoning. Daar kan niets tegen ondernomen worden. Een oplossing ? Niet trouwen.
U moet het zo zien. Indien u nog met de moeder van uw kinderen zou getrouwd zijn , zou dezelfde situatie zich voordoen. En men zou dit normaal vinden. Anderzijds zou ik het spijtig vinden dat u met een veel jongere vrouw trouwt , want dat is pas een straf voor uw kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

willycato
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 13 sep 2013 11:52

Beste,
Bedankt voor uw reactie. Even ter info, ik ben de moeder...en mijn nieuwe "man" is van mijn eigen leeftijd. Ik ben het zeker volledig met u eens over hetgeen u aanhaald over het trouwen (als man) met een veel jongere vrouw...
Ik zoek dus echt naar een mogelijkheid om mijn huis " te beschermen" ten gunste van mijn kinderen.

Reclame

Poema_007
Berichten: 38

#4 , 13 sep 2013 13:11

Maw, je wil wel je leven delen en zelfs trouwen met deze man, maar als jij voor hem overlijdt, moet hij verhuizen & zijn plan maar zien te trekken qua woonst? Ik vind dit vrij grof & zou hier als partner nooit mee akkoord gaan.
Hoe zou jij het vinden op om je pakweg 75e uit huis gezet te worden?

Na zijn overlijden eindigt het vruchtgebruik en gaat het huis sowieso naar je kinderen dus ik zie het probleem niet.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 13 sep 2013 15:56

Sorry voor het feit dat ik u voor een man aanzag. Willy... hé!

De situatie die er zou ontstaan indien u voor uw man zou overlijden , is dezelfde als voorkomt in de meeste 'normale' huisgezinnen. Bij het overlijden van de eerste ouder , erven de kinderen (een stuk van) het huis in blote eigendom , terwijl de overlevende ouder het vruchtgebruik heeft. Die kinderen moeten wachten tot die 2e ouder overleden is , alvorens zij ten volle over het huis kunnen beschikken.
Zoals gezegd , zij zullen ten allen tijde het huis erven en niemand anders. Alleen zal het wachten worden , net als al die andere kinderen in Vlaanderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 13 sep 2013 18:54

Maw, je wil wel je leven delen en zelfs trouwen met deze man, maar als jij voor hem overlijdt, moet hij verhuizen & zijn plan maar zien te trekken qua woonst? Ik vind dit vrij grof & zou hier als partner nooit mee akkoord gaan.
Hoe zou jij het vinden op om je pakweg 75e uit huis gezet te worden?

Na zijn overlijden eindigt het vruchtgebruik en gaat het huis sowieso naar je kinderen dus ik zie het probleem niet.
Het probleem is dat die kinderen misschien jarenlang de kosten zullen moeten dragen van die woning en niets van de opbrengsten krijgen. Voor een eigen vader zouden ze dat niet erg vinden, maar het gaat wel over een stiefvader, iemand waarmee ze eigenlijk geen familieband hebben.

Mogelijks kan via een testament of een ander document een compromis gezocht worden?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 13 sep 2013 22:25

Mapleleiah ,

de wet voorziet dat de overlevende echtgenoot steeds het levenslang vruchtgebruik heeft van minstens de gezinswoning. Een testament verandert dat niet!
In het beste geval kan hij eventueel , later , afstand doen van dat recht. (En er zich voor laten vergoeden.)
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 14 sep 2013 09:42

Maw, je wil wel je leven delen en zelfs trouwen met deze man, maar als jij voor hem overlijdt, moet hij verhuizen & zijn plan maar zien te trekken qua woonst? Ik vind dit vrij grof & zou hier als partner nooit mee akkoord gaan.
Hoe zou jij het vinden op om je pakweg 75e uit huis gezet te worden?

Na zijn overlijden eindigt het vruchtgebruik en gaat het huis sowieso naar je kinderen dus ik zie het probleem niet.
Het probleem is dat die kinderen misschien jarenlang de kosten zullen moeten dragen van die woning en niets van de opbrengsten krijgen. Voor een eigen vader zouden ze dat niet erg vinden, maar het gaat wel over een stiefvader, iemand waarmee ze eigenlijk geen familieband hebben.

Mogelijks kan via een testament of een ander document een compromis gezocht worden?

Lenny
De onderhoudskosten zijn wel voor de vruchtgebruiker. Enkel indien er structurele mankementen zijn, dan is dit voor de naakte eigenaar.
http://plusmagazine.knack.be/nl/011-225 ... enaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Natuurlijk kan men ook de brute pech hebben dat de vruchtgebruiker zijn plichten niet nakomt en het huis volledig laat verkommeren. Daar is niet direct veel aan te doen heb ik kunnen vaststellen (achterbuur was vruchtgebruiker, huis & tuin volledig onderkomen, uiteindelijk kreeg de naakte eigenaar nog niet de helft van de normale waarde bij verkoop na zijn overlijden).

Jabo
Berichten: 96

#9 , 14 sep 2013 10:41

Ik ben die situatie eens tegengekomen. De moeder heeft toen de woning verkocht en de kinderen hun kindsdeel gegeven. Met haar deel en haar nieuwe man heeft ze een ander huis gekocht.

Mariette
Berichten: 2507

#10 , 14 sep 2013 17:48

Ik ben die situatie eens tegengekomen. De moeder heeft toen de woning verkocht en de kinderen hun kindsdeel gegeven. Met haar deel en haar nieuwe man heeft ze een ander huis gekocht.
ik neem aan dat dit in het geval is dat de vader overlijdt, en moeder 50% eigenaar is en 50% vruchtgebruiker wordt van de gezinswoning. Indien zij dan later hertrouwt wordt het vruchtgebruik wel gestopt en zijn de kinderen volle eigenaar, maar kan echtgenoot twee het vruchtgebruik op haar deel vererven. Hij moet dan wel de helft huur aan de kinderen betalen.

In dit geval heeft TS de woning voor 100% in volle eigendom heb ik begrepen.

willycato
Topic Starter
Berichten: 27

#11 , 23 sep 2013 15:56

@ Jabo : Ik denk er over om de helft van mijn huis te verkopen aan mijn toekomstige echtgenoot. Ik ben er zeker van dat het voor een nieuwe partner in zulke situatie ook veel aangenamer wonen is in een huis dat je " van ons samen " kan noemen.
ipv " dat van haar". In dit geval kan ik mijn kinderen ook alvast een deel geven, wat voor mezelf ook al een beter gevoel is.

@ Wanton, geen probleem, groetjes, Willy :)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”