ex van broer gestorven. Vragen ivm erfenis kinderen

wabi
Topic Starter
Berichten: 4

ex van broer gestorven. Vragen ivm erfenis kinderen

#1 , 13 feb 2012 22:01

Ik stel deze vragen voor mijn broer. Zijn hoofd staat hier nu niet naar, maar heeft toch al enkele praktische vragen.

even de situatie:

Afgelopen weekend is mijn vroegere schoonzus gestorven. Samen met mijn broer had ze twee kinderen, ze was hertrouwd en met haar man had ze ook een kind. Samen met haar man had ze een huis gebouwd. We gaan ervan uit dat ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Wij hebben hier eigenlijk geen zaken mee en mijn broer wil zich hier ook niet mee bemoeien, maar hij zou toch ook graag weten waaraan hij zich mag verwachten. De kinderen zijn alledrie nog minderjarig.

We weten dat elk kind zijn wettelijk deel zal krijgen, maar wat de successierechten? Krijgt mijn broer de rekening gepresenteerd op het deel van zijn dochters daar zij nog minderjarig zijn? Aan wat mag hij zich dan verwachten? (spreekt voor zich dat grote bedragen een fiasco zouden zijn) Kunnen hier problemen door komen doordat iemand niet tevreden zou zijn met de verdeling?

Mijn broer had hier toch al graag wat meer bomen door het bos gezien. Hij kan moeilijk bij de weduwnaar van zijn ex-vrouw of zijn ex-schoonfamilie gaan vragen hoe de vork daar in de steel zit. Hij heeft geen problemen met die mensen en zou dat ook graag zo houden, daarom deze vragen even hier posten.

alvast heel hard bedankt voor jullie antwoorden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 13 feb 2012 22:51

Naast een huis, zal er bij het overlijden ook nog wel geld in het potje zitten. De passiva, alsook de successierechten worden betaald met gelden uit de nalatenschap. Indien deze betaald zijn, dan kan er pas verdeeld worden.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 13 feb 2012 23:09

Er zal alleszins een tussenkomst van een Vrederechter zijn aangezien er minderjarige erfgenamen zijn.

Als er een grote lening op het huis rust dan is het best mogelijk dat de netto-erfenis zeer klein is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Creatief
Berichten: 2513

#4 , 13 feb 2012 23:15

Maar de minderjarige erfgenamen worden door de wet beschermd. Zij mogen enkel de nalatenschap aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving.

Het voordeel in vergelijking met het zuiver aanvaarden van een erfenis is dat de minderjarige kinderen nooit de schulden van de overledene uit eigen zak moeten aflossen. In het slechtste geval komt de erfenis neer op een nuloperatie.

Dus je broer mag op zijn beide oren slapen. :D :D :D

wabi
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 15 feb 2012 15:57

Hartelijk bedankt voor de reacties. Mijn broer is inderdaad al veel geruster :-)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”