huis na opname in , terug uit gemeenschap halen.

escom
Topic Starter
Berichten: 6

huis na opname in , terug uit gemeenschap halen.

#1 , 17 sep 2012 22:43

Mijn dochter is een 5- tal jaren geleden getrouwd. Het koppel ging wonen in een huis dat mijn eigendom was.Ik heb kort nadien het perceel grond en het oudere huis dat erop stond aan mijn dochter geschonken via de notaris. Mijn dochter , gehuwd zonder huwelijkskontrakt heeft nadien dit eigendom via de notaris in de huwelijksgemeenschap laten opnemen , zodat mijn schoonzoon vanaf dan wettelijk ook voor de helft eigenaar was. Ik heb nadien nog een aanzienlijke schenking via handgift gedaan rechtstreeks aan mijn dochter om het huis grondig te laten vernieuwen.
Nu kwam echter het probleem. Mijn schoonzoon bleek alcoholist te zijn en veroorzaakte nadien al meerdere ongevallen , telkens onder invloed. Wij vrezen echter dat de man ooit eens een ongeval zou kunnen veroorzaken met doden of personen die invalide blijven tot gevolg en dat men als schadevergoeding het eigendom van onze dochter zou kunnen opeisen gezien alles in de gemeenschap zit. Daarom zoek ik een oplossing die onze dochter en de kinderen tegen zo iets beschermd , en tegelijk proberen we de man tegen zichzelf te beschermen gezien hij ook de gevolgen zou dragen.
Mijn vragen hierbij voordat ik de zaak bij een notaris aankaart en gesteld dat beiden partners akkoord gaan:
1.Klopt het dat na zo'n ongeval het woonhuis in beslag kan genomen worden?
2.Kan men de nu bestaande toestand nog terugdraaien zodat het eigendom terug volledig eigendom van mijn dochter wordt ?
2.Kan er dan , als dat gaat , niets in beslag genomen worden als hij een schadegeval veroorzaakt (muv. hetgeen ze na het huwelijk samen in de gemeenschap verdiend hebben)?
3.Ik heb gehoord dat men , als het zou kunnen, bij zo'n wijziging volgens een nieuwe wet 2% taks + notariskosten zou moeten betalen op de waarde van dat eigendom omdat het zogezegd van eigenaar verandert? Klopt dat ?
4.Is , als dat klopt , die 2% te betalen op de waarde bij de schenking , op de huidige waarde (waar dan toch ook die latere handgift inzit) , op de helft van de waarde bij de schenking ( er verandert toch maar de helft van eigenaar) of op de helft van de huidige waarde ? Of nog op een andere basis ?
Dank voor uw adviezen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 18 sep 2012 13:10

Om het huis uit de gemeenschap te halen, dat kan niet eenzijdig gebeuren, daar moeten beide partners voor tekenen!

escom
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 18 sep 2012 17:00

@Creatief
Bedankt voor de reactie.
Je hebt natuurlijk gelijk en daarom zette ik dat ook al in de tekst: " gesteld dat beide partners akkoord gaan".

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 19 sep 2012 08:18

“Art.1451.Echtgenoten die een stelsel van gemeenschap van goederen hebben bedongen, mogen niet afwijken van de regels van het wettelijk stelsel die betrekking hebben op het bestuur over het eigen en het gemeenschappelijk vermogen. Onder voorbehoud van het bepaalde in de artikelen 1388 en 1389 kunnen zij bij huwelijkscontract ELKE andere wijziging aanbrengen in het wettelijk stelsel....”(Burgerlijk Wetboek).

‘gesteld dat beiden partners akkoord gaan‘

In dat geval kunnen zij die eigendom via de notaris uit de huwelijksgemeenschap laten terugnemen. Tot dan kunnen schuldeisers van uw schoonzoon uitvoerend beslag leggen op zijn deel in het gemeenschappelijk vermogen,inbegrepen de woning.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

escom
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 19 sep 2012 09:55

@ j.dmoor
Mijn dank voor uw reactie.
Dat is al het antwoord op de twee eerste van mijn vragen. (1 en 2).
1. Men kan dus nu in de huidige toestand bij een zwaar schadegeval ( wat gelukkig nog niet gebeurd is) beslag leggen op dat huis.
2. De opname van het pand in de gemeenschap is omkeerbaar.

Dan resten nog de 3 laatste vragen ( verkeerdelijk genummerd 2, 3 en 4 ipv 3, 4 en 5) .

escom
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 21 sep 2012 12:30

Niemand een idee hoe dat zit met de laatste drie vragen ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”