Betalen successierechten.

Eddy
Topic Starter
Berichten: 34

Betalen successierechten.

#1 , 27 jan 2011 11:20

Ik ben een gescheiden man met 1 zoon. Ik ben al wat oud en ziek. Nu heeft men mij gezegd dat ik beter terug trouw met mijn vrouw om het successierecht voor mijn zoon zo laag mogelijk te houden. mijn bezittingen schat ik op meer als 500.000 euro ( woning+andere eigendommen). Is het waar wat men zegt of weet er misschien iemand een betere oplossing (ik denk aan alles verkopen b.v.)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sleper
Berichten: 391

#2 , 27 jan 2011 12:24

indien u terug huwt zal bij Uw overlijden uw vrouw niets erven behalve het vruchtgebruik . Uw zoon zal dan evenwel alle successierechtenmogen betalen.Verkopen en opbrengst aan zoon schenken en dan hopen dat je nog een 3 tal jaar leeft zal het minst aan successierechten opleveren . Dat is mijn beperkte visie op uw vraag.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 27 jan 2011 12:47

Eén en ander zal ook afhangen van het huwelijkskontrakt bij hertrouwen. Indien de vrouw niet veel bezit tov de man en de man al zijn persoonlijke bezittingen in de gemeenschap brengt, dan zal het patrimonium in twee keer vererfd worden: eerste helft bij eerste overlijden, tweede helft bij tweede overlijden. De totale erfenirechten kunnen dan lager zijn omdat men in lagere belastingsschijven valt.

Simpelste is alles verkopen en als roerende waarden schenken. Mits drie percent schenkingsrechten te betalen moeten er nooit meer erfenisrechten worden betaald.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

wanton
Berichten: 9895
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 27 jan 2011 16:26

Eddy , u heeft maar één erfgenaam. Apart voor roerende en onroerende goederen , betaalt hij 27 % op het deel boven 250.000 €. Daarom is het best dat U zorgt dat hij slechts 250.000 € erft , maximum roerend en maximum onroerend. U hebt meerdere eigendommen : ofwel verkoop je die aan hem aan 10 % registratierecht of je verkoopt ze aan een vreemde en geeft hem het geld.
Je kan eventueel een huis schenken aan uw zoon via de salami-techniek: om de drie jaar een deel , zodat de schenkingsrechten max. 7 % bedragen.
Wilt u geen kosten , noch registratie , noch successie , noch schenkingsrechten , dan moet je alles verkopen , hem het geld geven en nopg drie jaar leven. Maar op die manier kan je zzelf in de problemen geraken , en dat is ook niet de bedoeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Eddy
Topic Starter
Berichten: 34

#5 , 27 jan 2011 23:26

Bedankt voor de snelle reacties, ben er toch een beetje slimmer van geworden.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”