Ongeboren kind: erfenis verwerpen

Saar20
Topic Starter
Berichten: 45

Ongeboren kind: erfenis verwerpen

#1 , 23 feb 2012 02:52

Hallo,

Een kennis van mij wil de erfenis van zijn vader verwerpen. Zijn echtgenote is momenteel echter zwanger, en dus willen zij de erfenis voor het (ongeboren) kind ook verwerpen.

Moet dit ook gewoon gebeuren op de griffie van de rechtbank? Komt hier een speciale procedure aan te pas? Kunnen zij dit überhaupt wel verwerpen voor het kind?

Ik heb al wat gezocht, maar nog niet echt veel informatie gevonden.

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Saar20
Topic Starter
Berichten: 45

#2 , 23 feb 2012 03:38

Oké, ik heb nog wat verder gezocht en al enkele antwoorden gevonden.

De ouders van minderjarige kinderen moeten dus machtiging vragen aan de vrederechter om de erfenis te kunnen verwerpen.
Ik blijf nog altijd met 2 vragen zitten waar ik dus geen antwoord op vind.

Hoe moeten zij dit aanpakken bij de vrederechter? Moeten zij een speciale motivering geven of iets dergelijks? Kortom welke stukken moeten zij indienen?

En ten tweede: kan dit nu al (terwijl het kind nog niet geboren is), of kan dit pas vanaf de dag van de geboorte?

Nogmaals bedankt.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 23 feb 2012 08:34

Kort gezegd : een ongeboren kind bestaat officieel nog niet : het is geen rechts- of natuurlijk persoon en kan dan ook geen daden, zoals het verwerpen van een erfenis, stellen. "Hij wil de erfenis van zijn vader verwerpen". Is de erfenis al vrijgekomen? Is die vader überhaupt al overleden?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

jojan
Berichten: 739

#4 , 23 feb 2012 08:45

Een ongeboren kind kan wel degelijk erfgenaam zijn. In dit geval erft het kind echter slechts pas als de vader van dit kind (en zijn eventuele broers of zussen en eventueel bij testament aangeduide erfgenamen) verworpen hebben en nadat het levensvatbaar geboren wordt.

De vrederechter zal in principe slechts een machtiging toestaan indien aangetoond wordt dat het kind nadeel (lees schulden zou erven) zou ondervinden als de erfenis zou aanvaard worden. De ouders moeten dus aantonen dat de erfenis uit schulden bestaat. Overigens bij minderjarigen moet er voor zowel het aanvaarden als het verwerpen van een erfenis altijd een machtiging van de vrederechter gevraagd worden. In naam van een minderjarige kan een erfenis enkel onder boedelbeschrijving aanvaard worden.

Als dus uw kennis zelf de erfenis aanvaard onder voorrecht van boedelbeschrijving (waardoor hij niet met zijn persoonlijk kapitaal gehouden kan worden om garant te staan voor de schulden uit de erfenis) bespaart hij zich de rompslomp voor de verwerping in naam van zijn kind.

wanton
Berichten: 9897
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 23 feb 2012 11:21

Om een erfenis te weigeren moet men niet aantonen dat die enkel bestaat uit schulden. Men mag gerust ook een positieve erfenis weigeren. De rechtbank stelt geen vragen over het waarom van de weigering.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief
Berichten: 2513

#6 , 23 feb 2012 11:27

Ik ben van dezelfde mening als Jojan. Om rompslomp te vermijden is het beter de erfenis te aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving.

jojan
Berichten: 739

#7 , 23 feb 2012 12:28

@wanton: nochtans staat er op de documenten om een machtiging te bekomen van de vrederechter om een erfenis te verwerpen in naam van een minderjarig kind:

"Motivering van het verzoek:
De nalatenschap vertoont een passief. Hieruit volgt dat het/de kind(eren) geen enkel voordeel beha(a)l(t)(en) zoals blijkt uit de hierbij gevoegde stukken"

Saar20
Topic Starter
Berichten: 45

#8 , 23 feb 2012 15:35

Iedereen in eerste graad (waaronder dus de vader) heeft verworpen. Aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving zal dus niet meer gaan. :?

De reden dat ze willen weigeren is dat de nalatenschap inderdaad uit schulden bestaat.

Bedankt voor de hulp!

jojan
Berichten: 739

#9 , 23 feb 2012 15:48

In dat geval zal het geen probleem vormen om bij de vrederechter een machtiging te verkrijgen. Maar dat kan dus dacht ik enkel vanaf dat het kind geboren is, als je hierover zekerheid wil, best eens bellen naar de griffie van het vredegerecht.

j.demoor
Berichten: 10360

#10 , 24 feb 2012 11:25

Art.725.Om te kunnen erven moet men bestaan op het ogenblik dat de erfenis openvalt. Derhalve zijn onbekwaam om te erven :1° Hij die nog niet verwekt is;2° Het kind dat niet levensvatbaar geboren is”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Zijn echtgenote is momenteel echter zwanger, en dus willen zij de erfenis voor het (ongeboren) kind ook verwerpen’

Indien het kind levensvatbaar geboren wordt dient onderzocht of dit kind reeds verwekt was op het ogenblik dat de erfenis openviel. Was dit laatste niet het geval dan kan het kind niet erven en evenmin de erfenis verwerpen.

Was dit laatste wel het geval dan is voor de verwerping vereist:
“Art.378.§1.Onder voorbehoud van ...is de machtiging van de vrederechter vereist om de in artikel 410,§1,1° tot 6°...bepaalde handelingen te verrichten...Art.410,§1.De vrederechter moet...bijzondere machtiging verlenen om:1°.de goederen van de minderjarige...te vervreemden...5° een nalatenschap te verwerpen...,wat slechts onder voorrecht van boedelbeschrijving kan gebeuren...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”