vraag

supercoike
Topic Starter
Berichten: 34

vraag

#1 , 20 dec 2005 14:01

Wat betekend de volgende zin op een testament.
Ik geef vooruit en buiten paart zonder aan inbreng onderworpen te zijn, zoveel de wet mij toelaat te geven aan de heer (zijn neef).
Tegelijkertijd is de enige eigendom verkocht, mommenteel is de gehele nalatenschap in de neef zijn bezit. met dank,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Nemine Contradicente
Berichten: 33
Locatie: Tilburg, Noord Brabant
Contacteer: Website

#2 , 20 dec 2005 15:46

Ik weet het niet zeker, dus corrigeer me als ik me vergis, maar deze (mooie) volzin houdt eigenlijk alleen maar in dat ondergetekende zonder inbreng (lees dwang, of iets dergelijks) van anderen heeft besloten om zijn gehele vermogen na te laten aan de heer (zijn neef).
de zinsnede voorzover de wet mij toelaat verwijst naar het feit dat je, eigenlijk heel logisch, niets weg kunt geven wat je niet bezit.
Dit is sterk verwoord in het goederenrechtelijke adagium;
Nemo plus iuris transferre potest quam ipse habeat:
niemand kan meer rechten overdragen dan hij zelf heeft
[i]Legere, Iudicare, Reparare.[/i]

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 dec 2005 17:10

Je mag je kinderen niet onterven. De kinderen hebben altijd recht op een deel van je nalatenschap (hierin begrepen wat je tijdens je leven weggeschonken hebt). Het deel waar je over kan beschikken noemt met het beschikbaar deel. Het deel waar je kinderen altijd recht op hebben (het minimum van hun erfenis die je hen niet kan afpakken) noemt men de reserve.

Als je iemand iets schenkt of bij testament bevoordeligt met een bepaald goed zijn er twee mogelijkheden:

- je wil dat dit goed genomen wordt uit het "beschikbaar deel". Dus dit goed gaat naar de begiftigde, de rest van wat nog overblijft van de nalatenschap wordt verdeeld onder de erfgenamen. Dit noemt men "vooruit en buiten paart en zonder inbreng"
- je wil de begiftigde niet echt bevoordeligen. De begiftige erfgenaam erft hetzelfde deel als de andere erfgenamen (dus bijvoorbeeld ieder 1/3 van de nalatenschap), maar je wil dat dat bepaalde goed aan die erfgenaam toekomt. De waarde van dat goed wordt dan meegeteld om te bepalen wat je nog krijgt. Als de waarde van dat goed bijvoorbeel 1/3 van de nalatenschp is krijg je verder niets. Dit is tussen het tegenovergestelde van "buiten paart".

scorpioen

Reclame

alexander
Berichten: 6

#4 , 20 dec 2005 17:25

Weet je zeker dat dit het testament betreft. Dit lijkt mij eerder iets uit een schenkingsakte.

Ik geef vooruit...
M.i. betreft het dan een schenking

...en buiten paart

Buiten zijn erfdeel (van het Franse 'part')
...zonder aan inbreng onderworpen te zijn
Bij de verdeling van de nalatenschap wordt het deel dus niet aangerekend op zijn aandeel als erfgenaam.
..., zoveel de wet mij toelaat te geven aan de heer (zijn neef).
Het is evenwel zo dat de schenking zal aangerekend worden op het beschikbaar deel, dat wettelijk is vastgelegd.
Men kan immers slechts over een bepaald aandeel van zijn nalatenschap vrij beschikken via testament of schenking. Er gaat nameijk steeds een bepaald deel naar de reservataire erfgenamen Deze zijn opgesomd in art. 913-915bis, dit zijn de afstammelingen, de ascendenten en de langstlevende echtgenoot.

Concreet betekent het in dit geval, dat het volledig beschikbaar deel eigendom is van de neef. De rest, nl. de reserve, zal volgens de wettelijke erfopvolging verdeeld worden onder de reservataire erfgenamen. Hoe groot deze reserve is hangt af van de familiale situatie.

supercoike
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 20 dec 2005 20:56

de hele nalatenschap is reeds in het bezit van de neef hoe word het deel dat mij toekomt terug gekregen als de neef beweert dat hij het niet meer in zijn bezit heeft. de neef is al een paar keer uitgespannen geweest en bezit zodoende niks op zijn naam. Daarom ook dat ik het eigenaardig vind dat hij reeds meer dan 1 jaar voor het overlijden de volmacht had gekregen van mijn vader. en op het testament zodoende reeds toen al alles heeft gekregen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 20 dec 2005 21:13

Wat betekend de volgende zin op een testament.
Ik geef vooruit en buiten paart zonder aan inbreng onderworpen te zijn, zoveel de wet mij toelaat te geven aan de heer (zijn neef).
Tegelijkertijd is de enige eigendom verkocht, mommenteel is de gehele nalatenschap in de neef zijn bezit. met dank,
Na het overlijden van uw moeder bent U toch naakte eigenaar geworden?

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 20 dec 2005 21:25

de hele nalatenschap is reeds in het bezit van de neef hoe word het deel dat mij toekomt terug gekregen als de neef beweert dat hij het niet meer in zijn bezit heeft. de neef is al een paar keer uitgespannen geweest en bezit zodoende niks op zijn naam. Daarom ook dat ik het eigenaardig vind dat hij reeds meer dan 1 jaar voor het overlijden de volmacht had gekregen van mijn vader. en op het testament zodoende reeds toen al alles heeft gekregen.
Art. 928. De begiftigde moet de vruchten van hetgeen het beschikbaar gedeelte overschrijdt, teruggeven, te rekenen van de dag van het overlijden van de schenker, indien de vordering tot inkorting binnen het jaar is ingesteld; anders, te rekenen van de dag van de vordering.(B.W.)

alexander
Berichten: 6

#8 , 20 dec 2005 22:15

de hele nalatenschap is reeds in het bezit van de neef hoe word het deel dat mij toekomt terug gekregen als de neef beweert dat hij het niet meer in zijn bezit heeft. de neef is al een paar keer uitgespannen geweest en bezit zodoende niks op zijn naam. Daarom ook dat ik het eigenaardig vind dat hij reeds meer dan 1 jaar voor het overlijden de volmacht had gekregen van mijn vader. en op het testament zodoende reeds toen al alles heeft gekregen.
Is de situatie niet als volgt.

Uw vader heeft wsl terwijl hij nog leefde alles geschonken aan uw neef. de zin die uw aanhaalt lijkt mij immers uit een schenkingsakte komen en niet uit een testament. U zou dus allereerst moeten controleren of de aangehaalde zin echt wel uit het testament komt, want dat lijkt mij raar. En was die vomacht waarnaar uw refereert dan eigenlijk geen schenking?

U heeft als zoon in normaal recht op het reservetaire deel van de nalatenschap. Om deze reserve te verkrijgen zou u een vordering tot inkorting kunnen instellen tegen uw neef.
U heeft het over een verkochte eigendom (een onroerend goed?) . De uitkomst hangt af naar gelang wanneer en door wie de eigendom verkocht is.
1. Het goed is verkocht door uw vader voor de schenking aan uw neef. Uw neef heeft dus eigenlijk geld gekregen. Aangezien uw neef insolvabel is, hebt u pech. Wat er niet is, kan u ook niet terugvorderen.
2. Het goed is verkocht door uw neef na de schenking en voor het overlijden. In dit geval moet uw eerst uw neef uitwinnen maar aangezien deze insolvabel is, zal dit niet veel uithalen. Uw kan de eventuele koper van het goed uitwinnen. Deze koper heeft dan pech en zal in principe het onroerend goed of de tegenwaarde aan u verliezen.

Normaal gezien moet een testament ter uitvoering aangeboden worden aan een notaris. Deze kan u dan de nodige uitleg verschaffen over testament.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”