levensverzekering ontvangen na afzien van erfenis.

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

levensverzekering ontvangen na afzien van erfenis.

#1 , 12 feb 2012 16:57

Meer dan een jaar geleden is papa overleden.
had schulden, wij (mij broer en ik-moeder reeds overleden)hebben de begrafeniskosten betaald, en ndien afgezien van ons erfrecht.
hebben reeds enkele maanden die doc. van de rechtbank gekregen, en ondertussen ook geen brieven-mails- telefoons gekregen van de schuldeisers.

nu komt m'n broer op de proppen dat een soort levens verzekering (op zijn naam) deze maand gaat gestord worden.
moeten wij daarop sucessie rechten betalen- mogen wij dat geld aannemen-moet onze notaris dit weten...
het gaat over 8000 euro.

indien we hier echt geen recht op hebben, wat moet er dan gebeuren. Onze notaris geeft steeds dubbelzinnige uitleg.
zo heeft hij ons ooit opgedrongen om papa z'n inboedel zelf bij te houden, en is er nooit enige inboedelbeschrijving gebeurt.
wanneer ik hem mail met de vraag hoelang deze in m'n kelder nog moet blijven, antwoord hij niet.

heleboel vragen
toch reeds bedankt.
jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief
Berichten: 2513

#2 , 12 feb 2012 17:35

verwijderd.
Laatst gewijzigd door Creatief op 19 feb 2012 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 12 feb 2012 17:44

Toch even nuanceren want de info klopt niet voor 100 percent:

Als uw levensverzekeringspolis begunstigden vermeldt die géén erfgenamen zijn, behoort het kapitaal van de levensverzekering niet tot de nalatenschap van de overleden persoon.
De begunstigde moet echter wel successierechten betalen als de verzekeringsnemer (de overleden persoon) en de begunstigde twee verschillende personen zijn. Dan wordt de levensverzekering namelijk gelijkgesteld met een legaat volgens de wet.

Er zijn echter wel 4 uitzonderingen op:

De begunstigde van de levensverzekering moet geen successierechten betalen indien deze zelf prestaties heeft geleverd voor de levensverzekering. Dit kan zijn doordat de begunstigde zelf de premies heeft betaald, of dat deze bijvoorbeeld een lening heeft toegestaan aan de verzekerde. De tegenprestaties dienen uiteraard wel bewezen te worden.

Als de uitkering van de levensverzekering het gevolg is van een wettelijke verplichting, dan hoeven er ook geen successierechten op te worden betaald. Dit kan bijvoorbeeld in het geval zijn van een arbeidsongeval.

Als het gaat om een groepsverzekering waarbij de werknemer VERPLICHT aan moest deelnemen, dan hoeven er eveneens geen successierechten op te worden betaald. De begunstigde moet echter wel de achterblijvende echtgenoot zijn of de kinderen jonger dan 21 jaar.

Er dient maar op de helft van het bedrag successierechten te worden betaald indien het geld voor de levensverzekering wordt betaald met het gemeenschappelijk vermogen van de gehuwden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 13 feb 2012 09:41

moeilijke definities,- Als uw levensverzekeringspolis begunstigden vermeldt die géén erfgenamen zijn, behoort het kapitaal van de levensverzekering niet tot de nalatenschap van de overleden persoon.

zodus, omdat m'n broer heeft afgezien (net zoals ik) van ons erfdeel-recht, zijn we vanaf dat moment geen erfgenamen meer, en kunnen dan deze verzekering ontvangen?


reeds bedankt voor vorige antwoorden op m'n vragen.
groetjes

jan

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 13 feb 2012 13:48

Iemand die de erfenis geweigerd heeft , kan toch een verzekeringsbedrag uitbetaald krijgen. Het dient te gaan om een groeps- of levensverzekering. Vermits deze som uitbetaald wordt ' wegens overlijden van de verzekerde' , dienen successierechten betaald te worden.
Er dient dus ook een aangifte nalatenschap te gebeuren voor deze verzekering. Maar in dit geval : een bedrag van 8000 € te verdelen onder 2 erfgenamen , dit is minder dan het belastbare bedrag zodat de SSR nihil bedragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

#6 , 13 feb 2012 18:40

Wanton,

bedankt, effe iets rechtzetten, de begustigde is m'n broer.(mijn naam staat niet in levensverz.)
het bedrag gaat wel in twee, waarschijnlijk en wettelijk is het wel m'n broer die erft, en eerst op dit geheel ssr moet gaan betalen.
Of zie ik het onjuist.

toch al bedankt
groetjes
jan

janrocco
Topic Starter
Berichten: 29

#7 , 13 feb 2012 18:57

nog effe vermelden, het juiste bedrag zou 10.000 euro zijn.
wat is het plafond in deze?

bedankt

wanton
Berichten: 9899
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 13 feb 2012 20:58

Onder 12.500 € per persoon moeten geen SSR betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 14 feb 2012 10:31

‘De gemengde verzekering is een samenvoeging van de kapitaalverzekering bij leven en de tijdelijke kapitaalverzekering bij overlijden. Er komt dus een vaste uitkering wanneer u nog in leven bent op de eindddatum én er komt ook een vaste uitkering wanneer u vóór de einddatum komt te overlijden‘
(http://www.verzekeringen-online.nl/info ... kering.php" onclick="window.open(this.href);return false;)

Onderzoek vooraf bij de verzekeraar of in de polis of het al dan niet om een GEMENGDE verzekering gaat.

‘Art.124.In geval van overlijden van de verzekeringnemer zijn de premies die hij heeft betaald, niet aan inbreng of inkorting onderworpen, behalve voor zover het betaalde kennelijk buiten verhouding staat tot zijn vermogenstoestand, in welk geval de inbreng of de inkorting het bedrag van de opeisbare prestaties niet mag overschrijden.’(25 JUNI 1992. - Wet op de landverzekeringsovereenkomst).

‘Artikel 124 van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet, in zoverre het ertoe leidt dat, in geval van een spaarverrichting door de erflater in de vorm van een gemengde levensverzekering, de RESERVE niet kan worden aangevoerd ten aanzien van het kapitaal.’(Grondwettelijk Hof 96/2008,26 juni 2008);DU MONGH,J.,Levensverzekering en erfrecht na het arrest van het Grondwettelijk Hof van 26 juni 2008,R.W.2008-09,1242-1254;

‘Artikel 124 van de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst schendt de artikelen 10 en 11 van de Grondwet niet, in zoverre die bepaling ertoe leidt dat, in geval van een spaarverrichting door de erflater in de vorm van een gemengde levensverzekering, de INBRENG niet kan worden aangevoerd ten aanzien van het kapitaal‘(Grondwettelijk Hof 147/2010,16 december 2010).

‘en ndien afgezien van ons erfrecht’

Kunnen reserve en inbreng aangevoerd worden ten aanzien van het kapitaal van de GEMENGDE levensverzekering, dan behoort dit kapitaal tot de nalatenschap die u verworpen hebt. Dat is ook het geval bij kapitaalverzekering bij overlijden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”