erfrecht - testament

hubert michiels
Topic Starter

erfrecht - testament

#1 , 07 dec 2005 14:42

Mijn echtgenote en ik huwden in 1973 met een huwelijkscontract - kort gesteld "alles naar de langstlevende". Dat blijkt geen garantie te zijn dat bv. bij mijn overlijden metterdaad "onze" roerende en onroerende goederen naar mijn echtgenote gaan (wel bv. levenslang vruchtgebruik van de onroerende goederen) omdat -blijkens erfenisrecht- ook onze kinderen op het toneel verschijnen. Mijn echtgenote en ik wensen toch dat onze eigendommen naar de langslevende overgaan. Wij kunnen ons huwelijkscontract laten wijzigen (kostprijs ca. 1000,-euro). Wij opteren dan eventueel voor een testament.
-Is een -wederzijds- testament een garantie voor onze wens ?
-Is voor de geldigheid ervan een notaris nodig / gewenst ?
-Wat indien na datum van opstellen van dat testament ik onroerend goed verwerf (door schenking of erfenis) - moeten wij dan een nieuwe akte opstellen (nieuwe datum) ??
beste dank voor je repliek !!
Michiels, H.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast
Topic Starter

#2 , 08 dec 2005 22:04

Mijn echtgenote en ik huwden in 1973 met een huwelijkscontract - kort gesteld "alles naar de langstlevende". Dat blijkt geen garantie te zijn dat bv. bij mijn overlijden metterdaad "onze" roerende en onroerende goederen naar mijn echtgenote gaan (wel bv. levenslang vruchtgebruik van de onroerende goederen) omdat -blijkens erfenisrecht- ook onze kinderen op het toneel verschijnen. Mijn echtgenote en ik wensen toch dat onze eigendommen naar de langslevende overgaan. Wij kunnen ons huwelijkscontract laten wijzigen (kostprijs ca. 1000,-euro). Wij opteren dan eventueel voor een testament.
-Is een -wederzijds- testament een garantie voor onze wens ?
-Is voor de geldigheid ervan een notaris nodig / gewenst ?
-Wat indien na datum van opstellen van dat testament ik onroerend goed verwerf (door schenking of erfenis) - moeten wij dan een nieuwe akte opstellen (nieuwe datum) ??
beste dank voor je repliek !!
Michiels, H.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 dec 2005 11:17

U zegt dat u al een huwelijkscontract hebt van "langs leeft alles". Dat is dus een clausule waarbij de volledige gemeenschap wordt toebedeeld aan de langslevende. Dit is de enige manier om je kinderen te onterven. Deze clausule is geldig en de volledige gemeenschap gaat naar de langslevende in volle eigendom. Enkel indien er kinderen zijn uit een vorig huwelijk is dit niet het geval.

Betekent dit dat u of uw echtgenote ook nog "eigen" goederen hebben? Dit zijn goederen die niet in gemeenschap vallen.
Met een testament kan u datgene waarover u kan beschikken (1/2 als er ??n kind is, 1/3 als er twee kinderen zijn, 1/4 als er drie of meer kinderen zijn) aan elkaar geven. De kinderen hebben in ieder geval recht op een deel (de reserve).


scorpioen

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”