Erfenis nu nog (na 1.5j) verwerpen - hoe moet dat

essysan
Topic Starter
Berichten: 2

Erfenis nu nog (na 1.5j) verwerpen - hoe moet dat

#1 , 13 mar 2012 22:06

In augustus 2010 is mijn vader, met wie ik al sinds mijn 12de geen contact meer had, overleden.
Een tante heeft voor de begrafenis gezorgd en mij gecontacteerd. Ik was bij de begrafenis aanwezig, en heb toen wel direct gezegd dat ik sowieso niks qua erfenis moest hebben, maar nooit niks officieel gemaakt.

Nu blijk ik nog 3 halfzussen en een halfbroer te hebben uit het eerste huwelijk van mijn vader (waren niet bij begrafenis).
De oudste is door een brief ivm slapende rekening achter wat dingen aangegaan en heeft mij nu via facebook gevonden.
Zij hoopte blijkbaar (ondanks ook geen contact meer) toch nog iets te krijgen, maar nu zij gehoord heeft dat er schulden waren, heeft zij contact opgenomen met de rechtbank. Die zei dat alle 5 kinderen moesten verwerpen, en dat dat qua notaris op een 100€ per persoon zou komen. Lijkt me toch raar...

Hoe zit het nu precies om te verwerpen? Dat kan toch per persoon apart ? (er zijn blijkbaar wat strubbelingen onder hun 4 ook) . Ze sprak over een "procuration", maar die iedereen moest maken (bijkomende moeilijkheid: zij zijn franstalig en ook mijn vader woonde in Wallonie na scheiding van mijn moeder 30 jaar geleden).
Ik kan er maw niet helemaal aan uit.

Nu las ik net ergens dat je als je binnen 3 maanden niet officieel verwerpt, je automatisch zou aanvaarden, maar ergens anders dat je nog tot 30 jaar later kan verwerpen?

Wie kan me helpen? Wat zijn de stappen die ik moet zetten om alsnog officieel te verwerpen? Wat zijn de kosten die daar ev zouden kunnen bijkomen kijken?
Ook toch voor mijn halfzus, ze hebben haar blijkbaar vanalles zitten vertellen (is blijkbaar al naar rechtbank geweest enzo???).
Ik vermoed toch dat we allemaal los van elkaar kunnen handelen?

Mvg,
Sandy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 13 mar 2012 22:18

Iedereen kan voor zichzelf apart verwerpen. Dat moet u doen bij de griffie van de rechtbank van eerste aanleg (waar de overledene woonde).
Kost 35 EUR. Indien jullie de verwerping samen indienen moet er on totaal slechts éénmaal 35 EUR worden betaald.
Die 100 EUR per persoon is een fabel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

essysan
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 13 mar 2012 22:46

Geen probleem dus om dat nu nog te doen dan?

Kan dat ook per 2 of 3 voor die 35€ samen, of is dat enkel als alle 5 de kinderen samen zouden gaan?
Het lijkt dat de oudste halfzus nogal heel krap zit ofzo...

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 13 mar 2012 23:05

De wet bepaalt geen termijn voor het verwerpen van een nalatenschap. Gedurende een bepaalde periode kan de erfgerechtigde (o.m. door de schuldeisers van de erflater) echter niet gedwongen worden positie te kiezen.
Maximale termijn is 30 jaar op voorwaarde natuurlijk dat je nog geen enkele daad van aanvaarding hebt gesteld. Meestal wachten de erfgenamen daar niet zo lang mee. Ze beslissen meestal vrij kort naar het overlijden.

christofgh
Berichten: 15

#5 , 14 mar 2012 12:20

is het dan niet beter te aanvaarden onder beding, of zijn daar ook nadelen aan?

jojan
Berichten: 739

#6 , 14 mar 2012 15:02

aanvaarden onder beding is duurder: notaris kosten + publicatie in het Staatsblad.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”