Testament blijkt ongeldig

Jewels
Topic Starter
Berichten: 3

Testament blijkt ongeldig

#1 , 23 mar 2012 22:03

Kan iemand mij helpen?

Mijn moeder werd samen met nog 3 andere personen door een vriend als erfgenaam aangeduid, verder wou hij het erfdeel van zijn vrouw tot het wettelijke minimum beperken. Het testament werd in een authentieke akte gegoten door de plaatselijke notaris, met daarin dus de vermelding van de personen die hij als efgenamen aanduidde en daarin ook de vermelding dat hij het erfdeel van zijn vrouw tot het wettelijke minimum wenste te beperken. Drie maand geleden is die vriend gestorven en werd mijn moeder met de andere legaten opgeroepen bij de notaris. Al die tijd waren zij in afwachting van wat zij gingen erven. Vandaag krijgt mijn moeder plots een telefoon van de notaris waaruit blijkt dat ze helemaal niets erven. Omdat die man nog in het vroegere huwelijksstelsel was getrouwd, blijkt zijn vrouw alsnog enige erfgenaam te zijn.

Kan hier nog iets aan gedaan worden? Kan het dat de notaris een dergelijke fout maakte? En waarom moest het 3 maand duren vooraleer ze met dit antwoord op de proppen kwamen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 23 mar 2012 22:35

Of die notaris een fout maakte weet ik niet. De overledene had blijkbaar geen kinderen. En een huwelijkscontract - waarschijnlijk langst leeft,al heeft- heeft voorrang op een testament. Die clausule in het huwelijkscontract kan pas herroepen worden door beide echtgenoten ,want dat is een wederzijdse afspraak. Het kan wel een hele tijd duren eer de notaris daar de officiële bevestiging van heeft. Zeker als dat huwelijkscontract elders is opgemaakt. Ik vermoed dan spijtig genoeg dat uw moeder niets van die vriend zal erven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jewels
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 26 mar 2012 16:16

Beste,

En als die persoon naast het gemeenschappelijke vermogen met zijn vrouw, ook nog over gronden op eigen naam beschikte? Maw : is het verblijvingsbeding enkel van toepassing op het gemeenschappelijk vermogen?

Alvast bedankt !

Reclame

curl

#4 , 26 mar 2012 17:18

Ik denk niet dat dat hier iets uitmaakt. De langstlevende erft normaliter alles. Of het nu gemeenschappelijk is of niet.

Corrigeer me als ik verkeerd ben. I'm here to learn after all :)

Vaoke
Berichten: 400

#5 , 26 mar 2012 18:10

Diene vriend was dus niet gescheiden.. jammer, maar dat is pech onderweg hé?!

wanton
Berichten: 9896
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 26 mar 2012 19:31

De langstlevende erft normaliter alles. Of het nu gemeenschappelijk is of niet.
Zonder verdere bepaling ( zonder kinderen ) erft de langstlevende niet de eigen goederen van de partner!

Het is ongebruikelijk maar ook in een huwelijkscontract kan men al iets overeenkomen - in een aparte clausule- over de eigen goederen. Ook kan er nog een recenter testament zijn dan hetgeen waarin moeder werd aangeduid.

Ik vind wel dat u uitleg mag krrijgen!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jewels
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 26 mar 2012 21:30

Dat vinden wij ook! Bovendien kregen wij nog op geen enkel moment een huwelijkscontract te zien, en werden er andere verklaringen aan de andere erfgenamen ( uit hetzelfde testament gegeven) Bovendien verklaarde de notaris dat veel van de 'goodwill' van de weduwe ging afhangen of wij iets gingen krijgen?!? Wij begrijpen er niks meer van. Misschien tijd om een advocaat in te schakelen of is dit voorbarig?

jojan
Berichten: 739

#8 , 28 mar 2012 15:12

Schakel zeker uw eigen advocaat of notaris in om u bij te staan in de zaak, wanneer u de notaris die zich er nu meebezig houdt niet vertrouwd. U hebt altijd recht op eigen notariskeuze - de notarissen van de verschillende partijen moet het dan onderling maar uitvechten - ook hun erelonen worden verdeeld (het kost dus niet meer (maar zeker ook niet minder)).

Creatief
Berichten: 2513

#9 , 28 mar 2012 20:39

Voor een advocaat is het nog te vroeg! Stel gewoon een eigen notaris aan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”