Erfenis van een Groot-nonkel

AnoSam
Topic Starter
Berichten: 4

Erfenis van een Groot-nonkel

#1 , 12 sep 2013 09:39

Hallo,

Ik zit met een rare situatie in de familie.

De situatie:

Ik heb een grootnonkel (de broer van mijn opa), en die ligt op sterven, hij is dementerend (Alzheimer).
Ikzelf (als kleinneef) is zijn rechtstreekse erfgenaam, hij heeft geen ouders meer, geen broers, geen zussen, geen kinderen of vrouw.
Dit omdat mijn opa al gestorven is, en mijn vader ook.

Ik had enkele vragen over zijn erfenis.

Hij is familie van de 4e graad. (Maar aangezien zijn rechtstreekse erfgenamen al overleden zijn gelden er andere regels denk ik?)
Hoe zit dit precies in mekaar? Wat gebeurd er met zijn eigendommen en geld en hoeveel ervan gaat er naar de staat?

Ik ben voorlopig bewindvoerder van zijn eigendommen (door zijn Alzheimer).
Mag ik zijn geld bijvoorbeeld allemaal afhalen (nu hij nog leeft) en op een rekening van mijzelf storten om zo het systeem te omzeilen?


Alvast bedankt voor dit te lezen
Mvg, Sam


Ps; Ik weet dat het er niet toe doet, maar ik ben niet op zijn geld uit, ik zie hem doodgraag en zou nooit iets doen om zijn geld af te nemen.
Maar als ik moet kiezen tussen de staat of mijzelf, dan is de keuze wel vlug gemaakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Berichten: 483

#2 , 12 sep 2013 10:15

En hoe ga je dat verdwenen geld verantwoorden in je verslag aan het vredegerecht als bewindvoerder...je kan er moeilijk inzetten: geld afgehaald om het systeem te omzeilen...
En wat met zinnetjes in de aangifte voor de fiscus: ik verklaar...dat de overledene geen schenkingen onder levenden heeft gedaan die
vastgesteld werden door akten welke dagtekenen van minder dan 3 jaar jaar voor de datum van overlijden of voor dezelfde datum tot de
formaliteit der registratie aangeboden werden of verplicht registreerbaar geworden zijn....
Tarieven: van 45 tot 65%

AnoSam
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 12 sep 2013 10:18

Hallo,

Bedankt voor de informatie. Ik vind het gewoon erg dat de staat zo een hoog bedrag af houd.

Mvg.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 12 sep 2013 11:42

Je kan helemaal geen geld afhalen. Dit krijg je niet verantwoord. Je dient het geld te beheren als een goed huisvader.
Het enige wat je kan doen is toestemming vragen aan de vrederechter, maar hier riskeer je een "neen-antwoord".

Mariette
Berichten: 2507

#5 , 12 sep 2013 15:46

Ik mag toch aannemen dat iemand die als bewindvoerder werd aangesteld zijn betreffende kosten mag aanrekenen? De uren dat hij met de administratie en informatie daarover bezig is mag aanrekenen?

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#6 , 12 sep 2013 18:51

Ik mag toch aannemen dat iemand die als bewindvoerder werd aangesteld zijn betreffende kosten mag aanrekenen? De uren dat hij met de administratie en informatie daarover bezig is mag aanrekenen?
Daarvoor liggen vaste bedragen vast ... als ik me niet vergis een percentage van het inkomen van de persoon onder bewindvoering. Je mag zeker niet zomaar zonder toestemming (grote) bedragen gaan afhalen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

lucas123
Berichten: 483

#7 , 13 sep 2013 11:37

Ik citeer:
"De vrederechter kan aan de voorlopige bewindvoerder, bij een gemotiveerde beslissing, een vergoeding toekennen, waarvan het bedrag niet hoger mag zijn dan 3% van de inkomsten van de beschermde persoon. ": bron: http://www.elfri.be/voorlopig-bewind" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik persoonlijk heb toen ik mijn jaarlijks beheersverslag opstuurde naar het vredegerecht daar een brief bijgedaan voor de vrederechter waarin ik 200 euro vroeg om bv. tijd, telefoon, verhuur gezinswoning, vervoer, ed. te compenseren. Is mij dan schriftelijk enige weken daarna toegekend door het vredegerecht.

AnoSam
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 14 sep 2013 17:04

Hallo,

bedankt voor de vele informatie, dit heeft al veel geholpen!

Mvg

AnoSam
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 14 sep 2013 17:06

Ik heb hier nog een vraag over.
Deze persoon heeft een eigen appartement. Hij zal geplaatst worden in een gesloten bejaardentehuis.
Dit appartement gaat dus gewoon leeg staan. (dit dus tot het einde van zijn leven)

Mag ik daar dan wettelijk in gaan wonen?

Alvast bedankt.
Mvg, Sam

patjebrussel
Berichten: 627

#10 , 14 sep 2013 17:45

Ik heb hier nog een vraag over.
Deze persoon heeft een eigen appartement. Hij zal geplaatst worden in een gesloten bejaardentehuis.
Dit appartement gaat dus gewoon leeg staan. (dit dus tot het einde van zijn leven)

Mag ik daar dan wettelijk in gaan wonen?

Alvast bedankt.
Mvg, Sam
Ik dacht dat jij bewindvoerder was ?
Nog maar eens een bewijs dat bewindvoering moet worden overgelaten aan mensen die er iets van kennen, bijv. advocaten. Zal vele ruzies (en diefstallen) in families voorkomen denk ik zo.

En ja, (DENK IK) mag je daar zelf in wonen, als je bewindvoerder bent, en een huurcontract opmaakt aan je eigen. Ook dat zal je aan de vrederechter moeten voorleggen, of zelfs eerst vragen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”