afstand erfenis minderjarig kinderen

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

afstand erfenis minderjarig kinderen

#1 , 26 sep 2012 10:05

Mijn man zijn ex schoonmoeder is overleden. Hij heeft van zijn ex-vrouw een kopie ontvangen van een beschikking van de vrederechter voor afstand erfenis minderjarige kinderen + een kopie van haar afstand van erfenis voor de rechtbank van eerste aanleg. Mijn man zou nu een volmacht moeten schrijven waarin hij zijn toestemming geeft om de erfenis in naam van de kinderen te weigeren. Wat moet er in deze volmacht allemaal staan ? Is hij verplicht een kopie van zijn identiteitskaart aan zijn ex te geven samen met de volmacht of mag hij dat zelf naar de rechtbank van eerste aanleg sturen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 26 sep 2012 11:55

Ik was er eerder van overtuigd dat minderjarige kinderen enkel de nalatenschap kunnen aanvaarden onder "voorwaarde van boedelbeschrijving". Minderjarige erfgenamen worden steeds beschermd door het vredegerecht.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 26 sep 2012 12:19

Hij heeft de beschikking ook ontvangen (kopie van ex) maar blijkbaar moet de rechtbank van eerste aanleg dit nu bekrachtigen.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 26 sep 2012 15:26

Dat is mogelijk, veel ken ik daar niet van. Ik meende dat er eerst via het vredegerecht moest gehandeld worden indien minderjarigend erfgenaam zijn.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#5 , 27 sep 2012 08:53

Vredegerecht heeft ook gereageerd en daarvan is er een beschikking, maar blijkbaar is dit nog niet voldoende (volgens de moeder). Mijn man moet zogezegd een volmacht tekenen + een kopie van zijn identiteitskaart geven (allemaal volgens moeder) en zij moet dat dan bij de rechtbank van eerste aanleg alles afgeven omdat dit nog eens bekrachtigt moet worden.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#6 , 30 sep 2012 09:49

Echt niemand die weet wat je allemaal in zo'n volmacht moet zetten ? :?

Creatief
Berichten: 2513

#7 , 30 sep 2012 10:23

Laat u bijstaan door een goede notaris. Hij is de man, die deskundig advies kan geven. Bovendien is het eerste advies gratis.

Mariette
Berichten: 2507

#8 , 30 sep 2012 11:12

....Bovendien is het eerste advies gratis.
Ik dacht dat men bij een notaris ALTIJD gratis advies kan bekomen.

Een notaris is toch een ambtenaar?

Vaoke
Berichten: 400

#9 , 02 okt 2012 22:46

@LEEUWKE 1969 .. Al die voorstellen om de erfenis (namens de minderjarige kinderen) te weigeren VERTIKAAL klasseren; hier schuilen ongetwijfeld andere bedoelingen achter.. misschien heeft de ex. schoonmoeder wel wat nagelaten (via een testament) voor de kinderen en dat allemaal binnen haar recht om vrij te beschikken over het zgn. "beschikbare gedeelte".
Raadpleeg een fatsoenlijk notaris.. een andere dan deze van de rest van de familie; en finaal zal het er alsdan op neerkomen dat de nalatenschap slechts kan worden aanvaard onder het voorrecht van de boedelbeschrijving... dat ter bescherming van de minderjarige (of verlengd minderjarige) kinderen.

k.b.
Berichten: 876

#10 , 04 okt 2012 16:49

@LEEUWKE 1969 .. Al die voorstellen om de erfenis (namens de minderjarige kinderen) te weigeren VERTIKAAL klasseren; hier schuilen ongetwijfeld andere bedoelingen achter.. misschien heeft de ex. schoonmoeder wel wat nagelaten (via een testament) voor de kinderen en dat allemaal binnen haar recht om vrij te beschikken over het zgn. "beschikbare gedeelte".
Raadpleeg een fatsoenlijk notaris.. een andere dan deze van de rest van de familie; en finaal zal het er alsdan op neerkomen dat de nalatenschap slechts kan worden aanvaard onder het voorrecht van de boedelbeschrijving... dat ter bescherming van de minderjarige (of verlengd minderjarige) kinderen.
Dat zou heel goed kunnen ...
Ik zou ook enkel verzaken aan de erfenis nadat de volledig "boedel was beschreven" ...

k.b.

Franciscus
Berichten: 38616

#11 , 04 okt 2012 19:18

Het is de vrederechter die bevoegd is wat erfenis minderjarige kinderen betreft.
En het is
rechtbank eerste aanleg voor de procedure afstand/verwerpen erfenis.
http://www.belgium.be/nl/belastingen/nalatenschap/" onclick="window.open(this.href);return false;
en ook
http://www.advocaten-leuven.be/pages/ac ... .asp?ID=33" onclick="window.open(this.href);return false;

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#12 , 09 okt 2012 10:47

Ik rijd vandaag MET de volmacht die mijn man heeft geschreven in naam van zijn minderjarige kinderen om de erfenis van zijn ex-schoonmoeder te verwerpen naar de rechtbank van eerste aanleg in O. Volgens de moeder van de kinderen was alles reeds in hun bezit. Ik kom daar toe met kopie beschikking vredegerecht, afschrift van weigering erfenis door de ex (voor haarzelf welteverstaan) en de volmacht die mijn man heeft geschreven samen met een kopie van zijn id-kaart. Krijg ik daar de melding dat de moeder haar volmacht nog niet heeft binnengebracht en dat dit eigenlijk samen moet ofwel een volmacht van hen samen.
Kan mij hier iemand uitleggen wat er nog ECHT moet gebeuren. Ik heb geen zin om nog eens te moeten opdraaien voor de schulden van haar moeder waar noch ikzelf noch mijn man iets mee te maken hebben alleen omdat ZIJ het vertikt om de nodige stappen te zetten om de minderjarige kinderen te vrijwaren.... Ik ben een heel klein beetje p****d :evil:

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”