nalatenschap van mijn kinderen

katgil
Topic Starter
Berichten: 1

nalatenschap van mijn kinderen

#1 , 17 feb 2007 19:59

mijn ex. is 14 dagen nadat hij herhuwd was gestorven aan een aanslepende ziekte. hij was gehuwd met gemeenschap van goederen.hij heeft 1 jaar v?or het huwelijk een erfenis in geld gekregen van zijn overleden vader.mijn vraag is nu behoort die erfenis mijn kinderen toe of wordt deze verdeeld tussen de weduwe en de kinderen
dank wanneer jullie mij kunnen helpen met info. dank u
info erfenis van de kinderen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibendum
Berichten: 94

#2 , 17 feb 2007 20:54

mijn ex. is 14 dagen nadat hij herhuwd was gestorven aan een aanslepende ziekte. hij was gehuwd met gemeenschap van goederen.hij heeft 1 jaar v?or het huwelijk een erfenis in geld gekregen van zijn overleden vader.mijn vraag is nu behoort die erfenis mijn kinderen toe of wordt deze verdeeld tussen de weduwe en de kinderen
dank wanneer jullie mij kunnen helpen met info. dank u
Een algehele gemeenschap van goederen is "??n pot nat". Wat de man voor het huwelijk bezat of gekregen heeft valt in de "pot". Wanneer hij sterft kunnen er zich verschillende situatie voordoen naargelang of er een testament was of niet. Waneer er geen testament was dan krijgt zijn langstlevende echtgenote bepaalde assets (vruchtgebruik) en krijgen zijn kinderen bepaalde assets (blote eigendom).

De situatie kan geheel verschillend zijn naargelang het al of niet aanwezig zijn van een testament, en naargeland de manier waarop bijvoorbeeld ook de erfenis is gedaan destijds aan uw man.

Voor meer concrete info is meer concrete info nodig... stuur mij maar een persoonlijk bericht zo gewenst.

B.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 18 feb 2007 14:53

In de veronderstelling dat uw schoonmoeder al overleden was op het moment dat uw schoonvader overleed, heeft uw ex een erfenis gekregen van zijn vader in volle eigendom. Die erfenis was het persoonlijk bezit van uw ex voor hij hertrouwde en is ook zijn persoonlijk bezit gebleven na zijn (wellicht 2de) huwelijk.

Wellicht was hij getrouwd onder het wettelijik stelsel (scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinsten). Ik weet wel dat u vermeldt dat hij getrouwd was met gemeenschap van goederen; wellicht bedoelen we hetzelfde. De kans dat hij getrouwd zou zijn onder een stelsel van algehele gemeenschap lijkt me z??r klein: er zijn maar 10% Belgen in dat geval en ze zijn meestal oud tot stokoud.

Die erfenis valt nu in de nalatenschap van uw ex. Als hij geen testament gemaakt heeft, krijgen uw kinderen de blote eigendom van dat geld en de weduwe het vruchtgebruik (de interesten). Zolang zij leeft, zullen ze moeten wachten tenzij ze nu al overeenkomen om alles om te zetten in delen in volle eigendom.

Reclame

dieke
Berichten: 1299

#4 , 18 feb 2007 16:09

Ik heb inderdaad net als dino altijd in de veronderstelling geleefd dat wat al van jou is voor je trouwt onder het meest gangbare stelsel, ook van jou blijft. In dit geval dus wat van je ex was is ook van hem gebleven en is dus voor je kinderen. (mits die bepalingen waar dino het over heeft)

Ik dacht zelfs dat erfenissen steeds ten persoonlijke titel zijn. Maw, ik ben zelf ook getrouwd "met gemeenschap van goederen" zoals ze zeggen, maar wat dus neerkomt op hoe dino het verwoordt, en als mijn schoonouders overlijden zal mijn man van hen erven maar niet ik. Klopt dit?

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 19 feb 2007 10:26

?Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...?(Burgerlijk Wetboek-WETTELIJK stelsel).

?Art.1451.Echtgenoten die een stelsel van gemeenschap van goederen hebben bedongen...kunnen met name overeenkomen :- dat het gemeenschappelijk vermogen AL hun tegenwoordige en toekomstige goederen of een DEEL ervan zal omvatten;- dat er tussen hen ALGEHELE gemeenschap zal zijn...?(B.W.).

Onderzoek vooraf in de huwelijksovereenkomst de exacte betekenis van ?hij was gehuwd met gemeenschap van goederen?.

INDIEN ?gehuwd met gemeenschap van goederen? betekent dat het gemeenschappelijk vermogen AL hun tegenwoordige en toekomstige goederen zal omvatten?,dan omvat dit gemeenschappelijk vermogen ook de erfenis van de overleden vader van uw ex-man.

Voor AL de kinderen van uw ex-MAN geldt dan bij diens overlijden:?Art.745?Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot(uit het LAATSTE huwelijk) het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 19 feb 2007 17:34

Bij het stelsel ' algemene gemeenschap' is alles van de gemeenschap , ongeacht de herkomst. Erfenissen komen ook in de pot : het zijn alleen de strikt persoonlijke goederen zoals kleding en juwelen die eigen zijn.
Maar indien iemand gehuwd is en kinderen uit een vorige relatie heeft , kan die zomaar niet alles aan de echtgeno(o)t(e) laten. Die kinderen hebben minimum rechten en moeten alleszins een deel in blote eigendom erven.
Contacteer een notaris.

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 19 feb 2007 21:17

en als mijn schoonouders overlijden zal mijn man van hen erven maar niet ik. Klopt dit?
Zonder testament kan men inderdaad niet erven van schoonouders. Erven vereist altijd bloedverwantschap behalve voor de langstlevende echtgenoot (en voor gewone en volle geadopteerden maar daarover ging het hier niet).

Heel wat mensen hebben moeite met de woorden "scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten", omdat in dat stelsel (het wettelijk stelsel) zowel het woord scheiding zit als het woord gemeenschap.

Men ziet de zaken te zwart-wit en denkt:
* men is getrouwd met scheiding van goederen ("elk 't zijne")
* of men is getrouwd met gemeenschap van goederen ("alles gedeeld").

Als men dan begint over "scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten", loopt men verloren.

Het is dan ook nodig dat men het woord aanwinsten begrijpt: men kan het gelijkstellen met "spaargeld" en met de zaken die men met spaargeld kan kopen of gekocht heeft.

Klassieke situatie: van een getrouwd koppel gaan beiden uit werken.
De man verdient 2400; de vrouw 2600. Eerst moeten ze het huishouden bekostigen: eten, huren, verplaatsen, vakantie... Als dat per maand 1000 kost, betaalt hij 480 en zij 520. Wat er over is, zijn de aanwinsten: 4000. Die gaan op de gemeenschappelijke rekening en zullen ooit verdeeld worden (bij echtscheiding of overlijden); normaal gezien in 2 gelijke helften.

Wat zijn dan de goederen die "gescheiden" zijn? Dat zijn de bezittingen die men had voor het huwelijk, de bezittingen die men erft tijdens het huwelijk, de schenkingen die men ontvangt op eigen naam en bepaalde zaken die nooit gemeenschappelijk kunnen zijn: juwelen, kleren, diploma's, medailles. (nu er het homohuwelijk is, zou dat van die kleren en juwelen best wel eens herzien worden... Schat, je hebt weer mijn das aan zonder het te vragen!).

Ja, maar ik hoor u al komen: als we samen een auto kopen, dan is dat toch ook een "goed"? Ja, maar het is in de plaats gekomen van een aanwinst = het spaargeld.

Die naamgeving klopt dus niet echt. Si j'?tais pr?sident de la R?publique, ik zou dat dan ook onmiddellijk veranderen van naam:

"gemeenschap van aanwinsten met behoud van eigen goederen".

Maar daarvoor moet ik politicus worden in plaats van anonieme berichtjesschrijver...


[/u]

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 21 feb 2007 19:07

Scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten is een geleerde benaming voor het ' wettelijk stelsel'.
Scheiding van goederen : eigen goed is hetgeen men bezit van voor het huwelijk , hetgeen men erft of ten persoonlijke titel geschoinken krijgt , de 'persoonlijek' goederen als juwelen , kleren,...
Gemeenschap van aanwinsten : hetgeen men verdient tijdens het huwelijk door arbeid , inkomsten van (zelfs eigen )goederen als intresten en dividenden , plus alles wat niet als 'eigen' kan worden bewezen.
Een erfenis die offici?el is verkregen is een eigen goed : de kinderen uit het eerste huwelijk erven de blote eigendom , de (tweede) echtgenote erft in principe hierop het vruchtgebruik.
Ik hoop dat dit een antwoord is op de vraag van katgil.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”